Ansøgning Kulturministeriet om Kr. 50.000 - i produktionsstøtte til Nyt Nordisk Forlag i anledning af udgivelsen af Morten Bo's bog: SPOR. 1992
70-ernes fotograf Som det fremgår af vedlagte brev fra Nyt Nordisk Forlag blev redaktionen begejstret, da jeg viste fotografierne til mit nyeste projekt: en billedbog om 70-erne. - Vi har nydt din kærligt-aggressive reportageform, skriver de, og gør hvad de kan for at få udgivelsen til at hænge økonomisk sammen. Men det er ikke så let i dagens Danmark at lave fotobøger, og forlaget kommer da også til den konklusion, at økonomisk støtte er en nødvendighed for en udgivelse. Med et tilskud på Kr. 50.000.- vil salgsprisen jfr. den vedlagte kalkule blive nedbragt fra kr. 538.- til kr. 298.- og så vil forlaget gerne påtage sig en udgivelse. - Danskerne fortjener denne bog, skriver de og beklager dybt, hvis projektet falder på gulvet p.g.a. manglende støtte. Ingen af billederne har tidligere været gengivet, men flere har været udstillet bl.a. på Sofienholm. I den anledning skrev Bente Scavenius: - Bevar mig vel, hvor er de gode. Man får undertiden helt klump i halsen. Det er fotografi som kunst! Andre billeder viser både lune og grotesk humor, men først og fremmest engagement. Og Carl F. Garde skrev i kataloget: - Han ligner ikke en anklager, dette store smilende menneske, der spørgende, lyttende og seende går rundt iblandt os. Han ønsker ikke at være det, men i sin søger finder han netop de synsvinkler, der både afslører skjulte sammenhænge og bliver et signalement af ham selv. Han er en af de få, der gør fotografi til kunst. Blandt bogens billeder er også fotografier fra de 8 vandreudstillinger, jeg producerede i løbet af 70-erne, og som alle i 1981 under titlen Et portræt af Danmark blev vist på Randers Kunstmuseum. Villads Villadsen skrev i den anledning: - Fotografiens historie har givet mange eksempler på fremragende fotografer, der med deres arbejder har formået at provokere og gribe. Morten Bo hører til den gruppe yngre fotografer, der i de senere år har haft regelret succes med at bruge kameraet på dets egne vilkår. (...) Morten Bo har evnen til at se og til at skabe billeder af det man ikke umiddelbart ville forvente kunne blive til billeder, han har vilje og talent til at meddele med mening. - Hans profil i vor tids danske fotografi står skarpt tegnet og med megen kraft. Det er Morten Bo's styrke at leve med og for andre ved hjælp af sine gode øjne og takket være et varmt, levende sind. Humanist helt til marven, skrev Pierre Lübecker. - Hvor Jesper Høm var 60-ernes mest fremtrædende danske fotograf er Morten Bo 70-ernes, skrev Tage Poulsen, og forhåbentlig bliver det nu muligt takket være støtte fra Nationalbankens Jubilæumsfond at publicere nogle af de billeder og reportager, der gjorde mig værdig til denne omtale. Der er ikke søgt støtte andetsteds. Med venlig hilsen Morten Bo SPOR - et folk og en fotograf i 70erne. Hverdagsliv, stemninger og episoder fra en tid mellem 60ernes opbrud og vækst og fattig-80ernes depression, set af Morten Bo. Barsk satire blander sig med klukkende humor i de 27 skildringer fra danskernes hverdag.140 s/h fotografier, ikke tidligere offentliggjort i bogform, samt en introducerende tekst ved hvert af de 8 afsnit. 148 sider douplextryk, stift bind. Spor af et folk i 70-erne - og af en fotograf. Bogens målgruppe: Dels unge, der er blevet ældre, men som ønsker at holde rødderne fast. Endelig har de fået mulighed for at investere i fortiden, tiden hvor de selv var unge. Og så er det jo vigtigt at deres egne børn, som nu er ved at vokse op får præsenteret 70-erne på den rigtige måde, så at det ikke kun er de journalistiske overskrifter eller de historiske, der overlever, men i lige så høj grad det usigelige og upåagtede. Stemningen. Dels fotointeresserede, der har fulgt Morten Bo gennem hans mange bøger om samfundsmæssige forhold: Kalkværket, På landet, Folkets Skole, Lyset slukkes kl. 22.00, Alarm, Sct. Josephs Hospital, eller de seneste: Solen i skyggen og Danmark på hjul. Endelig er det jo muligt at de har set udstillingen Røde Missiler i Rundetårn 1990 eller har hørt om ham gennem omtale af fotoskolen Fatamorgana, som han stiftede i 1989 og stadig driver. |