FORSIDE
UNDERVISNING
BESS
LEKTIONER
05 06 07
Lektion
18. januar 2006

Du fanger en sjov situation, men det er ikke nok at eksponere og gå igen. fyren til venstre er stupid, blikket på dig dårligt og din position statisk.

God ide, kravlende baby efter sin mor på et stort gulv. men alt for meget forvirring med plakater, vinduer og skæv horisont.
legetøjet i forgrunden skal enten være præcist eller usynligt. ikke bare svært at se.

Vær mere mobil, din højde er for tydelig. det er ikke et billede af at falde i søvn i høet, men et billede af at du står og kigger.

Du skal vise værdighed, når du fotograferer udstødte og tiggere. ned på knæ, vis interesse og sig noget mere end: de findes.

Krigsleg.
der er da meget mere at fortælle, end at drengene havde det sjovt, bliv ved at fotografer, få dem til at løbe rundt om dig, leg med dem, og lad kameraet være øjet på en af drengene.

Disneyworld eller tavlekriblerier, ikke underligt, at de foretrækker snehvide.
to dværge og to børn, sikke noget sludder.

Det er en god ide at tage til eventyrland, men det her er for forvirrende.
når du ser i kameraet, ser du kun pigen. du skal kigge på hele billedet. baggrunden er lige så vigtig som figurerne.

Ja, udtrykket er godt, hånden, ansigtet og bevægelsen. men det er ikke simpelt nok, træet ødelægger hendes vinger.

Det er godt, du er tæt på, men det bedste øjeblik var lige inden eller lige efter. det her udtryk, hvor hun lytter, er ikke nok.

Moder stjerne kommer op af vandet, men hvad betyder det? eller symboliserer eller indikerer?
jeg kan ikke bruge det, selvom jeg har en god fantasi.

Elendig dilletantisk sentimental gammeldags kliche.

Elendig dilletantisk sentimental gammeldags kliche.

Sikke noget rod, lidt fnys, lidt stjerne og lidt halvhjertet mandehørm.

Det interessante budskab drukner i grumsetgulligt slør. palestinas el-qaida er for vigtig til bare at blive passeret.

Og det bliver altså ikke meget bedre i sorthvid. du forsøger med beskæring at komme tættere på, men det er for sent. du nåede det ikke.

Goddag 9-tal og skulder og slørede hænder og trekanter og tomhed. et billede på magtesløshed.

Der gemmer sig i det røde kød både saft og kraft, men nr. 34 er stivnet foran kameraet og gør billedet ligegyldigt.

Nej, ved du hvad det er indholdsløs form, meningsløs tomhed og ligegyldig distance. fejlskud fra et skjult kamera.

Farven er flot, men resten er kedeligt. gulvet, placeringen, striberne, lyset, spejlingen, udtrykket, meningen.

Der er noget her, et billede i et billede med en forestilling. og nedenunder et andet billede, hvidt med fire huller.

Det kan du gøre bedre, tomt fuglebur og graffitiskabe. jeg vil have indhold og ikke bare tom estetisk.

Jamen, der er da noget i øjnene og udtrykket, men de korslagte arme stjæler opmærksomheden. skal billedet blive godt, må det en tur i photoshop.

Festen var sikkert god, jeg kan bare ikke se det. levende lys og et hav af veninder, men hvorfor må jeg ikke være med?

Mere fra overvågningskameraet, det her fandt sted. og hvad så?

Fint spil mellem hvid og sort, hat og nakke, trin og fagter. men det der gitterværk jeg skuler igennem, det er altså i vejen. og hvorfor gemmer jeg mig?

Sjovt, skævt snapshot med aktion og tempo, men ham den stillestående, kedsommelige ødelægger det hele. framingen kunne altså også være bedre.

Jeg tror der kunne komme et billede ud af det, men det bliver svært med den megen kameraopmærksomhed.

Nej tak, det loft interesserer mig ikke. så hellere den hvide, karseklippede mand og de to sorte kvinder, men de forsvinder i larmen fra kulører og klatter.

Stemningen er god, tonerne fine og balancen god. men rytme, proportioner og indhold er tamt. det forsøger at bevæge sig, men kommer ikke ud af stedet.

Ideen er god: her sidder jeg, men sidemanden er altså for trist. de gule sedler og den sorthvide ballet kan ikke peppe hende op. hun ødelægger det gode humør.