FORSIDE
MANUSKRIPTER

Fotografi som Billedsprog
Hvad kan et fotografi fortælle og hvordan?

© Anders Find, Ane Louise Holsaae, Børns Vilkår, Rune Bjørk Mandsbjerg, Kirstine Autzen, Tobias Selnæs Markussen, Titika Røtkjær, Ida Unsgaard, Sofie Holten, Mai Gerdes, Therese Boisen Haas, Andreas NilssonNan Na Hvass, Silja Leifsdottir, Felipe M. Letelier, Peter Bengtsen, Aia Thorup, Mette Kaj, Eline Dalegaard Hansen, Anna Strand, Pernille Paungreen, Thomas Nørdam Andersen, Anders Malmberg, Jessica Vulpius, Pia Eikaas, Jacob Aue Sobol, Nina Worren, Julie Breuning, Sisse Stroyer, Lotte Fløe Christensen, Line Kallmayer, Majken Rasmussen, Betina Pleidrup, Anni Lauesen, Jakob Emdal, David Høgsholt, Lizette Bryrup, Joen Petersen Vedel, Eva Kinch Brøndsted, Anne Maria Nielsen og Morten Bo

01. ANSIGTET ER DIT BILLEDE



ansigtet er menneskets billede.
du er skabt til mimik, og du er skabt til at forstå, hvad ansigtet udtrykker.
tårerne kommer af sig selv, og det gør omsorgen også.
det populære billede får yngelplejeinstinktet til at blusse.

02.



smilet smitter, det er sundt at grine.
og smilet er sød sirup, det får alt til at glide ned.
ser du perlerækken i et ansigt, længes du efter at være med, at blive lige så glad.
du er skabt til at kommunikere glæde, og vi er skabt til at forstå smilet.

03.



det positive billede, livsglæde og naturlighed.
helle thorning i studiet dagen før formandsvalget i socialdemokratiet.

04.



det professionelle smil på dørvogteren på hotel scandinavia.
det smitter ikke, det afslører.

5.



ansigtsudtrykket er trist, støvsugeren fortæller hvorfor. udstillingen herre tjener og slave.
han er pakistansk fremmed-arbejder, og jeg har en holdning til rangorden og magtfordeling og de svage i samfundet, til racisme og oprør.

6.



dine ansigtstræk er et billede. du kommunikerer med dit udseende.
vi er skabt til at se øjenfejl, ansigtsfejl, sygdomstegn, mislyde, anderledeshed, skævheder, handicap.
og outsiderne skal mobbes eller forsvares.

7.



det varme billede, iris og piphans.
ansigtet siger det hele, jeg har bare givet det videre.
vi nyder at elske på trods af forhindringer. elsker at føle os gode. hun viser glæde uden at smile og vi nyder at holde af hende.

8.



det kolde billede, pædofil eller pensionist?
ikke kun mimik og fysik har betydning, men også lyset, der falder på ansigtet.
han ser skummel ud, dæmonisk, forsøger at skjule sin ondskab, vi er skabt til at være mistroiske. føle frygt for det skjulte og ukendte.

9.



ser du ikke grim ud, kan du gøre dig grim.
ham her gør sig misformet, anderledes, syg og handicappet.
det skaber frygt og han kan føle sig stærk.
vi bliver bange eller griner fordi det er for sjov.

10.



tilstanden grædefærdig kvinde.
fotografen har gnedet modellens øjne med løg, for at få tårerne frem.
iscenesættelse af en tilstand. manipulation med model.

11.



tildækket, mor er blev malet over.
du er dit billede, dit billede er dig.
mimik og udtryk er ikke vigtigt, men det er mor.
du kan elske billedet og kysse det eller hade det og male det over med rødt. woodoo for konfliksky.

12.



tilrettelagt lundin-bemalet baby.
ikke det barn men et barn, halvt barn halvt djævel. lundin malede sig sådan i et interview efter, at han var blevet frikendt i en drabssag, fordi der ikke var tilstrækkelige beviser.
nu er han sigtet i for dobbeltmord i danmark og interviewet aktuelt i medierne.

13.



normal-dæmon
annonce for foreningen børns vilkår.
jeg forstår hensigten, at mit barn uden tilstrækkelig omsorg kan blive morder som lundin.
annoncen trækkes tilbage efter få dage med protester.

14. ATTITUDE OG PLACERING



fest - frygt
fotografen kan benytte sig af vores instinktive reaktion. skabe reaktionen.
fest og sjov i vinduerne men utryghed og skræmthed i bilen.
lang lukkertid og bevægelse og flash med spejling i sædet.
billedet af en fremmed

15.



fornøjelse - kedsomhed
fotografen kan bringe en rekvisit ind i billedet, som vi instinktivt har et forhold til.
sværdfisken er fremstillet for at skabe fest og sjov og glæde. den er symbol på fornøjelse.
ægteparret har fornøjelsen hængende under loftet.

16.



jeg manipulerer drengen. skræmmer ham.
på billedet ser det ud som om han skræmt af omgivelserne, men vi ser kun den ene vej, og du ser blot kulde, tomhed, nørrebro.

17.



fastelavn. den første jeg møder på min skole-tour, han er blevet mobbet.
betonmur, jeg mørkner baggrunden og viser et tårevædet billede.
vi føler omsorg. yngelplejeinstinktet bliver vakt og jeg bruger det skolepolitisk.

18.



ikke det du fotograferer, men måden du gør det på. fornøjelsen løber ned ad fingrene, og vi kan tælle plumberne. grimheden bliver et udtryk i sig selv.
intuitiv, ung.

19. HOVEDET SOM OBJEKT



ikke personens ansigt, udtryk eller handling, men nakken gjort mørk bliver sammenlignet med tjørnebuskens hvide blomster.
jeg låner bastians krøller til en fortælling om natur.
har noget på fornemmelsen, men du må selv om hvad.
blev anvendt som aids-kalenderblad for maj.
manipulerende, moden.

20.



her et øre. en fremmed og hans øre, ikke ham som person, men ham som art.
du må godt studere dine medmennesker på gaden.
nærgående studie.

21.



her et ansigt, der er borte. identiteten er væk, men vi ved kvinden er der men ikke hvordan hun ser ud. vi ser at hun er identitetsløs.
avanceret, kreativ

22. KVINDEKROPPEN ER SKØNHED



det er som at trykke på en knap, nøgen kvinde bagfra og begæret bliver vakt. sådan er vi skabt.
omsorg og begær er nødvendige for artens overlevelse, derfor er hun smuk. fisken er bare mad.
kvinde - mad.

23.



æblet har taget form som en kvinde, det plager om at blive plukket og vi fristes.
men slangen som vi instinktivt frygter bevogter det. bibelsk motiv forslag til kirkeudsmykning.
kvinde - mand.

24.



sceneri fra dagligstuen, smukkere kan det ikke blive.
væggen er en udsigt og kvinden fristende. på hovedet ud i drømmeland eller ind i væggen
fotografens sceneri.

25. FLAGET ER FEST



sceneri fra translokationen, afslutningen før sommerferien. symmetri er tryghed og dannebro er festligt.
flaget er et festsymbol. iøjnefaldende og værdifuldt.
inspektørens sceneri.

26.



men hvad sker der, når man planter dannebrog i danskernes livret og putter det i numsen på en skønhed?
er det sådan vi integrerer indvandrere?
fotografen jonglerer med symboler, og der er ingen løsning.
måske det bare er en våd fødselsdag.
nordmanden siljas kommentar til danskhed.

27.



han er indvandrer, svensk 2.generations chilener på skole i danmark.
flaget er et symbol og nøgenheden.

28.



der er en pointe: en pille.
tager han den for at holde os ud? eller tager han den for at være blive dansk?
måske forsøger han bare at gøre som os andre.
svenskeren felipes kommentar til danskhed.

29.



fotografens iscenesættelse
kvinderollen til debat i landligt sceneri.
rok og jomfruelighed, vi savler af henrykkelse eller forfærdes af skam. over hende.
men hun er blot statist.

30. BILLEDET SOM BEVIS



militærets iscenesættelse
lille kvindelig korporal med nøgen mand i snor, et fængslende sceneri.
budskabet er enkelt, udtrykket klart, men selvom pigen blot var statist fik hun alligevel 10 års fængsel. for billedet er dokumentarisk. det er bevismateriale. torturen fandt sted.

31.



beviset, ikke det han føler, ikke det han gør, ikke den han er, men det han siger.
billedets værdi er at det er autentisk.
skærm - sandhed.

32.



bevis på krigens ofre, fotografen er sandhedsvidne. værdien er at det er autentisk.
skærm - sandhed.

33.



beviset, sort på hvidt, det er hvad hun siger.
kunsteren flirter med autenticiteten. pigen er intet individ men et barn.
skrevet - sandhed.

34. BILLEDETS AUTENTICITET



det er autentisk, mødet på skoledirektørens kontor finder sted.
jeg gør alt for at bevare troværdigheden, placerer mig selv ved bordet, som er jeg bare med.
tendentiøst, manipulerende. her træffes beslutningerne om dine børns fremtid.
subjektiv - sandhed.

35.



billedet viser sandheden, men sandheden kunne sagtens se anderledes ud.
den kunne nemt gøres tillokkende og attraktiv og værdifuld og stadig være autentisk.
subjektiv - sandhed.

36.



for sådan er fotografi, fotografen skaber sit billede, er det sandheden han vil vise, må han skabe den.
skabt - sandhed.

37.



autoriteten kigger ned fra væggen og fotografiet dokumenterer at han findes.
jeg har valgt at det er en vigtig sandhed, at magten er tilstede i kreditforeningen og at den er personificeret i skikkelse af en ældre mand.
hierakisk - sandhed.

38.



dokument, fotografi der dokumenterer et individ.
mor med lang aske på cigaretten.
registreret - sandhed.

39.



far og datter i samme lys.
dokumentation i pasautomat, fotografen klemmer sig ind i billedet.
registreret - sandhed.

40.



her er den så hele familien i den lille boks på stationen.
billedkunst fordi boksen er symbol og de medvirkende ufrivilligt sat iscene.
grimhedens estetik.
registreret - sandhed.

41.



fotograf og datter og en undrende småfrysende mine.
pasbillederne var mere end identitetsbekræftelser.
det autentiske blot en undskyldning
postuleret - sandhed.

42. HVAD ER ET BILLEDE?



polaroidbilledet af svanen er autentisk, men sceneriet iscenesat.
her er du, og her er dit billede.

43.



indlysende løgn bliver til selvfølgelig sandhed.
det er et fotografi, men det var det ikke.
anna strands afgangsopgave fra göteborg universitet. intellektualisering af billedets værdi.

44.



hun flirter med dokumentationen, er huset et billed mellem hendes hænder eller et hus i byen bagved?
er selv statist i sit eget værk.

45.



dokumentarisk autentisk billede af billedet på væggen.
bevis på at det er der. bevis på at jeg har set det.

46. DET SUBJEKTIVE FOTOGRAFI



det er mig, der kører.
subjektivt fotografi med oplevelse.
jeg var der, jeg trådte pedalerne, her er beviset på, at det fandt sted.

47.



jeg bokser og jeg rammer og jeg ser.
subjektivt billede med aktion og autensitet.
beviset på, at jeg slog.
men blodet er en mundfuld rødvin, og jeg fotograferer mens min model kaster hovedet tilbage og puster. fotografisk fiktion med dynamik.

48.



autentisk subjektivt billede, vi accepterer, at hånden er stor og hvid og foden bittelille, for det er bevismateriale. selvportræt af en gående

49.



i 6 døgn fotograferer jessica alt, hun putter i munden. stramt snapshotkoncept. ingen billeder var dårlige. ministatistik og bevismateriale.

50.



ikke ham, ikke flasken, ikke det, du ser, men signal om, at du var der og drak en øl.
kvaliteten er, at billedet findes, og at det er autentisk, men ikke hvordan det ser ud.

51.



dokumentation af at noget blev vist frem, men også at det ikke er vigtigt, hvad det var.
men billedet gør mere end, hvad der er meningen.
viser også de skarpe bajere, lyset og stemningen.

52.



billede af at en hånd bliver rakt frem.
men selvom det ikke var meningen, kan vi godt se sabine på sofaen, for hun er skarp.
billedet fortæller at det, der ikke er meningen godt kan være det vigtigste.
at sabine betyder noget, selvom jeg ikke tænker på hende

53.



hun ligger i skumbadet og kigger ud gennem gardinforhænget.
og tager et billede af udsigten. ikke af sig selv.
men vi ser hende og mærker hende alligevel.
hun vil ikke vise nøgenheden, men vi finder den.

54.



subjektivt billede, autentisk, dokumentarisk, jeg er netop ankommet til kasernen og er på vej mod bygningen.
asfalten er der bare, jeg viser den ikke.
den sorte himmel er lavet i mørkekammeret, men regnpytterne er der bare.
et billede af grå tomhed, min sandhed.

55.



autentisk, han bor der og har taget plads på sin seng, for at jeg kan tage et billede.
dokumentarisk registrering.
sejlskibet på væggen, kalenderen, ledningen, du har mulighed for at skabe den historie, jeg ønsker, du skal finde. min sandhed.

56.



registreringsfotografiet, subjektivt lige på, troværdighed.
det er et objektivt bevis. sådan var der.

57.



jeg fotograferer institutioner, nødhjem og tvangsanstalter, her pige på svangrehjem.
jeg viser hvordan de bor, så må du selv forestille dig, hvordan de har det.

58.



man må godt få indtryk af, at følelsene er undertrykt til bekostning af objektivitet. man skal tro på billederne. jeg fortæller ikke, hvad man skal synes, men giver mulighed for at man kan finde sandheden.

59.



autentisk, dokumentarisk, jeg beder ham gå med hen i lyset, så jeg kan tage et billede af ham. brænderen på kalkværket.

60.



subjektivt billede af kalkværksarbejder.
jeg var der, han findes. dokumentation af en arbejder.

61.



subjektivt billede, dokumentation af en kvinde.
men det andet kom med, at hun ikke ville fotograferes. og så blev det til billedet af at sige nej.

62.



jeg er der, skyggen er min.
og der er ting i udstillingsvinduet, men der er ikke noget at kigge på.
jeg står som i staver, fordi der måske er noget at se, men det er der ikke.

63.



på vej til et tilfældigt hus, ser ingenting kun døren, jeg skal banke på, er der ikke nogen bag glasset?
ser ikke de visne blomster, de er der bare.

64.



på vej gennem lukket kvindeafdeling på åndssvageanstalten ebberødgård, nu svaneparken. viser ikke hvordan der ser ud, ser kun døren, jeg skal hen til.
men du har mulighed for at finde fortællingen, min sandhed om institutionen.

65. DET SENSITIVE FOTOGRAFI



og så kan jeg alligevel ikke lade være, en pige i bur, hendes tårer overvælder mig og yngelplejeinstinktet løber af med mig. harmen og følelserne.

66.



hvordan føles det at være indlagt på en psykiatrisk afdeling? sådan.
den iscenesate handling bliver et billede på en lignende fornemmelse af afmagt og flovhed.
symbolsk - indstuderet.

67.



billedet på en følelse, fornemmelse. hvidt, tomt, piller og en uspiseligt levning
symbolsk - iscenesat.

68.



billedet af følelsen at være tilsidesat eller tilovers. blive holdt ude, ikke høre til.
symbolik - indfanget.

69.



et møghul.
fornemmelsen af at det sjasker med møg på muren, fordi det hele ikke rammer hvor det skal.
symbolsk - spildt.

70.



for at fange lysets stråler har sisse blæst sæbebobler i morgenlyset over søen.
billedet af en behagelig følelse
symbolsk - srålende.

71.



billedet af en drøm.
tilfældigt dokumentarisk spejlbillede med hvislende skarpt hegn og blødt let stof.

72.



kender du følelsen, køligt, strengt ubehag af ensom navnløs på rejse.

73.



krakkeleret maling er et hit som slangen og den fugtige kælder, som manden i mørket og kvindens bagdel og tårerne ned over kinderne.
forfald og død. forgængelighed.

74.



farve, lys og hundeglam giver fornemmelse af utryghed, men heldigvis er den spærret inde.
men den er der.
75.



kan du forestille dig den fornemmese? sådan har jeg det idag. konkretisering af en fornemmelse.

76. SÅDAN HAR JEG DET



sådan har jeg det.
i solens spejling og pletter af lys finder jeg følelsen, fornemmelsen af at være mig idag.
fra bogen solen i skyggen.

77.



et syn, der ligner fornemmelsen. to trin op og hvad så? jeg skal ikke derhen, bare se vejen.

78.



ikke manden, ikke døren, ikke handlingen, ingen bestemt følelse og alligevel mit bedste billede af en fornemmelse.
et tomrum i virkeligheden, men på vej i drømmen

79.



alt for lyst, en skikkelse en mur og et fortorv.
billedet af en overgang men ikke hvilken.
af det ubrugelige, det uvisse men ikke skræmmende. du kan måske finde en tone af noget velkendt.

80.



jeg arbejder med det mørke i det overblændede og fordi jeg er dokumentarfotograf, bliver det fotografi af det jeg møder.
men det kunne ligeså godt være lyd eller digt eller dans.

81.



det mørke i det lyse.
der er personer, men det er ikke dem jeg ser.
går udenom af vane, alt er normalt men intet er som det plejer.
jeg ser verden anderledes, som fra en anden tilstand end min jordiske virkelighed.

82. SÅDAN FØLER JEG MIG



så sort, så lidt tilbage af spejlbilledet, af betina foran spejlet.
hvordan ser det ud, når du går i sort? havner i et sort hul?
du bestemmer selv om det er billede af en depression eller bare fornægtelse.

83.



føler du dig sådan nogen gange? deform, ubrugelig tilovers.
betina fabulerer og er fantasifuld.
måske ved hun ikke hvad hun gør men synes bare det ser godt ud. eller er nødvendigt.
andre må sige om det er vigtigt.

84.



venter de foran bygningen?
kreativ visualisering af et begreb eller fornemmelse. mørkekammermanipulation og fornemmelse af tomhed.
forgæves, nyttesløs.

85.



stadig det tomme rum som betina arbejdede på i måneder.
men på bordet er der lagt op til fest, højhælede sko klar til at danse

86. DET HAR JEG OPLEVET



mørkekammermanipulation med mystisk lysende sten.
lav om på det kendte og skab en ny fascinerende tilstand.
stedets stemning gengivet expressivt.
det oplevede jeg.

87.



fra udstillingen mørkemen..
jeg giver vraget et ekstra skumsprøjt, stedets stemning, min oplevelse

88.



dagslysbillede udsat for solaritation, så dag bliver til nat. tilstræbt mystisk stemning. månen christiansø

89.



jeg bruger pensel i mørkekammer for at sætte fart på bilen i tunnelen, det oplevede jeg.

90.



nonfigurativt stemningsbillede fra paintball-bane.
så spændende var der, her er min oplevelse.

91.



det oplevede jeg i går eftermiddags, ingenting overhovedet.
hvordan vise et spændende billede af ikke at have oplevet noget? sådan.

92.



jeg står foan udstillingsvinduet med patentflasker og ser ingenting.
tænker på noget helt andet, er i en anden verden, men du bliver hos øjnene. et stemningsbillede

93.



jeg mindes et væsen udstrakt, dødt, men det er ikke vigtigt, husker det ikke.
det forbigående.
david tog til jylland med hulkamera for at komme ned i tempo.

94.



skal det her forstås? nej det skal opleves.
hvad får du af at se på det?
bliver du irritabel, føler dig snydt eller frustreret forvirret eller udfordret til nye oplevelser?

95. FEJLENS OG TILFÆLDIGHEDENS ESTETIK



fejlen, trashbilledet, der praler af at være en fejltagelse.
tilfældigheden får plads.
samlet op i skraldespanden og valgt ud.

96.



trashbillede, hvor tidens tand er blevet synlig. tilfældighed og ælde gør billedet til et minde.

97.



fremkalderfejl bliver del af billedet.
trashestetik.
ikke motivet, men billedet. ikke det styrede men tilfældet, ikke det fuldendte men fejlen.

98.



fotografi er kultur, kultur er fællesskabets uskrevne lov. fotograferne fortæller i deres billeder, hvad der er tilladt.
giver os selv mulighed for at drage konklusionen: hvordan skal jeg opføre mig.
dette er et billede og det er mit fingeraftryk.
min identitet er på billedet, billedet er mig. ikke motivet men billedet, billedet er mig.
du er ikke fuldendt, siger billedet, men du findes.