FORSIDE
MANUSKRIPTER
PROSA

Riga 11. august 2013

To ansigter

To ansigter har brændt sig fast, udtryksfulde ansigter, der gentager sig for mit indre blik, det ene var en 5-årig dreng, der med magt bliver fjernet fra sin utilregnelige far, det andet en pige på sytten med en tom blikdåse foran sig og armen om sin hund, der ligger hos hende.

Hun sidder foran en gitterport og stirrer på ingenting, et blik så opgivende ud i luften, mens nattens gæster går forbi. Også jeg.
Jeg har lige passeret Frihedsmonumentet fra 1935, det er ved at blive renoveret, den uopnåelige stjerne i toppen skal forgyldes, og de opstrakte arme pudses af, en himmelstræbende gestus, der varslede et halvt århundredes besættelse.

Hunden sover vist og hun er træt. Andre, der åbentlyst tigger er de prostituerede foran de internationale hoteller, de byder sig til og de aldrende aktivister, der samler ind til godgørende fonde, de vil snakke deres sag, og så er der kirken, men der nøjes man sig til et lille skilt med opfordring til at spytte i bøssen. Adgang 1 let, op i tårnet 5 let, bøssen efter behag.
Men pigen med hunden byder sig ikke til, sidder bare med det fortabte blik og den tomme dåse.
Jeg nægter kategorisk at give almisse, vil ikke tage stilling til om en sag er god at støtte eller føle mig ussel, hvis jeg blot giver et par mønter, konsekvent går jeg forbi.

Det andet ansigt er en vidunderlig 5-årig charmetrold, det var på et af de mange torv i den gamle by. Da musikerne gik hjem, blev der skruet op for underholdningen og så blev der vist film, Chaplins stumfilm fra 1921, The Kid, akkompagneret af en pianist.

En klassiker på lærredet, ikke et øje er tørt, når den skønne lyshårede strækker armene frem mod reservefar Chaplin, da han bliver kørt bort på børneasylets ladvogn. Det ansigt er vidunderligt og spiller på alle de smukkeste strenge. Jeg var en time om at gnaske mine lammeben og drikke kaffe for at få det hele med, intet er skønnere end at se tårer i øjnene på et barn, der trygler om at blive elsket.

Men pigen på fortovet havde ingen tårer og ville ikke elskes. Og jeg gik forbi.
Men standsede så et par husblokke længere fremme, kiggede mig tilbage og mødte hendes blik. Hvor hun dog lignede Charplins godt castede hittebarn, men ansigtet var udtryksløst. Hun var smuk, ung og fortabt, resolut tog jeg et par sedler i lommen gik tilbage, spurgte til hende og hunden, men hun forstod mig ikke,så rakte jeg hende pengene og gik.
Da jeg var 15 meter væk vendte jeg mig og kiggede, håbede måske at møde hendes blik igen, men hun var væk. Hun, hunden og dåsen var væk

Men for mig vil hun aldrig være væk, men altid som hittedrengen med kasket og de alt for store bukser dukke op, når der er brug for det. Når der er brug for mig.

De vil altid være der, de to ansigter, de er mine nu, har brændt sig fast.