FORSIDE
UNDERVISNING
BESS
LEKTIONER
16 17 18
Lektion
13. februar 2006

Der er en ny verden at erobre, hvis du skulle sidde fast i skovtur og våben. du vil elske den, et besøg i den verden af og til vil forbedre dit klassiske reportagefotografi, vær ikke bange, det er stadig dokumnetarisme.
følg mig på en guidet tur fra et af dine billeder til et andet.

Du elsker det, lyset, formen og skønheden.

Og det her er stadig dit billede, dit syn, blot et udsnit. men det kunne ligeså godt være et fjernt landskab. det har sprog og det har noget at sige.

Dette er en ørken set fra en airbus - eller en hånd med arterier, det gør ingen forskel. samme sprog som i dit tørklæde, men med et andet budskab.

Du kan godt vise mere hud uden at sige noget om personen, blot skildre udtrykket. jeg skal ikke se øjet skarpt blot fornemme, det er der. det her er tilladt i den ny verden.

Det er befriende ikke at have hunden, manden, rummet, afstanden, bilen og møblerne, når budskabet er kærlighed. vi vil selv gå på opdagelse, du skal bare give os mulighed for at kunne digte.

Det er en svane, ikke som svanen ser ud, men hvordan den er at røre ved. det kan du ikke vise, hvis der er fuldt af børn, der kaster brød ud til den.

I den ny verden er det tilladt at bruge sin fantasi. se lyset og stille ind på netop det sted, hvor kærlighed og had findes. du behøver ikke fortælle om den aktuelle situation.

Og ønsker du det, kan du fotografere billedet på væggen med neonrørets spejling. det er et billede af afstanden mellem dengang og nu, billedet af næsten at have glemt fortiden. hvordan kan du gøre det i klassisk dokumentarisme?

Det er dokumnetarfotografi: han er netop blevet klippet og har hår på sit bryst. sådan et udsnit er kun tilladt i den ny verden

Eller dette selvportræt, der siger: nej, jeg fortryder, jeg kan ikke lide hvad jeg ser, eller jeg vil ikke have, du skal se mig. jeg er en misforståelse, en fejl. eller jeg er ved at forsvinde. meget mere interessant, end hvis vi havde set ansigtet.

I den ny kreative verden er ansigtet ikke nok, det du har på sinde, skal man kunne se i baggrunden eller i måden, billedet er taget på.

Hvor tæt på tør du gå? der er ingen grænser, så længe du fortæller sandheden, og den kommer fra hjertet.

Billedet koncentrer sig om det væsentlige: mødet mellem to mænd, en hvid og en sort.
jeg befinder mig bag den hvide, og han er nøgen - og sig så ikke mere.
hvor og hvem og hvorfor og hvad som helst, giv slip og overlad resten til læseren, tilskuerne..

Og så er vi tilbage i dine egne billeder, jeg håber du nød turen til eventyrland.
det gør ikke noget, hvis du ikke kan acceptere det idag eller i morgen, nu ved du det findes.
og venter på dig.