jeg er 18 år, og lige siden jeg blev født, er jeg blevet tiltrukket af det kreative.
TAK FOR BILLEDER, DER ER GANG I DEN, SKAL JEG LOVE FOR, FULD TRYK PÅ OG SÅ DERUDAF, DET ER SKØNT AT SE. EKSPRESSIVT OG HALSBRÆKKENDE, DU FOTOGRAFERER SOM DU MALER, STORE STRØG OG ET TYKT LAG FARVE, MASSIV AGRESSION FOR FULD UDBLÆSNING. MEN DU SKAL ARBEJDE MED DIT BILLEDSPROG, FOR DET ER IKKE NOK AT TRYKKE PÅ SPEEDEREN, DU SKAL OGSÅ KUNNE STYRE OG SKIFTE GEAR. DET HER ER DIT BEDSTE BILLEDE, FORDI DET ER EN INTENS STEMNING MED HØJ MUSIK, UDEN AT DU MISTER KONTROLLEN. OMFAVNELSEN ER DER BARE, DU VISER DEN IKKE FREM, DJ"EN ER DER BARE, DU VISER HAM IKKE. REGNDRÅBER OG TOMT ROD ER, HVAD DU VISER, ET SKØNT BILLEDE AF AT FESTEN HAR VARET LÆNGE, OG SELVOM VI ER TRÆTTE, OG DE FLESTE ER GÅET HJEM, ER DER ALLIGEVEL SKRUET HELT OP FOR MUSIKKEN. HER VISER DU AT DU ER KNALDGOD TIL AT SKABE VISUELT. DER ER OGSÅ NOGET I DIT RÆDSELSPORTRÆT, RØGEN OG DRÅBERNE BRUGER DU GODT, DET VÅDE HÅR OG STIRRENDE BLIK ER FLOT, OG DIAGONALKOMPOSITIONEN GOD, MEN DET MÅ ALTSÅ IKKE VÆRE SÅ KONTRASTET, AT DET LIGNER EN FASTELAVNSMASKE. JEG SKAL TRO PÅ, AT DET ER ET MENNESKE OG IKKE EN PAPFIGUR. FLOT, AT DU LAVER LOW KEY I LILLARØDBRUN, OG FRAMINGEN ER GOD, DEN SKRIGER OM KAP MED PERSONEN. SOM EN BIDSK HUND HVÆSER HAN, BRUTALT OG AGRESSIVT. OG SÅ PRØVER DU MED DIG SELV OG LIDT SLIME, AT GØRE DIG FORFØRENDE ULÆKKER, BRUTAL OG SEXET, GRUSOM SMUK. MEN DU KAN IKKE STYRE DET, BÅDE SKØNHEDEN OG DET ULÆKRE ER OVERKØRT OG LYSET FORFÆRDELIGT. DU MÅ PRØVE IGEN OG SPARE LIDT PÅ BÅDE SLIM OG SMINKE OG PRØVE AT FÅ DEN MANDLIGE GALDE OG DEN SILKEBLØDE HUD TIL AT VÆRE MERE, END NOGET DU HAR SJASKET OP PÅ LÆRREDET. SIKKE NOGET FIS, UD MED DET. NEJ IKKE MERE FRA DEN ISCENESÆTTELSE, DU MÅ PRØVE IGEN. JA, SÅDAN KOMMER DET TIL AT SE UD, NÅR MAN SOLARISERER, MEN DET GIDER JEG IKKE SE. MEN HER KOMMER NOGET, JEG KAN BRUGE: AT DU KAN FÅ EN VANDSTRÅLE OG ET AFLØB I EN VASK TIL AT BLIVE LARMENDE VULGÆRT, DET ER ALTSÅ STÆRKT. FLOT USKARP HANE OG EKSTREM SKARPT METAL, GOD KONTRAST, MEN DEN DYBERE MENING? NÅ SKIDT DET KOMMER NOK. HAN ER GOD, GODT ANSIGT, GODT UDTRYK, MEN HVORFOR HAN SIDDER MED FAVNEN FULD AF TUBORG, ANER JEG IKKE. PAS PÅ MED DEN DIREKTE FLASH, DET ER IKKE HVER GANG, DU ER SÅ HELDIG SOM HER, AT SKYGGEN ER MED, TIL AT GØRE BILLEDET DYNAMISK. FOR MEGET FOTOGRAF, FOR LIDT MAND. FOR MEGET STUDIE FOR LIDT MENING. OG SÅ DE DUMME FLASKER, HVAD SKAL HAN MED DEM? MEN DET ER GODT, DU EKSPERIMENTERER, NÆSTE GANG ER DEN DER. FLOT HUD, GOD HALS, SELVFØLGELIG MÅ DU LAVE HAM USKARP, MEN OM DET LIGE ER DET HER, DET ER JEG IKKE SIKKER PÅ. DET SER UD AD HELVEDE TIL, INGEN EROTIK, INGEN NØGEN KVINDE, INGENTING. HUL I HOVEDET. SJOVT, MEN IKKE MER. EN VITTIGHED HA-HA OG SÅ SLUT. GENNEMFØRT PJANK. PÅ DEN IGEN, DU HAR DET I DIG, K*HILSEN MORTEN |
Hej Morten. Tak for sidst. Jeg synes det var en god snak vi havde.
HEJ SØREN, NU RYKKER DET!En snak der virkeligt satte nogle ting i gang i mig og mine tanker. Specielt omkring det personlige fotografi. Her er et par billeder fra turen til København. Søren DET ER KNALDGODT DET HER, JEG VIDSTE IKKE, DET VAR SÅ LET FOR DIG. DE HAR DET HELE: KONCENTRATION, KOMPOSITION, NÆRVÆR OG HVER SIN HISTORIE OM PERSONEN - OG OM DIG, DET ER FLOT! BLIKKET ER SUVERENT, LET BÆLENDE ØJNE OG RYNKET PANDE. OG FIN USKARP KANT PÅ BOG ELLER COMPUTER. FLOT LYS, GOD HISTORIE. SAMME UDTRYK MEN NYT LYS, DET ER HELT RIGTIGT AT ISOLERE UNDERANSIGTET, FIN PANDE MED EN ANELSE LYS. OG SÅ TVIVLEN ELLER ER DET TRÆTHED? MEN PAS PÅ, SØREN, NU NÆRMER DU DIG FLOTHEDEN OG SÅ RYGER TROVÆRDIGHEDEN, MEN ALENE HOLDER DET, JEG TROR PÅ DET. GOD SKÆRING, GODT ØRE. DYBT KONCENTRERET, NEDBIDTE NEGLE, FINT, MEN PAS PÅ - - - IKKE SMART! - KUN BESKRIVENDE. IKKE VISE HAM, MEN VÆRE HAM. STADIG ET GODT BILLEDE. ALTERNATIV SKILDRING AF DET SAMME, GOD IDE, MEN LIDT RIGELIG NY SMØG, LIDT VEL MEGET OPSTILLET, PAS PÅ IKKE AT VILLE SÆLGE BILLEDET, MEN FORTÆLLE OM MANDEN! JA, KONFRONTATIONEN, SÅDAN MÅ DET SLUTTE. OG DU GJORDE DET GODT. MEN DET KAN GODT BLIVE BEDRE. BEVAR TROVÆRDIGHED, SKARPHED, BLIK OG RYST SÅ ARME OG HOVED, INDEN DU SLÅR DIG LØS, FOR DU ER LIDT FOR SIKKER OG PROFESSIONEL I ALLE BILLEDER, DER MÅ GODT VÆRE MERE UNGDOM OG FAMLEN NÆSTE GANG. DU MÅ GODT VÆRE LIGE SÅ EKSPERIMENTERENDE MED FRAMING, PERSONSKILDRING OG HISTORIE, SOM DU ER MED LYSET. IKKE HELT SÅ SKRÅSIKKER, LIDT MERE MENNESKELIG. HILSEN MORTEN |
Jeg går med tanken om at uddanne mig til dokumentarist, billedkunstner, men tvivler på om jeg har det, der skal til.
Nogle af billederne er ikke af så høj kvalitet, idet de er taget med en kameramobil. Mvh. Kristina HEJ KRISTINA TAK FOR DINE BILLEDER, DU HAR ET GODT ØJE FOR DET GODE MOTIV, MEN RIGTIG GODT BLIVER DET FØRST, NÅR DU KOMMER TÆT PÅ ANDET END DINE BEN. HER ER MINE KOMMENTARER: DU KAN GODT SE, NÅR DER ER NOGET PÅ FÆRDE, DE OPLYSTE HVÆLVINGER, MEN BILEN OG VEJEN GØR DET TIL ET DISTANCEBILLEDE, ET GÅ-FORBI-MOTIV. DET OSER AF TURISME, DU MÅ TÆTTERE PÅ OG VISE DU INTERESSERER DIG FOR MADONNAEN. GODT SET, GRØN, RØD, GUL OG FINT PLACERET I VENSTRE SIDE MED PLADS TIL HIMMEL OG VAND. OG SÅ HESTENE, ER DE IKKE LIDT FOR LANGT VÆK? JEG VIL HAVE MERE END KULØRTE PARASOLLER OG SAND. NEJ VED DU HVAD, SIKKE NOGET PJANK. EN KAPSELPALME, DET ER TIDSFORDRIV, DU SKAL VÆRE MERE SERIØS - OG SKARP - I DINE BILLEDER. DU ELSKER DE FARVER: GRØN, GUL OG RØD, MEN JEG VIL HAVE MERE END BALLONER PÅ FLUGT OG DRIVENDE SKYER. NEJ UNDERVANDSPUNK ELLER -ROCK DET TROR JEG IKKE PÅ, OG DET LYSSTATIV TIL VENSTRE, HVAD SKAL JEG MED DET? HØLLØJ, DET ER FLOT KOMPONERET OG TÆT PÅ, SUPERINTERESSANT MOTIV, DER FYLDER BILLEDFELTET, SMUKT. NEJ DET ER FOR KEDELIGT, DU MÅ TÆTTERE PÅ, DER ER FOR MEGET TURIST-FIMS, VENT MED AT TRYKKE AF TIL DU HAR DET RETTE BILLEDE I SØGEREN. ELLER DEN RETTE BESKÆRING PÅ COMPUTEREN. JAMEN, DU ER GOD, KRISTINA, RIGTIG GOD. FABULERENDE, INTERESSERET OG NÆRGÅENDE. FLOT SET OG GODT FRAMET. STÆRKE FARVER OG ET PRAGTFULD MYLDER AF FELTER. DER ER LIV I FACADEN OG GEJST I LUFTEN. NEJ HVOR KEDELIGT, TÆTTERE PÅ, KRISTINA, SLUT MED DISTANCE-TURIST-GÅ-FORBI-BILLEDER. GODT SET, MEN DET KAN GODT BLIVE INDNU BEDRE. FOR DET MÅ IKKE VÆRE BILLEDET AF EN PÆL OG EN MUR, MEN EN PÆL OG NOGET PIGTRÅD. JEG HAR TILLADT MIG AT BESKÆRE DET LIDT OG LAVET KONTRASTEN STØRRE, HAR DU IKKE PHOTOSHOP I COMPUTEREN, SÅ DU KAN BILLEDBEHANDLE? TÆTTERE PÅ, TÆTTERE PÅ - DET ER ET GODT MOTIV, MEN NÅR DU BLIVER STÅENDE, HVOR DU STÅR, SÅ GIDER JEG IKKE VÆRE MED. JEG VIL VIDE, HVEM DE ER, HVORDAN DE HAR DET, OG HVAD DE LAVER! HER ER NOGET, NYSGERRIG NÆRHED, JEG FÅR LYST TIL AT GÅ IND I BUTIKKEN OG I BILLEDET. DET MÅ DU GODT, TAGE ET BILLEDE AF DINE FØDDER, JEG ER MED, ER NYSGERRIG OG FORNEMMER HVEM, DU ER. FINT NOK, KAN DU LIDE SKOENE, SKAL JEG OGSÅ SE DEM. EN ENKELT FARVE PÅ EN GRÅ FLADE ER FIN OG SÅ GIVER BILLEDET EN GOD FORNEMMELSE AF KINA, KVINDER OG BADETUR. NEJ FY FØJ, INGEN STRITTENDE SKÆVE PINDE AF SEVÆRDIGHEDER, GLEM DET. FINT TIL ALBUMMET. IND I DAGBOGEN MED DET SAMMEN MED DE ANDRE POSTKORT. HMMM. . . . HVEM GEMMER SIG I MØRKET? TILGIV AT JEG HAR BLANDET MIG I BESKÆRINGEN. TAK FOR SYNET, HILSEN MORTEN |
Hej Morten Bo.
HEJ K* Jeg sender dig her et lille udpluk af forskellige billeder. Jeg har gået på Grundtvigs Højskole, hvor jeg blev undervist af Henning Hjort, som du jo også kender. Siden da har jeg haft et ønske om at blive uddannet til dokumentarist, billedkunstner. Jeg håber du har tid og lyst til at kigge på mine billeder og give noget kritik tilbage. Med Venlig Hilsen K* TAK FOR DINE GADESKUD, DET ER GODT, DU IKKE ER BANGE FOR AT GÅ TÆT PÅ, MEN DET KNIBER LIDT MED INTENSITETEN. UDTRYKKET BLEGNER, NÅR DU NÆRMER DIG, DET DUER IKKE. DU GÅR TÆT PÅ, DET ER GODT, MEN SPÆNDINGEN TABER DU PÅ GULVET. LYSET ER ELENDIGT, EN BEVIDSTLØS FLASH LIGE I SYNET, DET ER ALTSÅ IKKE SÆRLIG NÆNSOMT VED HVERKEN MANDEN ELLER HANS RØDMOSSEDE KINDER. SÅ ER DER MERE STEMNING I PROFILBILLEDET, LYSET ER LANGT BEDRE. MEN TILGENGÆLD HAR DU PROBLEMER MED OMGIVELSERNE. DET RÆKVÆRK ER SLET IKKE SÅ VIGTIGT, AT DET KAN SKUBBE ANSIGTET NÆSTEN UD AD BILLEDET. TÆT PÅ, DET ER GODT, MEN SLAP, SLAP ATTITUDE, HAN HAR ET UDTRYKSLØST ANSIGT, HAM DER BLIVER TATOVERET. OG NÅR DU PLACERER BEGIVENHEDEN LIGE I CENTRUM, ER DET ALTSÅ HVERKEN FUGL ELLER FISK, MEN EN DØD RODEBUNKE. HVOR ER SPÆNDINGEN, INTENSITETEN, DIT MEDBRAGTE LYSGLIMT SLÅR STEMNINGEN I STYKKER OG GØR DET TIL ET DÅRLIGT BILLEDE TÆT PÅ, DET ER GODT, MEN HVAD ER DET, HAN PRØVER AT SIGE, VEJARBEJDEREN? - GÅ VÆK! IND PÅ FORTOVET! ER DET VIGTIGT, SPÆNDENDE ELLER INTERESSANT? BILLEDET ER FINT KOMPONERET, ANSIGTET HELT UDE I SIDEN, MEN FARVEHOLDNINGEN ER ALT FOR SPRAGLET. RØD, GUL, BLÅ OG ORANGE, HVAD ER DET EGENTLIG DU VIL VISE? DU HAR HAFT EN SJOV OPLEVELSE, DA EN MAND PLUDSELIG SATTE SIG PÅ HUG OG TOG SIN BÆRBARE FREM MIDT PÅ GADEN, MEN MORSKABEN KOMMER IKKE VIDERE. DIN FORGRUND STJÆLER HELE BILLEDET, OG DET KOMMER I STEDET TIL AT HANDLE OM AT KOMME FOR SENT OG SKYDE FORBI. HALLØJ FOR ET HØJHUS, DU ER SÅ IMPONERET, AT DET SVIMLER FOR DIG, MEN DET ER ALTSÅ BARE ET KONTORHUS I 40 ETAGER, HVORFOR GØRE DET TIL ET SUPERSMART, MONUMENTALT PRALEMOTIV? TÆT PÅ, GODT, MEN STONEFACE, DÅRLIGT. ANTROPOLOGISK STUDIE AF PIERCET UNG MAND, OG HVAD SÅ? BAGGRUNDEN ER DÅRLIG, STEMNINGEN BORTE MEN LYSET ER FINT. DER FOREGÅR NOGET SKUMMELT, ER DET EN HEROINHANDEL, DU FORSØGER AT AFSLØRE? MEN FLASHEN ØDELÆGGER STEMNINGEN, OG DET BLIVER I STEDET TIL ET BILLEDE AF, AT FOTOGRAFEN KOM FOR SENT TIL AT AFSLØRE NOGET SOM HELST. OG MÅSKE DET SLET IKKE ER HEROIN, DE SÆLGER, DE HVIDKITLEDE AMBULANCEFOLK. KHILSEN MORTEN |
Sender dig her et par billeder jeg har taget løbende gennem det seneste stykke tid og jeg ville være glad hvis du kunne give mig lidt feedback. Mads
HEJ MADS DER ER NOGET HER: DET MÅ GODT VÆRE VILDT, ENDNU VILDERE. JEG MÅ IKKE FÅ PÅ FORNEMMELSE, DU VILLE FOTOGRAFERE ET SLAS RØDVIN, MEN GLEMTE AT STILLE SKARPT. JEG SKAL TRO PÅ, AT DET ER KAMEREAET SELV, DER - MENS DET STÅR PÅ BORDET - EKSPONERER ET BILLEDE. UD I SIDERNE MED OBJEKTER OG MAND OG LAD DEN KULØRTE LEG MED LYSENDE FELTER VÆRE MOTIVET. MERE, MEGET MERE AF SÅDAN NOGLE EKSPERIMENTER! HUN HAR OGSÅ LIDT AF DEN VILDSKAB, DET ER SKØNT AT SE. LYS OG FARVER ER FLOTTE, MEN IGEN SÆTTER DU GLASSET LIGE I MIDTEN I ET SYMMETRISK BILLEDE, ER DU ER ORDENSMENNESKE, ELLER HVAD? STJÆL HENDES FARVER, LÅN HENDES RUS OG GØR NOGET VED SITUATIONEN. HVORFOR ER DU SÅ KEDELIG ÆDRU? JA, MODIGT, MÅSKE DET GEMMER SIG I ET SLØRET MINDE, DET VIGTIGE, DU ALDRIG FIK SAGT. MEN IGEN ER DET FOR PÆNT OG ÆDRUELIGT OG RENT. JEG MÅ IKKE FÅ PÅ FORNEMMELSE, AT DET ER EN PENSIONIST PÅ VEJ OVER GADEN - SOM HAR GLEMT SINE BRILLER. HVAD I H... LAVER DE DER UDE I HAVET? EN GÅR TUR, EN BÆRER VARER PÅ HOVEDET OG . . . JEG TROR IKKE PÅ DET. JEG VED IKKE, HVAD JEG SKAL MED DET, ANER IKKE HVAD DU VIL FORTÆLLE. MEN MÅSKE DET BARE ER EN OPMÆRKSOMHEDSTEST? TAK FOR SYNET HILSEN MORTEN |
Hej
Jeg sender et lille udpluk af nogle af mine sidste billeder, og håber du har lyst og tid at gå dem igennem. Gitte HVOR ER DET SKØNT AT SE, DET ER ET KNALDGODT BILLEDE. DU FORTÆLLER IKKE FOR MEGET, MEN DET DU SIGER BLIVER FORTALT LEVENDE OG NYSGERRIGT, DU NYDER AT FOTOGRAFERE OG NYDER AT SE. INTERESSERER DIG FOR, HVAD HAN LAVER - OG DET SMITTER. SÅDAN SKAL DU GØRE HVER GANG: BLIVE FANGET AF LYSET, KUN FORTÆLLE HVAD JEG SKAL VIDE OG SMITTE MED ENTUSIASME OG NYSGERRIGHED. SÅ KAN DU IKKE UNDGÅ AT LAVE GODE BILLEDER. MEN VISER DU NOGET VI IKKE SKAL SE, SOM IKKE INTERESSERER DIG RIGTIG, MED DÅRLIGT ELLER KEDELIGT LYS, SÅ KAN DET IKKE UNDGÅ AT BLIVE ET DÅRLIGT BILLEDE. SÅ SMITTER KEDSOMHEDEN OG VI SKYNDER OS VIDERE. SÅDAN ET BILLEDE ER DET HER. JEG BLIVER HELT FLOV OVER AT HAVE SMÆKKET EN FLASH I HOVEDET PÅ HENDE. JEG INTERESSERER MIG IKKE FOR KOPPEN, MEN DET ER DEN JEG SER, OG SÅ SMILER HUN OVER NOGET, JEG IKKE ANER HVAD ER. JEG ER UDENFOR OG TÆNKER AT DET NOK ER ET HUSKEBILLEDE TIL ALBUMMET FOR DEN, DER KENDER HENDE. NEJ, GITTE INGEN PYNTEBILLEDER, DET HER ER TOM DEKORATION. DU FORSØGER AT GØRE NATUREN KUNSTIG MED KORN OG GRYN, MEN JEG ER ISKOLD OG VIL HAVE FASCINATION, BEGEJSTRING, OPLEVELSE, STILLINGTAGEN, HVAD MENER DU OM BLOMSTEN? TÆNK IKKE HVAD DU KAN BRUGE DEN TIL, MEN HVAD DEN FORTÆLLER DIG. FÅR DU LYST TIL AT PLUKKE DEN, ELLER FÅR DU LYST TIL SELV AT BLIVE EN BLOMST? . JEG KAN GODT FORSTÅ AT DEN STRUKTUR FASCINERER DIG, DER ER MASKULIN GROVHED I DE FUGTSKJOLDEDE ÅRER, HER FÅR DU DET HELE FORÆRET, DET DU FORSØGER MED GRYN-FILTER PÅ BLOMSTEN. NAGLERNE ER STÆRKE, FARVE, KONTRAST OG TEXTUR FINT, MEN PROBLEMET ER, AT DU IKKE RIGTIG VIL VÆRE BEKENDT AT STÅ OG KIGGE IND I EN TOM PORT, SÅ DERFOR HAR DU LAVET DET TIL ET TANKEBILLEDE OM 326 STREGET OVER OG ET RUSTENS SKILT. OG DU AFSLØRER DIN SITUATION: JEG ER TURIST, DER SLENTRER NED AD EN EKSOTISK GADE OG KOM LIGE FORBI. JEG VIL HELLERE SE BILLEDET, DER SIGER: WOW, HER ER STRUKTURGUF OG SÅ I ET HJØRNE ET OVERSTREGET NUMMER - FORRESTEN. NEJ, NEJ, GITTE DU SKAL IKKE LÆGGE VERDEN PÅ PLADS I KASSER, DU SKAL IKKE SYSTEMATISERE DET DU MØDER, IKKE VÆRE KONTROLLERENDE ARKITEKTONISK KASSEFOTOGRAF. OVER GADEN, NED PÅ KNÆ, OP I HOVEDET OG FORTÆL HVAD DU OPLEVER, FOR AT DIN REJSEFÆLLE HAR SAT SIG TILRETTE OG FÅR SKOMASSAGE FOR ET PAR DRACHMER, DET ER ALTSÅ IKKE TIL ANDET END SOMMERSKUFFEN. PRØV IGEN! HILSEN MORTEN
tak for kritikken.
dejlig brugbar og konstruktiv, du siger det, jeg faktisk godt ved, når jeg mærker efter, dog er manden der får pudset sko ikke min, men en daglig bruger i byen.
men hvorfor dælen lyser billedet så ikke af det? jeps jeg har fået noget at arbejde med, og håber det er ok at vende tilbage. tak hilsen Gitte-Annette |
Hej Morten Bo
HEJ SIMONEKunne godt tænke mig at søge ind på Fatamorgana til næste år, det virker som et perfekt sted til at blive bedre og til at gi det skub jeg har brug for, for at hoppe ud i noget jeg både elsker og frygter. Nu er der jo lang tid til så jeg ville blive glad for at få noget kritik/kommentarer jeg kunne arbejde på i mellemtiden. På forhånd tak, Simone TAK FOR DINE BILLEDER, DE ER GODE, DEM DU HAR TAGET FOR NYLIG, OG ELENDIGE DEM DU HAR TAGET FØR. DET TYDER PÅ, AT DU ER INDE I EN GOD UDVIKLING, OG AT DU HAR FART PÅ. DU ELSKER AT FOTOGRAFERE, DET KAN JEG SE, OG NÅR DU BLIVER MERE BEVIDST OM BILLEDINDHOLD OG FORTÆLLING, SÅ BLIVER DU DYGTIG. FOR I DE NYE BILLEDER ER DU ÆRLIG OG HAR NOGET PÅ HJERTE. GODT SET, MUREN, FARVERNE OG KONTRASTEN. FIN MODSÆTNING MELLEM DET BLØDE, FOLDEDE, MENNESKELIGE OG DET HÅRDE, STEMPLEDE, MASKINELLE. MENNESKE OG MUR. KROP ELLER NUMMER. BILLEDE HAR BLIKFANG, VI BLIVER FANGET AF KOMPOSITION OG FARVER OG DET ENKLE BUDSKAB, MEN DET HOLDER OGSÅ I LÆNGDEN. FOR DER ER LIV I NUMRENE OG FORLADTHED I TØJET. DET ER ET BILLEDE, DER LEVER, OM HAM I BLÅT OG HENDE I RØDT. OM KÆRLIGHED OG FAMILIE. OG DU ER GOD OGSÅ TIL AT FANGE NUET, DET RIGTIGE ØJEBLIK NÅR DET OPSTÅR. HAN ER GOD, BÅDSMANDEN HER, OG KILEREMMEN, DER RYSTER OG LARMER GIVER SPÆNDING OG INDHOLD, DER ER FART OG FARLIGHED I BÅDE MOTOR OG BILLEDE. ANSIGTET PÅ LINJE MED DE VOLDSOMME ROTERENDE RUNDE HJUL HOLDER DET HELE PÅ PLADS, OG HÅNDEN PÅ STYREPINDEN OG SKORSTENEN DER TØFFER GIVER DET LIV. DU VISER DET SAMME SOM PÅ DET FØRSTE BILLEDE, MEN NU PÅ EN HELT ANDEN MÅDE. MENNESKE OG MASKINE. INDIVID ELLER FAMILIE. IGEN ER DIT MOTIV DET MODSÆTNINGSFYLDTE, DET STIVE UFORANDERLIGE OG DE HASTIGE SPOR. MEN SPORENE ER BLEVET EVIGE, MENS DET UFORANDERLIGE VOKSER, DU LEGER MED OS. GIVER MIG STOF TIL EFTERTANKE, JEG FÅR LYST TIL AT DIGTE VIDERE PÅ BILLEDET, FORTÆLLE, HVAD DER STÅR RIDSET I BLADET OG HVEM, DER HAR GJORT DET. KOMPOSITIONEN ER STRAM OG BUDSKABET SMUKT, DER ER BÅDE MAND, KVINDE OG KÆRLIGHED I DIT ENKLE BILLEDE. MEN NU LIGNER DET MERE ET SJOVT PÅFUND END ET GODT BILLEDE. FILTERSOLDATER PÅ PINDE, EN SKODPARADE FRA USKARPT TIL USKARPT, HVOR ER FOTOGRAFEN OG HVAD ER MENINGEN? DET HAR MÅSKE VÆRET EN MAGTFULD DEMONSTRATION MOD HJERNEDØDE RYGERE, MEN BUDSKABET TRÆNGER IKKE IGENNEM, ISTEDET BLIVER DET ET SNAPSHOT, DER MANGLER EN FORKLARING. NEJ, VED DU HVAD, HUN ER FOR STOR TIL DET DER, EN LEGESYG FORVOKSET TEENAGER, DER INVITERER TIL AT BLIVE FORFULGT, DER ER IKKE HISTORIE NOK I DET. DU MINDES MÅSKE EN DEJLIG EFTERMIDDAG, MEN JEG FØLER MIG UDENFOR. SYMMETRI OG KOMPOSITION LÆGGER OP TIL NOGET STORT, MEN DET ER DA VIST BARE NOGET PRIVAT PJANK PÅ LEGEPLADSEN. OG HER GÅR DU HELT BANANAS. DET ER DEN STØRSTE LØGNEHISTORIE, DET HER. EN SKRÆKVISION, IDOLDYRKELSE SOM DER SLET IKKE ER HOLD I. JEG TROR IKKE PÅ, AT DET ER SÅDAN, DU SER EN MAND ELLER ET MENNESKE. MED AFTENSOLENS STRÅLER MELLEM BENENE I FULDT FIRSPRING PÅ VEJ MOD NYE UDFORDRINGER, MAN SKULLE TRO DU SOLGTE LIVSELEKSIR PÅ ET DØDSHOSPITAL. TO, NEJ ET, NEJ ET HALVT SEKUND ER JEG OPLØFTET, SÅ SYNKER DET HELE SAMMEN, HAN FALDER PLADASK PÅ MAVEN I MUDDERET, FORDI DET ER SÅ INDLYSENDE LOKKEMAD DU SERVERER. DET ER IKKE ET BILLEDE, MEN ET FORSØG PÅ AT LIGNE ET BILLEDE. MEN MÅSKE DET KAN BRUGES VED NØDUDGANGE ISTEDET FOR DEN LILLE KASSEFORMEDE HVIDE MAND. UD! TAK FOR SYNET. K*HILSEN MORTEN
Hey Morten
Tak for din kommentar, det glæder mig at du giver god kritik til mine nye billeder da det også er dem jeg er mest tilfreds med. Det er sjovt for jeg troede egentlig at jeg ville blive trist over evt. negativ kritik men i virkeligheden var det bare morsomt og meget motiverende. MVH. Simone |
Jeg har leget rimelig meget med billeder det sidste års tid. Jeg har vedhæftet et par billeder, det skal lige siges at det nok er best of the best jeg selv har taget og redigeret, så det er selvfølgelig ikke sådanne skud jeg får i kassen hver gang jeg trykker på knappen! Frank
HEJ FRANK HOLD PÅ HATTEN, DER ER SUS I GADEN, GOD ILLUSTRATION AF BLÆSEVEJR. MEN DEN LUNTE, DU HAR STOPPET NED I PIBEN, DEN GÅR ALTSÅ IKKE, FRANK. DET ER OK, AT DU HAR GIVET BAGGRUNDEN SVØMMEEFFEKT, MEN AT GØRE HERREN TIL ET KANONSLAG, DET ER FOR MEGET. BILLEDET HAR BLIKFANG, DET ER ENKELT OG KONKRET, STÆRK BLÆST, TYND FORTÆLLING. DET FANGER BLIKKET, FORDI DET ER SOM SKÅRET UD I PAP: AND, STRAND OG KYS. MEN DET KAN SLET IKKE HOLDE INTERESSEN FANGET. DEN FUGL ER ALTSÅ HENTET UD AF ET LEKSIKON FOR EVNESVAGE, OG KYSSET SÅ LANGT VÆK, AT DET ER BLEVET TIL ET SIGNAL. DER ER INGEN OPLEVELSE, INGEN NYSGERRIGHED, INGEN VARME, JEG KAN IKKE DIGTE MIG TIL EN SPÆNDENDE HISTORIE, JEG ANER FAKTISK IKKE, HVAD JEG SKAL MED HVERKEN AND ELLER KYS. JA, DET ER ET IMPONERENDE TRÆSNITTERI DU HAR FUNDET MED FLYVENDE FUGLE FOR ENDEN AF GRENENE, MEN BROEN, SVENDBORGSUNDBROEN, HVAD LAVER DEN DER? ER DET EN ILLUSTRATION MED EMNET AT LØFTE SIG MOD HIMLEN? ELLER HANDLER DET OM TRANSPORT? AT DET VILLE VÆRE NEMMERE, HVIS VI HAVDE VINGER? KIG LIGE ENGANG PÅ TURISTFORENINGENS BILLEDE AT BROEN, HVORDAN SPEJLENDE SØJLER SER UD, JEG TROR IKKE PÅ DINE. HESTEKÆRRE SPISER HJULSPOR, JAMEN DET ER DA UTROLIGT, HVAD DU KAN FINDE PÅ, FRANK, MEN HVAD ER MENINGEN? AT DU FØLGER SPORENE, MEN SLETTER BÅDE DEM OG DINE EGNE, SOM DU KOMMER FREM. ER DET SORT HUMOR, EN IQ-TEST, ELLER SKAL DET BARE SE GODT UD? ENLIG RØD WAGON I GRÅT KLITLANDSKAB, SELV GRÆSSET ER STØVET TIL. TO SELVLYSENDE ÅKANDEBLOMSTER I ET SORTHVIDT MILJØ, FARETRUENDE SOM NYMALEDE AMBULANCER, SOM ADVARSELSSKILTE I NATTEN OG MELDINGEN ER KLAR: HER ER TO ENS BLOMSTER. SE OS, SE OS, SKRIGER DE. OG JEG KIGGER OG KIGGER. MEN BLIVER IKKE KLOGERE. HER ER STOF TIL EN FORTÆLLING, EN VERDEN AF BØLGEBRYDENDE GRANIT OG EN VERDEN AF ASFALT. GRÆNSEN ER EN KANTSTEN, SCENEN ER SAT, DET SKAL BLIVE SPÆNDENDE HVAD DER SKAL SKE. MEN HAN SIDDER BARE DER PÅ EN BÆNK OG NYDER UDSIGTEN, DEN SORTKLÆDTE, SKALDEDE FYR. HAN BALANCERER IKKE PÅ GRÆNSEN, FORSØGER IKKE AT KRYDSE DEN, ER BARE TRÆT TURIST, DER SLET IKKE ÆNSER DEN SKARPE GRANIT, HVOR SLAPT. HVOR KEDELIGT. HVOR ÆRGERLIGT. OG HUN ER IKKE MERE VÆRD, STÅR BARE DER OG KIGGER BAG BROENS RÆKVÆRK. MON HUN HAR FRIHED I TANKERNE ELLER FRELSE ELLER BARE KÆP? SKORSTENEN KUNNE TYDE PÅ DET. DER ER PLADS VED SIDEN AF HENDE TIL EN PARTNER, MON IKKE HUN HÅBER AT SKORSTENEN SPADSERER OVER BROEN OG STILLER SIG HEN TIL HENDE? JAMEN ER DET IKKE FANTASTISK, FRANK SÅ SMUKT DET ER, NÅR SOLEN STÅR LAVT OG ATMOSÆREN GØR DEN RØD OG HAVET SPEJLER GULDET, DET ER VIDUNDERLIGT, STEMNINGSFULDT. NÅR MAN OPLEVER SÅDAN ET VISUELT BOOM, SÅ TØMMES HOVEDET FOR HÆVN OG HAD OG MAN FYLDES AF TAKNEMMELIGHED. IKKE UNDERLIGT DU HAR FORSØGT AT FOREVIGE DET SMUKKE ØJEBLIK. GEM DET, GEM DET FOR EVIGT, JEG GEMMER DET OGSÅ, LÆGGER DET NED I SKUFFEN MED SOLNEDGANGE. DEN ER VED AT VÆRE FULD, MEN DER ER LIGE PLADS TIL DIN OGSÅ. NU HAR DU SÅ PRØVET AT VÆRE FOTOGRAFIKER, NU SKAL DU IGANG MED AT VÆRE FOTOGRAF. DU SKAL PÅ OPLEVELSE OG FORTÆLLE HISTORIER. DU SKAL TIL AT MENE NOGET MED DET, DU LAVER. DU SKAL HAVE NOGET PÅ HJERTE. TAK FOR SYNET OG GOD FOTOJAGT. MORTEN |
Jeg er 19 år og slutter nu 3.g. Jeg er meget interesseret i at blive optaget på Fatamogana, da jeg ønsker mig en fremtid som fotojournalist.
HEJ MATIASJeg har vedlagt mailen 10 billeder, som jeg håber, at du vil kommentere. TAK FOR DINE SMUKKE BILLEDER, DU KAN LIDE AT FOTOGRAFERE, DET ER GODT AT SE. RUND KRANS OG GUL KASSE, DU BRUGER HELE BILLEDFLADEN I DIN FORTÆLLING, DET ER GODT. HOVEDREJNING OG FORGRUNDSSKYGGE ER HELT RIGTIG, OG HAVDE DU OGSÅ HAFT ET BLIK FRA DEN GAMLE PALESTINENSER OG IKKE ET DØDT ANSIGT, SÅ HAVDE DET VÆRET ET RIGTIG GODT BILLEDE. HER FÅR JEG SÅ BLIKKENE, MEN IKKE SÅ MEGET FORTÆLLING. GRÅ FÅR i GRÅ STALD, ENKELTE KLIPPEDE DE FLESTE LANGHÅREDE, ER DE GENNET SAMMEN FOR AT BLIVE KLIPPET? ELLER KLUMPER DE SIG BARE SAMMEN AF FRYGT FOR FOTOGRAFEN. DU LEGER MED OS, DET ER SJOVT. LOKKER OS TIL AT TRO HAN HAR HÆNGT SIG SELV, MEN SELVFØLGELIG HÆNGER HAN BARE I ARMENE. ENKELT, FRÆKT OG FYLDT MED ENERGI. DER ER SAMME ENERGI OG ENKELHED I SCENEBILLEDET, MEN FORTÆLLINGEN IKKE NÆR SÅ SPÆNDENDE. JA, JA HAN SPILLER GUITAR, DEN LANGHÅREDE, HAN SPILLER HØJT OG HVAD SÅ? MEN DU ER GOD TIL AT KOMPONERE OG DU ER MODIG MED LYS. SÅ VIL JEG MEGET HELLERE HAVE DENNEHER, KASSEN MED FORVRÆNGERE OG ANDET TILBEHØR. DIN ENLIGE GUMMISKO PÅ ARBEJDE ER GOD, VI FØLGER MED OG FORSØGER AT FINDE MENING. ENKEL KOMPOSITION, FIN RYTME OG FARVE. OG SÅ TIL DET FØLSOMME, DET ER STRAKS SVÆRERE. PIGEN ER SMUK, BLIKKET DRØMMENDE, LYSET FORSIGTIGT, MEN - MEN DET ER OGSÅ LIDT KEDELIGT OG ORDINÆRT. SKARPT LYS OG DRISTIG BESKÆRING, MEN FOR INDHOLDSLØST ET ANSIGT. BLIKKET MANGLER, HAN VIRKER TAM OG TOM, KAN IKKE LEVE OP TIL DEN ROLLE, DU FORSØGER AT GIVE HAM. OG DET BLIVER IKKE BEDRE AT FÅ HAM I FARVE FRA SIDEN. DU LÆGGER ET FLOT SNIT I ØRE OG V-UDSKÆRING OG ØJENBRYN, MEN HAN HAR IKKE FORMAT TIL AT FYLDE BILLEDET UD. NEJ, ALT ER IKKE GODT, DU SKAL OM PÅ DEN ANDEN SIDE, SÅ DE LØBER IMOD OS OG IKKE VÆK FRA OS. DER SKAL MERE DYNAMIK I DIT ACTIONBILLEDE OG IKKE SÅ MEGET OMTANKE. DU ER GOD TIL AT SE. GOD TIL AT KOMPONERE OG FYLDE BILLEDET UD. DET DU MANGLER ER KONFRONTATION OG MENING. LILLE HUND, STORT HJUL ER FLOT, MEN UINTERESSANT. JEG FÅR HISTORIEN OM EN FOTOGRAF PÅ MOTIVJAGT, MEN VIL HELLERE HAVE HISTORIEN OM HUNDEN OG HJULET. TAK FOR BILLEDERNE HILSEN MORTEN
Hej Morten
Mange tak for dine kommentarer - dem er jeg meget glad for. Venlig hilsen Mathias Frøslev |
Hej Fatamorgana..
HEJ ANNEJeg er 20 år gammel og har fotograferet i 4 år. Jeg ved ikke om jeg har så meget erfaring som dokumentarist, billedkunstner, men jeg brænder for det 100 procent og ved at det er det jeg vil! Jeg vil sætte pris på hvis du, Morten Bo, har tid til at kigge på nogle af mine billeder. Mvh. Anne DU ER GOD TIL AT SE, KOMPONERE, FRAME MEN DER SKAL DER ALTSÅ LIDT MERE KØD PÅ DINE HISTORIER. JEG VIL HAVE NOGET AT VIDE, JEG IKKE VIDSTE I FORVEJEN. DU SKAL GØRE DINE BILLEDER NØDVENDIGE OG IKKE BARE ANVENDELIGE. DER ER FINE TONER I DIT BLANKE STENGULV OG GOD KONTRAST I DEN HØJE GITTERPORT. DU ER GOD TIL AT FYLDE BILLEDFLADEN UD, DER ER RUNGENDE HØJT TIL LOFTET OG EN MAJESTÆTISK STEMNING AF AUTORITET. PERSONERNE ER SMÅ, MEN VIGTIGE FOR AT ANGIVE STØRRELSESFORHOLDET. OGSÅ STEMNINGSFULDT OG VELKOMPONERET, METALLET SKINNER OG TRAPPEN RULLER, MEN DRENGEN ER IKKE SÅ RELEVANT, HVAD LAVER HAN DER, STÅENDE FOR ENDEN AF TRAPPEN? JEG HAVDE NOK HELLERE SET HAM I BEVÆGELSE PÅ VEJ UD AD BILLEDET. DRISTIG BESKÆRING: AF MED HOVEDET, DET ER IKKE MANDEN, DET HANDLER OM, MEN KUFFERTEN HAN BÆRER. JEG KAN GODT LIDE, AT DU FJERNER MELLEMTONERNE OG ØGER KONTRASTEN FOR AT FÅ LIV I FOLDERNE PÅ JAKKESÆTTET, MEN ER DET NOK TIL AT GØRE BILLEDET INTERESSANT? IKKE HVIS HAN BARE HAR TØJ I KUFFERTEN. NEJ, SÅ IDYLLISK ER DET ALTSÅ IKKE AT VENTE PÅ VASKETØJET I EN MØNTVASK, DET ER ALT FOR EKSOTISK MED SILHUET OG STÆRKE FARVER, JEG KAN NÆSTEN HØRE PALMERNE SUSE OG LAGUNEN BRUSE. DU MÅ SKRUE LIDT NED FOR LÆKKERIERNE OG HELLERE FORTÆLLE MIG SANDHEDEN. JA, SÅDAN ER DET NEMLIG, RØVSYGT MED VENTETIDEN, PRISERNE OG KLATVASKEN. RIGTIGT AT HAN SIDDER I HØJRE SIDE OG KIGGER MOD VENSTRE. HOLDER ØJE OG LUKKER UDE. DET ER ET FINT BILLEDE MERE MØNTVASK, DET BRUSER OG SKUMMER, MEN HAN ER KEDSOMMELIG OG ALT FOR KORREKT PLACERET. LAD MIG NØJES MED BOBLER OG SKUMSPRØJT OG FLAMMENDE ROTATION. EN DUE PÅ VINGERNE OG EN FEMARMET LYSSTANDER, DU ER GOD TIL AT SE OG HAR SANS FOR DET VISUELLE, MEN LIDT MERE BILLEDINDHOLD, END AT DUEN ER BLEVET FORSKRÆKKET, VILLE HJÆLPE PÅ MIN INTERESSE. JA, JA, DET ER ET FINT MØNSTER, MEN FORTÆL MIG LIDT MERE, END AT DER ER EN TRAPPE. OG HVAD SKAL JEG MED PERSONERNE, HVIS JEG IKKE MÅ SE DEM? DU MÅ UD IGEN, GOD FORNØJELSE. HILSEN MORTEN
hej morten bo,
tusind tak for dit hurtige og fyldestgørende svar.. mvh anne |
Jag har valt ihop några bilder som jag tycker om.
Med vänlig hälsning Gudbjörg Tómasdóttir HEJ GUDBJÖRG TAK FOR DINE PERSONLIGE, EXPRESSIVE BILLEDER, DU HAR BLIK FOR DET VISUELLE OG BEVÆGER DIG GODT, DET ER LIGE DIG, AT FOTOGRAFERE. MED DIN FANTASI OG BILLEDGLÆDE KAN DU BLIVE RIGTIG DYGTIG. DYNAMISK VINKEL OG SPÆNDENDE DILEMMA: SORTE BEN ELLER HVIDE STRIMLER. DU ER GO" TIL AT SE OG TIL AT VÆLGE DET VÆSENTLIGE OG UDELADE DET LIGEGYLDIGE. KOMPOSITION OG FLADER SKABER SPÆNDING OG ACTION, VI ER LIGE VED AT BLIVE PUFFET UD OVER KANTEN. ER DET DE SAMME HVIDE BÅND, DER ER BLEVET SORTE STRIBER? - JEG TROR DET. IGEN ET BILLEDE AF VISUELLE MODSÆTNINGER, LANGE, FLAGRENDE BÅND OG KORTE, STIVE TRIN. HAM, DU HAR EXPONERET SOM ET GENFÆRD PÅ 2 SEKUNDER PÅ VEJ OP, KUNNE DU GODT HAVE UNDLADT, FOR BILLEDET HANDLER IKKE OM FUNKTION, MEN OM FORM. BÅND OG TRIN ER VIGTIGE, IKKE SPØGELSET PÅ TRINENE. BROSTEN TIL HØJRE, VAND TIL VENSTRE, IGEN DELER DU BILLEDET I TO OG SKILDRER ET DILEMMA. SORT MENNESKE ELLER HVID KISTE, ET PUSLESPIL AF STEN OG EN SPEJLENDE OVERSVØMMELSE. VELOPLAGT BRUGER DU TRAPPE OG POTTER OG TREKANTER I BILLEDETS TOP TIL AT AFRUNDE TILSTANDEN AF SITRENDE BALANCE. MEN HER GÅR DU FOR VIDT, DEN SORTE MAND KAN IKKE MAGTE AT DELE DIN FLADE I HUS TIL HØJRE OG TRAPPE TIL VENSTRE. HAN ER GRINAGTIG STEREOTYP, EN CLICHE-SILHUET. HANDLER DET VIRKELIG OM MANDEN PÅ TRAPPEN? - NEJ VEL! DU SKAL STOLE PÅ DINE KOMPOSITORISKE EVNER OG HOLDE DIG TIL FLADER OG LINJER OG MODSÆTNINGER. - ELLER DU KAN GÅ TÆT PÅ ET MENNESKE OG SMUGFOTOGRAFERE I FLISERNES SPEJLING. VI BERØRES AF INTIMITETEN OG NYDER FARVEN OG FÅR LOV AT DRØMME UDEN AT GIVE OS TILKENDE. SMUKT LYS OG GOD STEMNING DET BLÅ TIGERSPRING ER LIGE SÅ AGRESSIVT SOM DEN ORANGE EFTERTÆNKSOMHED VAR DISKRET. JEG KAN GODT LIDE DIN FANDEN-I-VOLDSKE BILLEDVINKEL, FLASHTEKNIK OG KOMPOSITION. MEN DET ER EN DEMONSTRATION MERE END EN BESKRIVELSE ELLER OPLEVELSE JAMEN DET ER DA BÅDE SYRET OG SJOVT AT FOTOGRAFERE FREMAD OG BAGUD PÅ EN GANG. BÅDE SPOR, STATION OG TUNNEL OG DIG SELV I EN SØVNIG KUPE. DIN KULØRTE SELVIRONISKE KOMPOSITION FÅR MIG TIL AT TRÆKKE PÅ SMILEBÅNDET, SÅ SKIDT MED AT GRINET HOLDER IKKE SÅ LÆNGE. HILSEN MORTEN
Hej igen Morten.
Tack för att du tog dig tid att titta på mina bilder. Mycket bra att få din åsikt om dem. Jag förstår precis vad du menar när du pratar om mannen i rulltrappan är en "kliché", och även att tjejen som klättrar i stegen under den långa exponeringen är lite onödig. Något som jag inte riktigt tänkt på förut. Kul att höra att du trodde att det var samma strimlor som på första bilden, men så är inte fallet. Bilden är tagen i Katakomberna i Paris underjord. (Inte turistkatakomberna dock) "Banden" på bilden är gamla el-ledningar. Exponeringen är runt 10-15 sekunder och hon hann klättra upp och ner för stegen några gången under den tiden. Det var meningen att få fram lite "spökaktig stämmning" i bilden. Att synas utan att inte riktigt vara där. Jag tyckte att det var passande i katakomberna där ingen egentilgen får vistas, men vissa "urban-explorers" befinner sig ändå. De är där, utan att någon vet. Men fortfarande, du har nog rätt, man får fram en viss stämmning med bara kompositionen, tjejen i trappan behöver inte vara där. Jag tackar så mycket! Med vänliga hälsningar Gudbjörg |
Jeg hedder Alexander, er 23 år, min interesse for foto startede vel for omkring 3 år siden.
Jeg har vedlagt en bunke fotos fra de sidste 2 år. Glæder mig til at høre noget konstruktiv kritik fra dig. JA, DET ER RIGTIGT, DER ER EN VERDEN IMELLEM DE TO, MEN OGSÅ EN STOL. DU INVITERER TIL EN MINDELIG LØSNING PÅ DET EVIGE GENERATIONSPROBLEM: DEN SURE MOR OG DEN UDKØRTE SØN. NEJ, IKKE FODGÆNGERFELTET SOM GUIDE TIL NOGET SÅ SERIØST SOM GUANTANAMO-DEMONSTRATIONEN. DEN SKAL TAGES ALVORLIGT OG IKKE GØRES TIL ET STYKKE ORNAMENTIK. OG DEN HER SKYGGEÆSTETIK ER IKKE MEGET BEDRE, DU MÅ IKKE FOTOGRAFERE POLITISKE OPTOG, HVIS DU IKKE INTERESSERER DIG FOR POLITIK. AT GEMME SIG FOR FOTOGRAFEN BAG ET SKATEBOARD ER IKKE ET MOTIV, DER ER VÆRD AT TAGE MED HJEM. DET VED VI JO GODT, AT SCATERE VIL FOTOGRAFERES I SPRING ELLER LØB OG IKKE MED BOARDET I HÆNDERNE. JAMEN, ALEXANDER, ER DET EN REKLAME FOR EN MALERMESTER ELLER NEDRIVNINGSFIRMA? SIKKE DOG NOGET LIGEGYLDIGT SLUM. NEJ, NU MÅ DU ALTSÅ TAGE DIG SAMMEN OG VIDE HVAD DU FOTOGRAFERER, RØDT OG GULT OG ORDENE POLITI FRISTEDER GØR DET IKKE. BILLEDET HAR KUN VÆRDI, HVIS DU MENER NOGET MED DET DU VISER, MEN NÅR DU FJERNER INDMADEN OG KUN VISER SKALLEN SÅ ER DET UINTERESSANT. MEN DET HER KAN DU. REKTANGULÆRE FELTER, DER SKABER ET HUS OG ET VINDUE OG RUDER OG BILLEDE. SMUKT AT DU BEGRÆNSER FARVEN TIL SOLNEDGANGSRØD. JEG NYDER AT HOPPE FRA FELT TIL FELT OG LADE FANTASIEN BOLTRE SIG I DINE RAMMER. VELKOMPONERET OG STEMNINGSFULDT. OG VANDET HER ER HELLER IKKE SÅ DÅRLIGT, MED ORANGE PINDE, DER DRIVER RUNDT I SKIDTET OG SMÅ, BLÅ BØLGER. MEN UNGSVANEN KAN DU GODT FJERNE, SÅ JEG IKKE FÅR DEN TANKE, AT DET HER ER EN POLITISK MILJØKAMPAGNE. DET ER DET IKKE. MÅNE OG BÅL PÅ SAMME BILLEDE, IMPONERENDE! MEN DU SKAL IKKE IMPONERE, DU SKAL FORTÆLLE EN HISTORIE. FORTÆL OM GADE, FLAMMER OG NAT OG LAD MÅNEN VÆRE TIL EN MERE ROMANTISK LEJLIGHED. ALEXANDER, HVORFOR HENDE? GRØN FED OVERARM, HVORFOR? EN SKRUE LØS OG HVAD SÅ? AFFOTOGRAFERET DRAGSHOW ELLER STRIPSHOW MED SNABFLASH. SKAB DIT EGET SCENERI OG LAD DE ANDRES LIGGE. JEG VIL MEGET GERNE SE, HVAD DU FINDER PÅ, MEN IKKE HVAD ANDRE HAR FUNDET PÅ - OG DU BETALT ENTRE FOR AT SE. JA, GØR NOGET MER UD AF DEN DRAMATISKE ISCENESATTE HISTORIE, BLODIG MADONNA I ARMENE PÅ SIN ELSKER, NÆSTE GANG SÅ ER DEN DER! JEG ER IKKE I TVIVL OM, AT DU MENER DET HER: MANDEN ER VERDENS MIDTPUNKT. HAN ER HELT OG IDOL, EN MAJESTÆTISK SKIKKELSE, EN MAGTFULD HELGEN, MEN DET ER FOR POSTULERET ET BILLEDE. JEG BLIVER IKKE OVERBEVIST, TROR DU BILDER MIG NOGET IND. ENKELHEDEN ER FOR ENKEL, DET RUMFARTØJ HAN VENTER PÅ, SOM LANDER OM LIDT ER FOR FIKTIVT, FOR ARRANGERET. KULISSEN HAR VUNDET OVER MENINGEN, DET MÅ DEN IKKE. DER ER ET STYKKE VEJ ENDNU, ALEXANDER, MEN BLIV VED, SÅ KOMMER DE GODE BILLEDER OGSÅ. HILSEN MORTEN
Hej Morten
Din kritik har været en kæmpe hjælp! tak fordi du gav dig tid Mvh. Alexander |
Jeg har valgt fem af mine seneste billeder - svaert naturligvis - og isaer fordi jeg ikke er sikker paa i hvilken retning/område jeg bevaeger mig.....
Emli Bendixen HEJ EMLI DET ER DIT BEDSTE BILLEDE, MEN MÅSKE SKAL DER GÅ NOGLE ÅR, FØR DU ER KLAR TIL SELV AT SE DET. FOR DET ER KOMPLICERET OG KONCENTRERET OG RUMMER DET HELE. GLIMT, FRAGMENTER AF HVERDAGSROD MED KÆRLIGHED OG AFSAVN OG FEST OG VEMOD OG MYSTIK OG LYST OG FORTRYDELSE OG TILGIVELSE. DET ER SMUKT FORDI DET ER SANDT OG FORDI DET ER DIG. DINE ANDRE FEM BILLEDER ER OVERSKRIFTSAGTIGE MED HVERT DERES TEMA: ENSOMHED, TVIVL, IRRITATION, GLÆDE OG UDHOLDENHED, MEN I DET FØRSTE BILLEDE ER DER DET HELE. MEN MÅSKE ER DU KUN TIL EN TING AD GANGEN, OG HER ER DET SÅ CELLEN, FØLELSEN AF ISOLATION. BEFRIET FRA OMVERDENENS PLAGEN, MEN OGSÅ ULIDELIG ENSOMT. SMUKT LYS OG GOD KONCENTRATION. ET ENKELT OG OPRIGTIGT BILLEDE. MEN SANDHEDEN FINDES MÅSKE HER I EN FORVREDET KROP, FODEN DREJET AF LED OG KROPPEN SKÆV, SÅDAN FØLER DU DIG IND IMELLEM I TVIVL, FORSKRUET OG VANFØR. KREATIV DANS MED UNDERTONER. DET KRIBLER OG KRABLER, KAKELAKKER PÅ UDFLUGT. IGEN ET SINDBILLEDE, EN VISUALISERET FORNEMMELSE. SMUKKE TONER, GODT LYS, MEN SKARPHEDEN ER NOGET UDVISKET, JEG MISTER LET INTERESSEN. TÆNKER DET BETYDER NOGET FOR DIG, MEN IKKE AT DET BETYDER NOGET FOR MIG. NEJ VED DU HVAD, DET KAN GODT VÆRE DU ELSKER AT SMILE OG VILLE ØNSKE ALLE GIK RUNDT OG SMILEDE, MEN DET GIDER JEG ALTSÅ IKKE FÅ AT VIDE, DET VED JEG GODT. I ØVRIGT ER TANDSÆTTET MERE EN REKLAME FOR BRIGHTENING YOUR TEETH END DET ER BUDSKAB OM LYKKE I LIVET INGEN KAN VÆRE I TVIVL OM, AT DU HAR HAFT EN GOD VANDRETUR I BJERGENE, SNEFNUGGENE ER SKØNNE OG HIMLEN BLÅ, MEN FIGUREN LIGE I MIDTEN ER STILLESTÅENDE OG STIV. DET ER IKKE ET BILLEDE MED DRAMATIK OG UDFORDRING MEN ET SNAPSHOT AF NOGET GRÆS OG EN STATUE. MEGET KAN DU GØRE I PHOTOSHOP FOR AT DET BLIVER ET SPÆNDENDE BILLEDE, DET MÅ DU PRØVE. KH. MORTEN
Hej Morten
Tusind tak for feedback"en. Jeg har desvaerre ikke Photoshop (eller en computer for den sags skyld) herovre men har leget med snevejrsbilledet i sort-hvid hvilket gav en god "gritty" effect... Kan nu godt se hvad du mener med bevaelgelsen/stilstanden... Resten af kritikken har jeg taget til mig - og gi"r dig ogsaa ret i. Jeg er stadig ikke vild med billedet af Claudio paa kommoden - mest fordi det - i mit hoved - er FOR velkomponeret til at vaere interessant. Jeg er - som du gaetter - mere til en ting af gangen eller bedre endnu - et brudstykke af gangen. Mange hilsner Emli |
Jeg hedder jakob. jeg er det seneste år blevet vild med at fotografere. Jeg går derfor og tænker på at beskæftige mig med det i hverdagen, og dermed gå på en fotoskole... Jeg håber du vil vurderer mine billeder og give en kommentar med på vejen.
mvh Jakob Bang Schmidt SÅDAN, ORDENSMAGTEN I AKTION, DER ER ACTION MEN OGSÅ KÆRLIGHED I DET FANTASTISKE SCENERI. EN POLITIMAND STØTTER SIN FREMBRUSENDE KOLLEGA OG EN VENINDE RÆKKER UD EFTER PIGENS HÅND, IKKE BARE EN POLITIMANDS OVERFALD PÅ EN KVINDE, MEN EN FORTÆLLING OM AT HØRE TIL OG FÅ STØTTE. 4-TALLET I NAKKEN OG DE BLÅ BLINK ER KARAKTERSKABENDE, MEN DET ER PIGENS LUKKEDE ØJNE OGSÅ. DET ER ET HOLDNINGSBILLEDE MED OVERSKUD OG EFTERTÆNKSOMHED. HER ER DER OGSÅ GANG I DEN, SKAKTEN TIL HELVEDES GLØDER, DET ER SOM OM TRAPPEN ER BELAGT MED GLASSKÅR OG JEG BLIVER TVUNGET NED AD DEN. DEN LODRETTE SØJLE, DER FORBINDER ETAGERNE ER VIGTIG, VI FORNEMMER DET FRIE FALD, SELVOM VI TAGER TRAPPEN, DET ØGER FARLIGHEDEN. KOMPOSITIONEN ER SPÆNDT TIL BRISTEPUNKTET, DET ER LIGE FØR RAMMEN SPRÆNGES AF SKÆVHED OG PERSPEKTIV. KREATIV LARM MED OVERBLIK. JA, JA, DER ER STADIG SPÆNDING OG DRAMATIK, SILHUETFORGRUND OG SKELETBAGGRUND, DU HAR GODT FAT PÅ BILLEDETS VIRKEMIDLER. SÆR KRAN, KNUST GLAS OG FJERN GRAFITTI, MEN PAS PÅ DET IKKE BLIVER SLUMROMANTIK. HVIS DU NYDER KATASTROFEN, SÅ MISTER DEN MENING. DU SKAL VISE AT DU HELST UNDGÅR DEN, ELLERS ER DET KVALMENDE HOLDNINGSLØST. HERTIL, MEN IKKE LÆNGERE. SØRG ALTID FOR AT VÆRE TROVÆRDIG, VI SKAL KUNNE STOLE PÅ FARLIGHEDEN. OG HER ER SÅ NOGET RIGTIG BRAS, DU INTERESSERER DIG IKKE EN DØJT FOR DEN GAMLE, BETRAGTER HAM SOM EN PUSSELØJERLIG NIPSGENSTAND I EN KANTET FORM, LØFTER KAMERAET OG SMILER OVERBÆRENDE, DET KAN DU ALTSÅ IKKE VÆRE BEKENDT. GEM SÅDAN NOGET TURISTPENSIONIST FOTOGRAFI TIL DU SELV BLIVER BEDSTEFAR. BRUG ALDRIG FORM I STEDET FOR MENING. FORMEN SKAL FREMME FORSTÅELSEN, IKKE OVERDØVE DEN. NEJ, NEJ TOMT FORMSPROG, DER ER INGEN FART I DET TOG. INGEN DRAMATIK, INGEN SPÆNDING IKKE ANDET END ET TOG, DER KØRER FORBI. SO WHAT? NÅR MAN HAR DINE KREATIVE EVNER SKAL DE ALTSÅ BRUGES TIL ANDET END AT FORTÆLLE AT TOGET ER KØRT. TAK FOR SYNET, JACOB. DU HAR DET I DIG. HILSEN MORTEN
Hej Morten Bo
tak for kritikken!! Det er rigtig fedt med noget respons på mine billeder, fra nogen som kan komme med en god begrundelse osv! tak for det. mvh Jakob Bang Schnmidt |
Hej Morten Bo..
Nu har jeg i længere tid fulgt med i dine kommentarer på fata.dk - og har nu samlet lidt mod til også at sende mine egne afsted. Jeg var meget i tvivl om hvilke billeder jeg skulle sende dig, og det endte med en serie taget ud af mit vindue... Jeg har altid elsket at fotografere - det fascinerer mig meget når et billede fanger en stemning eller en følelse helt skarpt! Men lad mig høre hvad du synes - Kh Beth Maria Apollo HEJ BETH TAK FOR DE STEMNINGSFULDE BILLEDER, JO, DET ER SKØNT AT STÅ TØRT OG TRYGT I VINDUET OG KIGGE PÅ SNEFNUGGENE FALDE VED NATTETIDE. OG DET ER FLOT, SOM BYENS LYS KAN GØRE HIMLEN BLÅ PÅ LANG EKSPONERINGSTID, OG TÆNDE LYS I VINDUERNE. OG DET ER BETAGENDE, AT SNEFNUG KAN BLIVE TIL HVIDE USKARPE PLETTER I FORSKELLIG STØRRELSE, NÅR DU FYRER FLASHEN AF OG HAR SKARPHEDEN PÅ UENDELIG. DU BRUGER DE TEKNISKE REDSKABER, DER SKAL TIL FOR AT SKABE JULESTEMNING, DE SYNGER SOM EN SALME, DINE BEROLIGENDE NATSYN. BEDST ER DEN SIDSTE HER, SOM JEG HAR LYSNET, SÅ AT SNEFNUGGENE HAR FÅET FARVE OG LIV. SOM STJERNESKUD GROR DE I STØRRELSE FRA HVIDE PRIKKERE TIL KULØRTE SÆBEBOBLER. STILLER DU ZOOMEN PÅ TELE, BLIVER DET OGSÅ STEMNINGSFULDT, MEN NU LIDT UHYGGELIGT, MYSTISK OG SLET IKKE BEROLIGENDE. SNARERE FORNEMMELSEN AF FRYGT FOR UBUDNE GÆSTER. NU KAN DU DET, TAGE BILLEDER UD AD VINDUET, NÅR VEJRET ER TIL DET OG DET ER BLEVET NAT. MEN DRØMMER DU OM EN KARRIERE SOM FOTOGRAF, MÅ DU UD AF LEJLIGHEDEN OG NED PÅ GADEN. FORFØLGE MOTIVET OG FOTOGRAFERE NÅR DET ER LYST. JEG KAN SE I DIT VALG AF BILLEDER, AT DU HAR BLIK FOR DET STEMNINGSFULDE OG SANS FOR TEKNIKKEN, MEN JEG VIL OGSÅ SE, AT DU KAN BEVÆGE DIG OG FANGE ET UDTRYK. TAG KAMERAET MED DIG HVOR DU GÅR, OG FORTÆL OM SKARPE, FLYGTIGE ØJEBLIKKE. BRIKKER TIL EN MOSAIK OM DIG. K.HILSEN MORTEN Tak for dine kommentarer - Det er virkelig fedt når der er nogen der gider at tage stilling til ens billeder! Og jeg forstår virkelig godt hvad du mener med det sidste du har skrevet - de billeder jeg har sendt dig viser ikke en dokumentarist, billedkunstner der går tæt og demonstrerer bevægelighed.. Kh Beth |
Hej Morten Bo.
HEJ, DU TILTRÆKKES AF DET HØJTRAGENDE OG IMPONERENDE MEN GEMMER DIG GENERT , NÅR DER ER KÆRLIGHED PÅ SPIL, SÅDAN BEHØVER DET IKKE AT VÆRE. Jeg har ikke den største erfaring med fotografiet. Men har været et år i New York, hvor jeg bla tog et foto kursus. Jeg blev fuldstændig bidt af det, og her er jeg så. DU MÅ GODT FOTOGRAFERE DEN DEJLIGE, VISE DU KAN LIDE HAM ELLER IHVERTFALD HANS KROP. DU BEHØVER IKKE GEMME DIG BAG ET GARDIN OG LEGE SPION. DU SKAL OGSÅ GIVE DIG TID TIL AT SE LINJERNE I VINDUESRAMMEN, SOM ØDELÆGGER DEN BLØDE LÆNGSEL. LYSET ER SÅ SMUKT BÅDE I HØJLYS OG I SKYGGE, MEN DU ER SLET IKKE FÆRDIG MED MOTIVET, DET KAN SAGTENS BLIVE BEDRE. KEDER DU DIG, ELLER HVA? HAR DU FORLADT DEN SMUKKE OG NU NØJES MED EN FLASKE SPRINGVAND? DET ER IKKE NOK , AT DU ER FASCINERET AF EN SKYGGE AF EN FLASKE MIDT I BILLEDET. OG HELLER IKKE HER, ER DER NOGET AT KOMME EFTER. HUSET ER HIMMELSTRÆBENDE OG UDHÆNGET GENNEMSIGTIGT, MEN DER ER FOR TOMT, LYSET FOR KEDELIGT, STEMNINGEN LIGEGYLDIG. SUKKENES BRO, DEN KAN DU ALTSÅ GODT FÅ MERE UD AF END DET HER. ET SÅ INTERESSANT BYGNINGSVÆRK GIVER DIG MASSER AF MULIGHEDEN FOR AT BLIVE SKILDRET DRAMATISK, LIDENSKABELIGT, ENGAGERET. DU SKAL VISE HVORDAN, DU HAR DET MED DIT MOTIV, OM DU ELSKER DET ELLER HADER DET, OG SÅ SKAL DU VISE DIN KÆRLIGHED ELLER AFSKY. BROEN ALENE ER FOR KEDELIG. MEN NU BEGYNDER DET AT BLIVE FARLIGT, EN BALLETPIGE PÅ TÅSPIDSERNE OG EN BUNKE GLEMTE RØR. HER MØDES DET KVINDELIGE OG MANDIGE, DET EKSKLUSIVE OG DET FORKASTEDE, DET LINJÆRE OG DET KROPSLIGE. MENNESKE OG STÅSTATIV. MEN JEG SYNES IKKE, AT HUN, BALLETPIGEN, FÅR LOV AT VÆRE MENNESKE, DET ER SOM OM, DU VIL FANGE HENDE I DE MEST MASKINELLE, SYMMETRISKE, STYREDE SITUATIONER, SÅ HUN OGSÅ BLIVER ET STATIV. DET ER SYND. LAD HENDE DANSE OG LEGE OG FØL NOGET FOR HENDE, ER HUN SMUK? KAN DU LIDE HENDE? LYS I EN GADELAMPE OG ENDNU EN HIMMELSTRÆBER. DU MÅ TIL NEW YORK IGEN, OG KOM SÅ HJEM MED EN STRIBE KÆRLIGE, SPÆNDENDE, PERSONLIGE BILLEDER AF BYEN DU HOLDER AF. OG MENNESKENE. KH* MORTEN |