FORSIDE
UNDERVISNING
BESS
LEKTIONER
10 11 12
Lektion
24. januar 2006

Din eksponering skal altid være korrekt. lad være at sætte kameraet på automatisk men kun på manuel.
mål lyset en gang for alle og sæt din blæde og hastighed hver gang, du går fra sol ind i skygge, du skal kende exponeringen begge steder på forhånd. overlad det ikke til automatikken, så folk bliver sorte, når der er den mindste himmel, og børnene kridter ud hvis baggrunden er sort.
du kan roligt starte din professionelle karriere og begynde at vænne dig til at have fuld kontrol over din eksponering.

Ja, her er noget. lyset er godt, soldaterne gode, pigen fin, der er stjerne, bue og inskription.
det er et godt billede.

Du gror som fotograf, her er endnu et nærbillede af en voksen. tørklædet er smukt, kompositionen god.
men hun må ikke kigge på dig og le, fordi hun bliver fotograferet.

Du bliver dygtigere, tag flere som det her. næste gang er det en vinder, det er det ikke endnu, men det er den rigtige retning.

Han er sjov, sikke en karrikatur, flot mur.
smukt hvidt tørklæde men hun må altså ikke kigge i kameraet!!!
jeg har mørknet hendes ansigt.

Dårligt at hun står i midten, men omgivelserne er fine.

Fantastisk godt, men jeg vil have mere personlighed, hvad mener du om denne besynderlige forestilling? griner du eller tager du det alvorligt? respekterer du dem, eller tager du gas på dem?
det er som et sceneshow, de følger manuskriptet, men jeg vil have din mening.
du kan bruge ekomposition, beskæring eller exponeringerne lige før og lige efter.
eller er meningen den hvide plet mellem mandens ben?

Jeg keder mig. smuk komposition, stilfærdigt, kedsommeligt ... gab!

Der er noget her, drengen til højre er god, men væggen skal være skarp!
den anden dreng... nå ja, den hvide firkant over hans hovede er ok og den sorte trekant, men hans udtryk med munden .... hmm ... jeg har mørknet hans ansigt.