Hej Morten Bo
Jeg har haft foto som en seriøs hoppy de sidste to år, og nu kunne jeg godt tænke mig at blive bedre til at fortælle med mine billeder. Herudover syntes jeg også, at det kunne være interessant at komme væk fra at lave "pæne" billeder. Hilsen Jacob Møller TAK FOR DINE SYMMETRISKE, CENTREREDE BILLEDER, DET ER RIGTIGT, DE ER SÆRDELES SELVDISCIPLINEREDE, ORDENTLIGE, HØFLIGE, KORREKTE OG "PÆNE" UANSET HVOR MEGET SNAVS OG MISMOD OG KAOTISK TILVÆRELSE, DU FOTOGRAFERER. DET ER INGEN SAG AT UNDGÅ PÆNHEDEN, DU KAN BARE LADE VÆR. DU HAR LYSTEN OG NYSGERRIGHEDEN, DU HAR NOGET PÅ HJERTE, MEN NÅR DU KIGGER I KAMERAET , SÅ TROR DU, DET ER ET KORSSTINGSBRODERI TIL SOFAPUDEN, DU HAR GANG I. LAD MARKEDSKRÆFTERNE TAAGE SIG AF DE SJOVE HATTE, DU SKAL FORTÆLLE MIG NOGET NYT, PERSONLIGT OG OPLEVET, IKKE AT FATTIGDOMMEN ER PÅ DEN ANDEN SIDE AF GADEN OG UNDERHOLDNINGEN LIGE FORAN NÆSEN. TAG STILLING TIL DET, DU SER, OG VIS MIG, HVEM DU ER. DET ER SÅ NUTTET OG HENRIVENDE, SÅ HARMONISK OG KÆRT, SÅ HELT OG SÅ FÆRDIGT. DET ER BARE SÅÅÅÅÅ... SØØØØDT! MEN HVEM ER DU? DU ER EN PENSIONIST-TURIST PÅ GUIDET TOUR GENNEM SLUMMEN. SÅ ER DER LIDT MERE GANG I GADEN HER, MEN ALLIGEVEL, JACOB, DER ER FOR MEGET IAGTTAGELSE, FOR MEGET ØJENLIR. DU SKAL IKKE KIGGE, DU SKAL SKABE OG TAGE DEL. DER ER INGEN GRUND TIL KLUMPSPIL PÅ MIDTEN, LAD DEM HOPPE OG DANSE OG MISTE BALANCEN, DU HAR HELE BILLEDET SOM DIN BOLDBANE. JAMEN SÅ RENT OG PÆNT, JACOB, FRISERET SLUM. LIGE I MIDTEN, PRÆCIS I MIDTEN STÅR HAN, DEN DEJLIGE MED EN FULDENDT FORM I HÆNDERNE, ÆNSER DU IKKE RÅHEDEN? BARE TÆR PÅ ASFALT, SPILDEVAND I RENDESTENEN, HVORDAN LUGTER DER I GADEN, HVORDAN LYDER DER? SPÆNDENDE MED DET KULØRTE PUSLESPIL I BAGGRUNDEN, DET ER OK AT DU BRUGER BETJENTEN SOM SKIKKELSE OG IKKE PERSON, MEN LIGE I MIDTEN, GAB SKAL DET VÆRE SYMMETRISK I FULDENDT BALANCE HVER GANG? TAK, TAK FOR DEN LILLE FORSKYDNING, HVOR BEFRIENDE, AT FÅ HOVEDPERSONEN BARE LIDT TIL SIDEN, MEN DER ER LANG VEJ IGEN, JACOB, FØR DU SLIPPER DIN SOFASTYKKE-ROMANTIK OG SPILLER MED. DANSER OG LEGER, OPDAGER VERDEN OG SKABER I MIG EN FORNEMMELSE AF AT VÆRE TILSTEDE. HILSEN MORTEN
Jeg ved desværre ikke helt hvorfor alle mine billeder bliver så "fine og ordenTlige", og jeg kan sagtens selv se, at det bliver kedeligt når alle billederne bliver ens.
så selv om de alle er snap shots hvor man har haft 30 sek til at tage dem, inden man bliver opdaget, så ligner de, at jeg har brugt lang tid på at gøre dem "ordenlige". hilsen Jacob |
I 1978/79 var jeg på Vestbirk Højskole, hvor jeg blev dybt inspireret af fotografen Jørgen Sejr, som underviste på skolen.
Og ja, jeg vil super gerne igang med at arbejde med billeder, men pga. job og barn, har jeg ikke så meget tid. HEJ JOHANNA NÅR DET ER ET SPÆNDENDE BILLEDE, ANTONIO I HOTELSWIMMING-POOLEN, SÅ ER DET FORDI JEG IKKE ER SIKKER PÅ, OM HAN FLYVER OVER VANDET ELLER SEJLER PÅ DET. DET FÅR MIG TIL AT DRØMME, JEG SELV FLYVER OG SER DET HELE OPPEFRA. JEG KAN IKKE LIDE DET BLÅ VAND OG HAR HER FORSØGT AT FJERNE BÅDE KLORSMAGEN OG DEN KUNSTIGE POOLFORNEMMELSE NÅR DET ER ET SPÆNDENDE BILLEDE, ER DET FORDI, JEG SELV SKAL LÆGGE MÆRKE TIL HÅNDEN OG FORESTILLE MIG, HVEM DET ER, DER STÅR BAG HENDE, ELLER ER HUN BARE HÅNDAKROBAT? DU GIVER MIG LOV AT DRØMME, DET ER MIG, DER RØRER HENDES KIND MEN DET ER EN ALT FOR KRAFTIG FLASH DU FYRER AF I SKYGGEN, JEG HAR PRØVET AT DÆMPE DEN LIDT OG SÅ HAR JEG GIVET SKIKKELSEN PÅ STRANDEN LOV AT VÆRE MED. OG KLITTERNE OG VANDET. TAK FOR SYNET, MON IKKE DU SKAL FÅ DIG ET BILLEDBEHANDLINGS-PROGRAM? M* Tusind tak for den fine kritik, og jo for pokker, jeg skal have et billedbehandlingsprogram! Bedste hilsener Johanna |
Jeg er 20 år og er lige blevet student. Jeg er selvlært og fotografi interesserer mig meget. Jeg sender billederne til dig fordi jeg af en ven har hørt om dine skarpe sarkastiske fortolkniger af diverse billeder og kunne godt tænke mig at få kritik uden der bliver lagt fingre imellem.
God slagtning. Søren Lahn JA, DET ER HÅRDT AT VÅGNE, NÅR NATTEN VAR SJOV OG LANG, MEN BEHØVER DU SÆTTE LYS PÅ DE SNAVSEDE FØDDER? DE ER IKKE SÆRLIG TILTRÆKKENDE, HVERKEN FØDDER ELLER DRENGE, SÅ VIL JEG HELLERE SE MERE TIL LUNDSTRØMS LITOGRAFI I ENTREEN. ER DET IKKE EN NØGEN KVINDE? DET SMUKKESTE MODLYS I NYUDSPRUNGET BØGELØV, SÅ ROMANTISK OG JOMFRUELIGT OG SÅ MIDT I DET HELE EN FALDEN KÆMPE, SORT, MED RODEN FLÅET OP AF JORDEN, LIVLØS OG HALSHUGGET MIDT I SØNDAGSIDYLLEN. AK JA, SÅDAN GÅR DET, NÅR KRONEN BLIVER FOR STOR OG FUNDAMENTET VAKLER JA, DET ER FLOT, REGNTØJ I FLASHLIGHT, OG DER ER DRØN PÅ DRENGEN, SYNGER HAN ELLER SKRIGER I BLÆSTEN? ET RIGTIGT MODEBILLEDE, DER ER DRAMATIK FOR ALLE PENGENE, HVAD KOSTER DEN, JAKKEN? KOM IGEN, SØREN, DU HAR MEGET MERE AT SKULLE HAVE SAGT END DET HER PISPJAT. HILSEN MORTEN
Hehe - ja puha da. En regnjakke er det ikke, men en noget billigt syntestisk løbeudtstyr - Skal jeg skaffe dig en - 250 kroner?
Ej, tak for kommentaren. Du har nok ret angørende fødderne, men billedet skulle jo ikke have til mål at vække lysten til lagengymnastik, men derimod portrættere følelsen af dagen derpå. Tak for den blodige omgang. |
Jeg er en pige på 28, der de sidste 6 år har læst filosofi og geografi.
Jeg vil gerne kunne lege med forskellige udtryksmåder og finde ud af hvor, jeg selv ligger, men også kunne skifte og tilpasse til det ønsket resultat. På længer sigt er drømmen, at kunne have foto som et supplerende deltidsjob. HEJ TAK FOR SMUKKE KOMPOSITIONER, DET ER DU GOD TIL, AT PLACERE MOTIVETS ELEMENTER HARMONISK I BILLEDET. DIAGONALEN, DET GYLDNE SNIT, BUEDE OG KRUMME KURVER, DET KAN DU, OG DET GIVER DINE BILLEDER EN RO OG BALANCE, DE ER BEHAGELIGE AT KIGGE PÅ. SÅ SMUKT, SÅ SMUKT I LYS OG FORM, STRUKTUR OG SPEJLING. TERAPEUTISK AFSLAPPENDE, DET FYLDER SJÆLEN MED RO OG LUKKER ALT ANDET UDE. INGEN VIND, INGEN LYD, INGEN SPOR. SMUKT, SÅ SMUKT HARMONISK, JOMFRUELIGT OG FRISKT. DRÅBER I KANTEN AF ET STJERNEFORMET BLAD, FULDENDT FOLDET, SJÆLEN FYLDES MED OPTIMISME OG TRO. MEN SÅ SKAL DER OGSÅ TIL AT SKE NOGET, OG DEN SORTE FIGUR I SNELANDSKABET ER ET SKRIDT PÅ VEJEN, ET MAJESTÆTISK, IMPONERENDE BILLEDE. HELDIGT DER KOM EN DAMPENDE LASTBIL FORBI OG SKABTE LIDT DRAMATISK REALISME. DIN KOMPOSITION ER KONSEKVENT HARMONISK OG ROLIG, MEN NÅR MOTIVET ER HALSENDE HUNDE, SÅ SKAL JEG ALTSÅ IKKE LULLES I SØVN, MEN HØRE DEM GLAMME OG STØNNE OG SNEEN KNIRKE OG PISKEN SVINGE. JEG SER LINJERNE, DIAGONALEN, PUNKTET, MEN IKKE MENINGEN, DRENGEN ELLER KÆRLIGHEDEN. DU DYRKER FORM, MEN GLEMMER INDHOLD. SPÆNDENDE LINJER, AGRESSIVT PUNKT, MEN ALENE UDEN FORKLARING HAR DET INGEN BETYDNING. MENINGSLØST. JEG VED DET GODT, JEG VED DET GODT, AT DU KAN SKABE RO I ET BILLEDE, IKKE UNDERLIGT, DEN ER FALDET I SØVN, SLÆDEHUNDEN. ET SOFASTYKKE SÅ SMUKT, MEN MENINGEN TAGER OGSÅ EN SLAPPER, HVAD ER DET, DU VIL FORTÆLLE? HILSEN MORTEN |
ANNA MARIN ER 28 ÅR OG FRA ISLAND:
Kan jeg sende billeder til deg for at kritisere?
Bliver jeg noed til at fortælle hvorfor jeg tager billeder? Jeg tager dem kun fordi jeg tager ikke andet. Savner farve nogle gange, men maaske er det fordi jeg savner den i mit eget liv. Men det er kun meg. ikke? (det er klart at du kan svare paa dansk, vi er jo dansk koloni....) DET ER SÅ SPOOKY, SÅ SYRET OG UVIRKELIGT OG ALLIGEVEL SÅ HELT ALMINDELIGT OG TRIVIELT, JEG ELSKER DIN VISUELLE FANTASI,ANNA, OG NYDER AT KOMME MED PÅ DIN GUIDEDE RUNDVISNING I SPØGELSESBYEN. DET STARTER I SOVEVÆRELSET: SE DER! HVOR? DER! JEG KAN IKKE SE ANDET END ET TOMT LOFT! SÅDAN STARTER FORTÆLLINGEN, DET HANDLER OM AT SE DET, INGEN KAN SE. AT FORESTILLE SIG HVAD DER GEMMER SIG I DET TOMME LOFT. ANSIGT, FINGER OG STUKROSET ER RAMMEN OM DEN USYNLIGE FORTÆLLING. SPÆDBARN OG MASKESPIL. FORVRÆNGEDE FARVER, DÅRLIGT LYS, UREDT SENG, OG EN NØGEN BARNEKROP, DER FORBEREDER SIG TIL NATTENS TEATER. FORESTILLINGEN KAN BEGYNDE. JEG ANER IKKE HVAD DER ER, DET MÅ VÆRE EN NONFIGURATIV OUVERTOURE, EN HEST PÅ MARKEN, EN SPØGELSESHEST, DER TRAVER I MØRKET. NEJ DET ER EN LØVE DER SPOTTER SIT BYTTE. FOTOGRAFI, DET ER JO BARE FOTOGRAFI, SÅ FOTOGRAFIAPPARATET MÅ MED. MEN DET ER IKKE BARNET DER BLIVER FOTOGRAFERET, DET ER MIG! JEG ER FOTOGRAFIET, FORESTILLINGEN. BARNET OG VERDEN KIGGER BARE PÅ. NEJ, NEJ, JEG SIDDER PÅ FØRSTE PARKET, OG VERDEN ER EN SCENE OG UDSIGTEN EN KULISSE, DET ER IKKE VIRKELIGT, DET DER, DET ER EN OPFØRELSE, ET SPIL. ET SYRET HVERDAGSSPIL OM TOMHEDEN MELLEM MENNESKER FØR UVEJRET BRYDER LØS JAMEN DET MÅTTE KOMME, AT DU VENDER VERDEN PÅ HOVEDET! ELLER ER DET BARE SPEJLET, DER HÆNGER OMVENDT? DU NYDER AT FANGE MIG PÅ DET FORKERTE BEN OG FÅ MIG TIL AT TRO DET UTROLIGE OG TVIVLE PÅ VIRKELIGHEDEN. BAG DEN DØR FINDES HEMMELIGHEDEN. BAG DØREN UDEN HÅNDTAG ER DEN MAGISKE SANDHED, FORTRYLLELSENS OPSKRIFT. MEN DEN ER SPÆRRET AF ET TØRRESTATIV MED BRUGTE PAMPERS BLEER. DU ER GO, ANNA, NÅR DU LADER JORDNÆR HVERDAGSSLUM HOLDE VAGT VED INDGANGEN TIL DET UOPNÅELIGE. OG SÅ ER DET HAN KASTER ET SKEPTISK BLIK PÅ DIG DEN SKÆGGEDE, OG FÅR DIG UD AF DRØMMEN, ELLER HVA? MED BENET OPPE PÅ STRØMPESOKKER TAGER HAN SIG EN SLAPPER, KÆRESTEN, MENS HAN FORSØGER AT FÅ DIG NED PÅ JORDEN. NED I SÆDET OG TILBAGE TIL DEN VIRKELIGE VIRKELIGHED. PÅ VEJ, PÅ VEJEN, PÅ ASFALTVEJEN. TAK FOR TOUREN! HILSEN MORTEN |
Jeg er en 26 år gammel og er oprindelig fra Skotland, men har levet det meste av mit liv i Norge.
TAK, VICTORIA FOR DINE BILLEDER SOM VISER, HVAD DU GERNE VIL FORTÆLLE, HVAD DU HAR PÅ HJERTE, DER ER HOLDNING, MENING OG MOD I ALLE BILLEDERNE, MEN DER ER FOR MEGET ILLUSTRATION OG FOR LIDT SUBSTANS.Når jeg tager foto bliver verden et mere forståelig sted at være, og jeg føler mig også mærkelig nok mere som en del av den. Ting kommer til live, og det gør jeg også! Det er næsten som om verdens kompleksitet og uforståelighed bliver samlet sammen, og billedet bliver mit perspektiv og min systematisering av hvad jeg ser, og hvad verden viser til mig. BILLEDERNE LÆNER SIG OP AF ORD OG BUDSKAB, DE SKAL HAVE DERES EGET LIV, DE SKAL KUNNE SELV! DET HANDLER OM SKØNHED OG RÆDSEL, OM FRYGT FOR DET VIDUNDERLIGE, OM ROSA KINDER OG GRØNGROV MUR, LYSTEN TIL DET UTILLADELIGE. DET SER JEG I ANSIGTET, I HENDES UDTRYK. VINDUE TIL VERDEN, ER DET SKÆRMEN ELLER DET HVIDT LYSENDE, DER ER VERDEN? FRYGTEN FOR AT VIRKELIGHEDEN ER BLÅ OG INDELUKKET, OG VERDEN UOPNÅELIG HVIDTLYSENDE. DU FLIRTER MED STORE TANKER, LIVET NU OG DET IMAGINÆRE HINSIDES, MEN DET KNIBER LIDT FOR MOTIVET AT FØLGE MED. DER SKAL MERE SPÆNDING OG KRAFT I DET REALISTISKE MOTIV, NÅR DU VIL TESTE FRYGTEN. JA, JA, HUN KIGGER UD AD VINDUET, JEG FORSTÅR MENINGEN, MEN DET ER FOR MEGET EN BUSTUR I SOLSKIN. JEG KAN FORSTÅ HVAD DU VIL, LÆNGSEL OG DRØM OG FRIHED OG FRYGT, MEN BILLEDET FORTÆLLER MIG KUN, AT NOGET FANDT STED PÅ BUSTUREN. MORLILLE I BLÅT KØRER OG KØRER UDEN AT TAGE ET SKRIDT, DET ER IGEN FOR LITTERÆRT, EN ILLUSTRATION. HVIS JEG ER PÅ SPEED EN SEN AFTEN, SÅ MÅSKE HUN VILLE BLIVE ANDET END DAMEN I BLÅT, DER SLÅR FORMIDDAGEN IHJEL I STORCENTERET. DET ER FINT, AT HUN ER SKARP OG UDSALGET USKARPT, MEN DET ER IKKE NOK. RENDYRKET RÆDSEL, VÆRRE KAN DET IKKE BLIVE. HELVEDES FORGÅRD, SÅDAN BEHANDLER VI GRISE. DU ER GOD TIL RÆDSEL, RØDE ØRER, SORTE SNUDER, BANGE ØJNE, UTROLIG VELLYKKET RÆDSEL OG FRYGT. OG SÅ ER DET KUNSTEN KIGGER FREM, FOR DET ER IKKE SVÆRT AT TAGE AFSTAND FRA RÆDSEL, MEN AT GØRE DEN TILLOKKENDE VELLYKKET, DET ER FARLIGT. JEG ELSKER, NÅR KUNST BLIVER FARLIG, OG DU ER TÆT PÅ MED DIN ESTETISKE GRUSOMHED. NU VED JEG, HVORFOR PIGEN VAR BANGE. NEJ IKKE NOK, TO MÅ MAN VÆRE JA, JA, MEN ARMLÆN OG SIGNAL GØR DET TIL ET SOFAMOTIV, LITTERÆRT HAR DET MENING, MEN VISUELT ER DET TYNDT OG SIGNALSOLEN I BAGGRUNDEN KAN IKKE LØFTE MOTIVET. OG DET SAMME HER, VISUELT ER DER IKKE NOGET AT KOMME EFTER, LØBE PÅ RULLETRAPPE, MOSAIKFLISER, JEG TROR ALDRIG, HUN KOMMER UD AD STEDET, MEN JEG SKAL LEDE EFTER MENINGEN, JEG SER DEN IKKE OG FØLER DEN SLET IKKE. EN REBUS FOR HJERNEVRIDERE. DER ER SUS I BLEERNE, MEN IKKE NOK TIL DEN FORNEMMELSE, DU VIL HAVE FREM: KONTRASTEN MELLEM DET LETSINDIGE FLYVSKE OG TUNGSINDIGE ANSVAR. DU PEGER PÅ DET, OG SÅ MÅ JEG SELV GÆTTE. DU SKAL IKKE VISE, DU SKAL VÆRE. DU SKAL IKKE PEGE PÅ TVIVLEN, DU SKAL TVIVLE. DU SKAL IKKE KIGGE PÅ NOGEN, DER HAR ET DILEMMA, DU SKAL SELV HAVE DET. SÅ TØR DU GODT, NÅR AFTENSOLEN ER PÅ DET SIDSTE, SÅ TØR DU GODT. SÅ ER DET UFARLIGT AT SIGE, DU ELSKER TVIVLEN, DEN FORFÆRDELIGE USIKKERHED. SÅ TØR DU SVÆRME FOR KATASTROFEN, SÅ MÅ FRYGTEN BLIVE ØJENFRYD. ALT ALT ALT FOR LANGT TIL FRIHEDENS BOLD I LUFTEN, DU SKAL TÆT PÅ, DU SKAL SPILLE MED, VI SKAL MÆRKE, HVORDAN TYNGDEKRAFTEN HOLDER DIG NEDE, MENS FRIHEDEN TRÆKKER I DIG. VI SKAL IKKE SELV GÆTTE, AT DET NOK ER DET, DU VIL, DU SKAL TAGE OS VED HÅNDEN OG VISE VEJ. KOM IGEN VICTORIA, DU HAR DET I DIG, TVIVLEN OG FRYGTEN OG LYSTEN OG MODET, MEN DU SKAL VÆRE MERE VISUEL END EN STOR LYS SKY OG ET LILLE MØRKT TRÆ. DET LIGNER ET FÆRDSELSKILT ELLER ET BUTIKSVINDUE, DER MANGLER BARE PRISSKILTENE. TAK FOR BILLEDERNE, HÅBER DU KAN BRUGE MINE KOMMENTARER TIL AT KOMME VIDERE. KNUS MORTEN
tak for dine kommentarer, og fine ord. Ved ikke helt hvad du mener med "substans" men skal nok finde ud av det :) Vennelig hilsen Victoria
SUBSTANS BETYDER INDHOLD. NÅR JEG SIGER DU LAVER ILLUSTRATION, SÅ ER DET SOM OM DU GÅR I BYEN MED EN INDKØBSSEDDEL OG GØR, HVAD DU ER BLEVET BEDT OM. DU BRUGER HOVEDET MEN IKKE HJERTET. OM DU KAN LI' DET DU KØBER ELLER HAR LYST TIL NOGET AF DET, VISER DU IKKE. DU FINDER IKKE IMPULSIVT NYE LÆKKERIER PÅ HYLDERNE, DER ER INGEN LIDENSKAB OG INGEN FANTASI. BILLEDER MED SUSTANS SMAGER AF NOGET, DE DUFTER OG ER MERE END NOGET, DU HAR FÅET BESKED PÅ AT KØBE ELLER VISE. BASKETBALLSPILLEREN ER BLOTTET FOR SUBSTANS - INDHOLD - NÅR DET GÆLDER FRIHED OG OPHÆVELSE AF TYNGDEKRAFT. DU GJORDE HVAD DER STOD PÅ SEDLEN: TOG ET BILLEDE AF SVÆVENDE BOLD OG MAND. KNU**M |
Jeg har jobbet med søknader til kunstakademier, men så langt har jeg kun kommet til andre opptak. Jeg trenger å utvikle mine bilder og mitt uttrykk mer.
DET ER SÅ SMUKT, SÅ SMUKT, OG SART OG FØLSOMT, OG ER MAN I DET RETTE MOOD, SÅ BLIVER MAN BEKRÆFTET I PAUSENS VÆRDI OG MELLEMRUMMETS SKØNHED. MEN - MEN MARKEDET ER MÆTTET, INGEN UNGE KUNSTNERE IDAG LAVER SÅ STILFÆRDIGE VÆRKER, DER SKAL NOGET NYT OG SPECIELT TIL, DET ER IKKE NOK, HVIS MAN VIL PÅ ET KUNSTAKADEMI, AT MAN ENGANG HAR TAGET NOGLE VEMODIGE BILLEDER AF SJÆLFULD TOMHED. SÅ JEG KAN GODT FORSTÅ, DU FORSØGER MED FARVE OG FORMER, MEN DER ER IKKE NOK FANTASI. DU LAVER REPORTAGE FRA ET KIGHUL I EN PAPPLADE, DER SKAL MERE TIL FOR AT FÅ FOLK TIL AT GLIPPE MED ØJNENE. MERE PERSONLIGHED, MERE MOD, MERE INDSIGT, DU SKAL VILLE NOGET MERE END FÅ BILLEDET TIL AT SE GODT UD. DET ER EN VEJ AT GÅ, DEN ANTYDEDE, HEMMELIGHEDSFULDE SEXUALITET, MEN DU ER KUN PÅ TÆRSKLEN. AT KIGGE PÅ EGNE FØDDER OG FÅ DET TIL AT LIGNE EN SORT SPALTE ER FOR SNÆVERT, FOR SYMMETRISK, FOR INDELUKKET. ÅBN VINDUET, LAV GENNEMTRÆK, KIG PÅ VERDEN OG FORHOLD DIG TIL ANDRE MENNESKER. HVAD MED FINANSKRISEN? ELLER NABOEN ELLER DØDEN? TAK FOR BILLEDERNE, HELD OG LYKKE M* |
hej morten!
jeg har nu interesseret mig for at tage billeder i et stykke tid, nærmere to år. men selv efter disse to år har jeg stadig svært ved at se det fine og kunsteriske i det, jeg laver.
HEJ JULIEnår jeg viser mine billeder til folk, jeg kender - og ikke kender - får jeg ros. men det er, som om mit selvværd og min måde at se tingene på hiver det hele ned i et sort hul, og derfor synes jeg aldrig det, jeg laver, er godt. det kunne være fantastisk, hvis du ville kigge på nogle af mine billeder og give kritik. TAK FOR DINE BILLEDER, DINE RÅB, DINE SKRIG FOR DE SKRIGER TIL HIMLEN AT DU VIL, VIL, V I L !! MEN HVAD DU VIL, SIGER DE IKKE. JEG KAN GODT FORSTÅ DIN FRUSTRATION, FOR MAN KAN IKKE KVALITETSBEDØMME ET SKRIG, SKAL DET VÆRE HØJT ELLER SMUKT ELLER LYDE BEHAGELIGT ELLER FÅ MIG OP AF STOLEN OG AFSTED MED NØDHJÆLPSKASSEN? EN FINGER, EN NAVLE, HUD OG EN PROFIL, DU FLIRTER MED LIDENSKAB OG NØGENHED, FORMER OG KULØRER. SKJULER DET GENKENDELIGE OG LEGER MED ABSTRAKTIONEN, DER ER NOGET, DU VIL FORTÆLLE. DER ER NOGET, DU VIL. MEN DEN GULE FARVE, PAS PÅ DEN IKKE DOMINERER FOR MEGET, DU MÅ GODT SKRIGE, MEN IKKE SÅ HØJT, AT DET OVERDØVER DETALJEN, DEN LILLE RØDE FØLSOMHED TIL HØJRE OVER FINGEREN JAMEN DET ER DA SÅÅÅ... FORFÆRDELIGT! DET KULØRTE SKRIG VAR TROVÆRDIGT, MEN DET HER ER FAKE. DILETTANT-RÆDSEL. HUN ER NØGEN, MEN OVERHOVEDET IKKE PÅ VEJ TIL AT BLIVE VOLDTAGET. KONTRAST-EFFEKTEN STJÆLER HELE BILLEDET, DEN VIL, V I.L, V I..I...I L ! STILISTISK ER DER KVALITETER, I ØJETS PLACERING, ARMENES SYMMETRI, I HÅR OG FRAMING. MEN SYND, FORTÆLLINGEN OVERDØVES AF TANDLØS HORROR. DE KÆMPER EN KAMP, DRØMMEN OG VIRKELIGHEDEN, DET, DU HAR LYST TIL, OG DET, DU GØR. DEPRESSION OG MANI, FANTASI OG PLØJEMARK. NOGLE OPGIVER DRØMMEN UDEN KAMP, ANDRE SKRIGER TIL HIMLEN, AT DE VIL FLYVE. HVEM ER DU? HENDE, DER VENTER ELLER HENDE DER TØR? NÅ JA, MÅSKE DET HELE BARE VAR FOR SKÆG, MEN DU FIK MIG DA OP AF STOLEN MED DINE EKSPESSIVE BILLEDER. |
hej morten. jeg går i 1.G og bliver 18 til august.
og jeg elsker at rejse! skrive og blive blæst omkuld af noget stort og godt! jeg elsker at kunne fortælle og jeg elsker at kunne forstå og ikke forstå, hvis jeg vil. det kan være frustrerende ikke at vide, hvor ens liv er på vej hen, men bare stå og se dum ud. JA, HVILKEN VEJ SKAL JEG VÆLGE? DET ER ET SMUKT BILLEDE HVIS BETYDNING RÆKKER LANGT UD OVER ASFALTEN OG DE SKÆVE GRANITSØJLER. VI KENDER ALLE TVIVLEN OG VILLE ØNSKE VI KUNNE GÅ TIL BEGGE SIDER SAMTIDIG. DU BRUGER ASFALTEN TIL AT FORTÆLLE DIN HELT EGEN HISTORI OM TVIVL OG TILLID. OM AT SKULLE FØLGE PILENE ELLER GÅ EGNE VEJE. OG I TONER OG REVNER OG SKYGGER FINDER VI DIN TRO, FØLER DU DIG DUM ELLER KLOG, HÅBER DU ELLER FRYGTER DU? MEN JEG HAR IKKE BRUG FOR DIT SELVPORTRÆT, DET ER ELENDIGT, DU SMILER DUMT MEN ER HALSBRÆKKENDE GROV. FINT I HÅR OG GRENE, MEN HELT FORKERT I UDTRYK OG SKIKKELSE. SÅ VIL JEG HELLERE HAVE DIG OP PÅ CYKLEN IGEN OG DERUDAF, DET ER MERE DIG. UTROLIG SÅ KLAR DU ER I DIT BILLEDE, HORISONTEN TITTER LIGE AKKURAT FREM MEN IKKE MERE. STYRET ER LIGE AKKURAT MED MEN IKKE MERE. DET ER ET BILLEDE AF VEJEN, DIN VEJ OG IKKE KUN DEN VEJ. SMUKT, SMUKT SOM DU KAN MALE EN STEMNING, JEG KENDER DET HUMØR, DEN TILSTAND AF BEHAGELIG OVERGIVELSE, AF RÅ OPRINDELSE. FINT AT DU HAR MØRKNET DIN SPEJLING I FLYVINDUET OG GJORT BILLEDET TIL ET STRUKTURVÆRK OG IKKE ET SNAPSHOT. MERE PÅ VEJ, HER PÅ DET RULLENDE FORTOV I PARIS METRO, HVOR FØRER DET DIG HEN? DET ER SMUKT OG SART I FARVEN OG PRÆCIS SÅ UDVISKET, SOM DET KAN TÅLE, HVIS VI SKAL BEVARE FORNEMMELSEN AF AT BLIVE RYSTET FREMAD. IGEN EN VARIANT, NU GÅR DU PÅ MUREN, ET SOLIDT FUNDAMENT AF EVIGHED, MEN PAS PÅ, STENENE I SIDERNE ER GLATTE, DU KUNNE SNUBLE OG FALDE. FALDE NED PÅ DYDENS VEJ, DEN NYKLIPPEDE ALLE AF KORREKTHED. MEN KATRINE, HVAD SKER HER? HVED ER DER I DEN PAKKE, ER DET HVAD BEDSTEFAR EFTERLOD, DA HAN DØDE AF LUNGEKRÆFT? ELLER ER DET DEN RØDE CIRKEL, DER ER KÆRLIGHEDEN I DIT LIV, MEN HVORFOR LIGGER DEN DER? JEG FORSTÅR DET IKKE, BLIVER IRRITERET PÅ PAKKEN, BILLEDET OG DIG. FORDI DU LUKKER MIG UDE. NEJ, DET ER BULLSHIT, NÅR DU SÆTTER UNDERHOLDNING HØJERE END BETYDNING, SÅ GIDER JEG IKKE. DET SMITTER AF PÅ DEN CIRKELFORMEDE KÆRLIGHED PÅ KIRKESTOLEN, SÅ FYLDES JEG MED MISTILLID OG FORKASTER ALT, DU SIGER OG VISER. DU MÅ GODT SMIDE HÆMNINGERNE MEN IKKE BLIVE SANSELØS. HER KAN JEG HELLER IKKE VÆRE MED, DU FORSØGER AT VISE DESPERATION OG FORTVIVLELSE, MEN DET BLIVER IKKE TIL ANDET END TOMME SLAG I LUFTEN. DISCOTAPET. DU ER ALTSÅ FOR DYGTIG, KATRINE, TIL AT LAVE DET HER, ALLE MED ET KAMERA HAR TAGET DET BILLEDE AF DEN KrUMBØJEDE, ENSOMME FORAN DET KULØRTE VELOPLAGTE DISCOIDOL PÅ TOMHEDENS KOMMERCIELLE BANNER. DU HAR RET, MEN JEG VED DET GODT. DU HAR RET, MEN JEG VED DET GODT. SELVFØLGELIG MÅ DU TAGE UHØJTIDELIGE ALBUMSBILLEDER, MEN NÅR MAN SOM DU KAN SKABE STORE OG VIGTIGE BILLEDER, NÅR MAN HAR DET TALENT DU HAR , SÅ FORPLIGTER DET. OG SÅ SKAL AL DIN ENERGI BLIVE TIL KUNST OG KÆRLIGHED. KNUS MORTEN Morten Bo, tak for din kritik. Er glad for din positive respons og tager det, du siger til mig og vil arbejde mere med at udtrykke mig selv.
Dog stopper jeg ikke med at tage de andre billeder, men jeg forstår, hvad du mener.
Kærlig hilsen Katrine HEJ KATRINE JA, SELVFØLGELIG SKAL DU BLIVE VED AT LAVE BILLEDER SOM BLÅ BROSTEN OG RØD SKOVBUND OG DIG SELV FRA OVEN, DEN USYNLIGE GRÆNSE MELLEM GODT OG SKIDT KAN DU KUN FINDE VED AT GÅ FREM OG TILBAGE OVER GRÆNSEN OG IKKE KUN HOLDE DIG PÅ DEN RIGTIGE SIDE. KUNNE DU SE, AT JEG HAVDE HAFT DINE BILLEDER EN TUR GENNEM PHOTOSHOP? DET ER DET NÆSTE, AT DU BILLEDBEHANDLER DINE FILER, SÅ HVERT MOTIV FÅR NETOP DEN KARAKTER DU VIL HAVE. K*MORTEN Ja, det kan jeg godt se, du har. Nogle steder synes jeg, det er blevet rigtig godt! Men andre steder er jeg ikke helt enig. Billedet hvor du har gjort himlen hel grå. Jeg synes, det ser mærkeligt ud. Kan godt se ideen, men det irriterer mig på en eller anden måde. HVIS DU GODT VIL HAVE, AT DET SKAL SE HVERDAGSAGTIGT, NATURLIGT UD, SÅ ER DIN ØVERST KLART BEDST. JEG MANIPULERER NEDERST BILLEDET I EN BESTEMT RETNING OG FORSØGER AT GØRE DET MYSTISK. FJERNER HISTORIEN OM, AT DER ER LYS MELLEM TRÆERNE OG ØGER KONCENTRATIONEN OM LYSET I VEJEN. MEN VIRKER DET TILRETTELAGT, SÅ GÅR DET IKKE. JEG ELSKER NÅR SOLEN BRYDER GENNEM TORDENSKYERNE, JEG TROR DET ER, HVAD JEG FORSØGER AT GØRE EFTER. DU LÆGGER NOGET FREM, SKOV - VEJ OG HVERDAG, JEG FORLANGER NOGET AF TILSKUEREN: SE PÅ VEJEN OG TAG STILLING! HER GØR JEG DET MODSATTE, NU ER DET HISTORIEN OM, AT DER KOMMER EN DAG, BARE VENT. AT HVERDAGEN ER GRÅ OG TRIST, MEN AT DU HAR LOV AT HÅBE PÅ DET BLIVER BEDRE. DET SYNES JEG ER KEDELIGT OG ORDINÆRT.
Billedet med bjergene kan jeg godt lide, bortset fra at dernede i højre hjørne, er en mærkelig spejlning? Det kan jeg ikke så gode lide.
DIT BJERGBILLEDE ØVERST ER EN UDSIGT, DER ER MØRKT I DALEN OG LYST I HORISONTEN. NOGET ER TÆT PÅ OG NOGET FJERNT. JEG PRØVER NEDERST AT LAVE DET OM, GØR BILLEDET UNATURLIGT, OVERNATURLIGT, SÅ DER ER LYST I DALEN OG MØRKT I HORISONTEN. PÅ DEN MÅDE GØR JEG MOTIVET UDEFINERLIGT I STØRRELSE OG MATERIALE. JEG LÆGGER VÆGT PÅ STRUKTUR OG FARVE, OG DET GØR MIG IKKE NOGET, AT DER ER ORANGE SPOR NEDERST I HØJRE SIDE, HVIS BARE TILSKUEREN IKKE KAN SE, HVAD DET ER. HER GØR JEG DET MODSATTE, GØR BILLEDET TIL FORTÆLLINGEN OM EN BJERGKAM, EN DYSTER, MØRK, FARLIG DAL OG SÅ DEN DEJLIGE HÅBEFULDE SOLBESKINNEDE UDSIGT. NÅR DU BARE KOMMER FORBI DEN MØRKE DAL, SÅ KOMMER DET GODE VEJR, DEN LYSE FREMTID. DU HAR LOV AT HÅBE. OG DET SYNES JEG IKKE ER SÅ SPÆNDENDE EN FORTÆLLING, SOM AT BJERGE IKKE HAR NOGEN STØRRELSE OG INGEN VÆGT OG MÅSKE KUN FINDES I DIG. JEG DIGTER OG BRUGER DIT MOTIV SOM RÅMATERIALE. MEN VIRKER JEG SOM EN LØGNER OG BEDRAGER, SÅ DUR MIT BILLEDDIGT IKKE. MED BEGGE MINE MANIPULATIONER OPSØGER JEG DET MYSTISKE BAG DET TRIVIELLE. PEGER PÅ DET USETE I DET DU SÅ. FORSØGER AT KOMME TÆT PÅ, IKKE TÆT PÅ DET, KAMERAET SÅ, MEN TÆT PÅ MENINGEN. K*MORTEN |
Hej Morten,
Sidste sommer blev jeg færdiguddannet på linien for illustration på Designskolen Kolding, men overvejer nu at få noget mere undervisning. Har forsøgt at udvælge de bedste billeder, men det er virkeligt vanskeligt, synes jeg, har svært ved at finde frem til, hvorfor et billede er bedre end et andet. Glæder mig til at høre hvad du synes. Håber det er overskueligt for dig. VH. Jens "hvorfor et billede er bedre end et andet." DET VIGTIGE ER IKKE SÅ MEGET, HVORFOR DET ER BEDRE, MEN BARE AT DET ER BEDRE. DU SKAL DEFINERE DET GODE BILLEDE. FOR MIG ER DET GODE BILLEDE DET RIGTIGE BILLEDE. JEG SKAL TRO PÅ DET, IKKE FØLE, JEG BLIVER TAGET VED NÆSEN. JEG SKAL IKKE IMPONERES, MEN TAGES MED PÅ OPLEVELSE HELST TIL ET NYT STED. MEN JEG SKAL IKKE HOLDES I KORT SNOR, JEG SKAL HAVE LOV SELV AT GÅ PÅ OPDAGELSE, MEN ALLIGEVEL FØLE MIG TRYG. "Håber det er overskueligt for dig." JAMEN DET GØR IKKE SPOR, DET ER UIGENNEMTRÆNGELIGT SOM EN JUNGLE OG HEMMELIGHEDSFULDT SOM EN BRØND. JEG KAN SAGTENS OVERSKUE DET, MEN FORSØGER AT GLEMME, HVAD JEG VED OM BILLEDER OG LADE SOM OM, DET ER DE FØRSTE BILLEDER, JEG SER. JEG VIL SÅ GERNE UDFORSKE DEN JUNGLE, DEN UOVERSKUELIGE JUNGLE, DU GIVER MIG. NÅ JA, REJSEN BEGYNDER, DET GØR REJSER JO . . . OG REJSEN GÅR TIL FREMMEDE KULTURER, DET GØR REJSER JO . . OG DU SÅ EN KIRKE, MEN PORTEN VAR LÅST NÅ, JENS, NU BLIVER DET FARLIGT, EN PIGE, DER FLIRTER, GEMMER SIG SKÆLMSK MED SMILENDE ØJNENE. MEN AK OG VE, HUN HAR JO TABT UNDERKÆBEN, HUN ER FAKE, EN AFREVET PLAKAT. IKKE EN UDFORDRING, MEN EN HÆMNING. EN VISUALISERING AF KONTAKTFORSKRÆKKELSE. BILLEDET AF BRISTEDE FORVENTNINGER, FOBIEN FULGTE MED. IMPONERENDE, JA DET LIGNER FULDSTÆNDIG ET RIGTIGT BILLEDE, ET PRÆMIEBILLEDE, MEN JEG VIL ALTSÅ TRO PÅ, AT DER ER EN MENING, AT DU IKKE BARE HAR LÅNT EN KULISSE, MEN HAR EN HOLDNING. TIL STEDET, MANDEN, MØDDINGEN. TIL DIG SELV. DER GEMMER SIG NOGET OPRIGTIGT I HENDE DER OMME BAGVED, HALVT SOVENDE LÆNER HUN HOVEDET OP AD SIN FARS MAVE, DER ER NOGET VEDKOMMENDE NÆRHED, OG DU ER KREATIV MED PLACERING OG STØRRELSE. FINT MED DEN SELVBIOGRAFISKE ARM I FORGRUNDEN, DET LIGNER DIG. FJERN OG FREMMED. NEJ, NU KOMMER FLOTTENHEIMEREN OP I DIG IGEN, ESTETIKKEN OVERDØVER FORTÆLLINGEN, DEN RØDE KLAT BLIVER DEGRADERET TIL PYNT, BETYDNINGEN UDVISKES, OG DET MONUMENTALE LOOK GØR DET TIL EN TOM POLITISK SATIRE. SYSTEMET OG DEN LILLE MAND. DET LIGNER EN FLOSKEL. NEJ IKKE SJOVT, DEN STILFÆRDIGE PROTEST MOD SYSTEMETS INDOKTRINERING FÅR DU IKKE GIVET VIDERE, SÅ DEN BERØRER MIG. HUN MENER NOGET MED PARAPLYEN, MEN DU SYNES BARE, DEN SER SJOV UD. JO VIST, DET ER SPØJST, AT DEN GULE PIGE PÅ MARKEDSPLADSEN HAR EN MIKROBØLGEOVN TIL SINE VARME RETTER, MEN ALTSÅ, DU TAGER OPLEVELSEN FRA MIG MED DIN MASKINELLE, SYMMESTRISKE OPSTILLING. GIV MIG LOV AT GÅ PÅ OPDAGELSE, JEG GIDER IKKE SIDDE STILLE PÅ FØRSTE RÆKKE MIDTFOR. SÅ FLOT, SÅ FLOT, JENS, HAM DEN RØDE SKAL DU FORFØLGE. RUNNING FENCE OG SLANKE SØJLER, DET ER ARKITEKTENS KUNST, DIN ER AT FORTÆLLE DEN RØDKLÆDTES HISTORIE. HVAD ER MENINGEN? SKAL JEG IMPONERES ELLER FØLE TRYGHED? - NÅ, NU KAN JEG SE DET, DER ER EN FLYVEMASKINE LIGE MIDT I - PRÆCIS MIDT I. SO WHAT? ET MENNESKE, ET MENNESKE, EN MAND, TÆT PÅ, NEDEFRA, HAN HAR ENDNU IKKE FÅET SKUM PÅ OVERLÆBEN, MEN DET FÅR HAN. DET ER ENDNU IKKE BEGYNDT AT REGNE, MEN DET KOMMER DET TIL. SPØRG DIG SELV, JENS, HVORFOR DU HAR VALGT AT VISE DET HER BILLEDE OG RESPEKTER DIN BESLUTNING. DET ER ET ELENDIGT BILLEDE, MEN DU ER PÅ RETTE VEJ. NÅR REGNEN KOMMER OG SKUMMET HÆNGER I SKÆGSTUBBENE, OG DU KOMMER OP I ØJENHØJDE OG FORTÆLLER HISTORIEN OM AT VÆRE HAM, DEN RØDMOSSEDE, SÅ ER DU DER, SÅ ER DU NÅET FREM. TIL DET GODE BILLEDE. OG HAR DU ET GODT BILLEDE, SÅ KOMMER DE ANDRE AF SIG SELV. OPLEVELSE OG NØDVENDIGHED, DET ER KVALITET. DROP FORMALISMEN, KORREKTHEDEN, OVERFLADEN, GLEM HVAD DU HAR SET, OG FORTÆL HVORDAN DU HAVDE DET. TAK FOR SYNET. MORTEN
Hej Morten,
Mange tak for din kritik af mine billeder, det har været utrolig konstruktivt. Jeg var ude at besøge jeres udstilling i weekenden og var samtidig en smut forbi skolen, hvor jeg fik en rundvisning af en af dine elever. Mvh. Jens |
Hej
Jeg er 18 år og går i 1.g på gymnasiet i Vordingborg. Jeg er en meget individuel type, der elsker at diskutere alt mellem himmel og jord. Ofte er jeg blevet kaldt 'mærkelig' (positivt ment) og dette er blevet begrundet med mine holdninger og min anderledes måde at være på og min måde at se verden omkring. Dette håber jeg kommer til udtryk i mine billeder. Jeg har en drøm om en dag at kunne leve af at fotografere som kunstner. Det er en meget usikker og urealistisk drøm, jeg ved det, men jeg har i sinde at forsøge. SIKKE ET FÆNGSEL, DU ER KREATIV MED PERSPEKTIV OG KULØR OG SNAVS PÅ RUDEN. DET ER IMPONERENDE UBEHAG, MAJESTÆTISK TVANG. FORNEMMELSEN AF AT VÆRE INDSAT ELLER BARE ANSAT I EN UMENNESKELIG INDUSTRI. OG SELV NÅR DET BURDE VÆRE HYGGEIDYL I BAGGÅRDEN MED TRÆ OG TRAPPE, SÅ LYKKES DET DIG AT GØRE DET VÆMMELIGT KLAMT MED DEN GULLIGGIFTIGE FARVE, SOM ER DET HELE INDHYLLET I KLORDAMPE. MEN HVOR ER VI NU? HVAD HAR DU GANG I? EN HJØRNEFORTÆLLING OM EN USKARP MUSVÅGE, HVAD HAR DEN GJORT, SIDEN DEN SKAL FLETTES SAMMEN MED DE NØGNE GRENE? ET DRISTIGT BILLEDE, MEN OGSÅ DUMDRISTIGT, FOR DU BRUGER IKKE DIT MOD TIL ANDET END EN STOR, TOM HIMMEL. JA, MEN JEG KAN GODT SE DET, IDYLLEN ER PÅ HØJEN I BAGGRUNDEN, EN MINDESTEN PÅ TOPPEN MED EN UDSIGTSBÆNK PÅ HVER SIDE, SYMMETRISK KLAR TIL ÆGTEPARRETS AFTENTUR. OG SÅ I FORGRUNDEN OVERSVØMMELSEN, DEN UFREMKOMMELIGE OG SNASKEDE MARK. JA, GODT, SLÅ IDYLLEN I STYKKER MED SORTE BLOKKE OG SNAVS PÅ RUDEN. DU MÅ GODT VÆRE MERE KREATIV I DIN DESTRUKTION AF IDYLLER, DU ER STADIG FOR PÆN, FOR NYDENDE OG KORREKT. DET MÅ IKKE VÆRE SMUKT, DET SKAL VÆRE RIGTIGT. NEJ, NEJ, IKKE EFFEKT FOR EFFEKTENS SYLD, JEG SKAL TRO PÅ BÅDE HAM OG BILLEDET. DET SKAL VÆRE BILLEDET AF EN FRUSTATION, EN HÅBLØS LÆNGSEL EFTER FRIHED, EN KLAUSTROFOBISK FORNEMMELSE AF IKKE AT KUNNE SLIPPE FRI, MEN DET BLIVER BARE TIL ET KULØRT FRIKVARTER OG EN FLOK HJEMLØSE DUER. JA, DER ER NOGET HER, DIN VÆMMELSE VED AT STÅ I KØ OG GÅ I TAKT KOMMER FREM I GRENE OG GRÆS, MEN PAS PÅ VI IKKE KOMMER TIL AT GRINE OVER DE UNIFORMEREDE TILLINGER, DET SKAL VÆRE SERØST, FOR DU MENER DET ALVORLIGT. GÅ VIDERE MED DET HER FÆNGSELSMOTIV, FOR DET ER GODT. DET ER EN GOD IDE AT SKÆRE ET BILLEDE OP I STRIMLER OG LADE DEM SPÆRRE MOTIVET INDE, MEN SELVOM HAN ER RIGTIGT PLACERET ER HAN FOR SØVNIG OG UINTERESSANT. ER DET SLUGTEN TIL HELVEDES FLAMMER? ELLER VEJEN TIL BLOMSTENS HONNING? DU SVÆRMER FOR DET UBEHAGELIGT SMUKKE, TILTRÆKKENDE FARLIGE, MEN PAS PÅ DU IKKE SELV BLIVER FANGET OG FORTÆRET FOR DET HER GÅR IKKE, EN GLØDENDE STRENG I BLADET, DET ER FOR DEKORATIVT OG MENINGSLØST. MEN PRØV MED ANDRE LAVASTRØMME. HVEM ER JEG? KROP ELLER TANKE? HAM JEG TROR, ELLER HAM, DER FINDES? HAM, DER ELSKER ELLER HAM, DE HADER? DU HAR GANG I NOGET STORT, MEN BILLEDET KAN IKKE RIGTIG FØLGE MED. GÅ VIDERE MED IDEEN OM SJÆLENS SKIKKELSE OG KROPPENS, MEN VÆR IKKE SÅ SNÆVER I FORTÆLLINGEN. SLIP FANTASIEN LØS. TAK FOR SYNET, HELD OG LYKKE MORTEN
Hej Morten
Mange tak for kritiken. Det er en ufattelig befrielse af du forstår hvad jeg mener og føler gennem mine billeder. Jeg vi straks gå videre med "SJÆLENS SKIKKELSE OG KROPPENS", som du formulere det :) Hilsen Lennart Pedersen |
Jag skulle gärna vilja ha mina bilder bedömda.
Det är mitt slutprojekt från GFU (grundkurs för fotografisk utbildning) på Folkuniversitetet i Stockholm. De handlar om en vän till mig som är ensamstående med två barn. Hon är alltid ensamstående, pappan, som bor i ett annat land, träffar barnen kanske två gånger om året. Med vänliga hälsningar Charlotta Ljungberg HEJSAN CHARLOTTA DET ER EN FIN REPORTAGE, DU HAR LAVET OM EN ENLIG MORS HVERDAG. DER ER ENKELTE GODE OG VIGTIGE BILLEDER, SOM INFORMERER OM TINGENES TILSTAND, OG DET ER TYDELIGT, AT DIT HJERTE BANKER FOR BØRNENE MERE END FOR MODEREN. NÅR DU TIL SIDST FØLER DET NØDVENDIGT, AT MORDEREN SMILENDE FORTÆLLER OS AT ALT - TRODS ALT - ER GODT OG FINT, SÅ ER DET IKKE NOK TIL, AT JEG FØLER NÆRHED. DU ER PÅ VEJ MOD EN KARRIERE SOM PROFESSIONEL, MEN ET SKOLEOPHOLD PÅ FATAMORGANA KUNNE UDVIKLE DIN PERSONLIGHED I BILLEDERNE, EN MODENHED TIL AT VÆLGE OG VÆLGE FRA. JEG SYNES, DU SKAL KOMME TIL KØBENHAVN OG LADE DIG UDFORDRE. UENGAGERET INFORMATION OM TUREN I SUPERMARKED. DU SKAL I BILLEDET VISE, OM DET ER SJOVT AT SIDDE I KURVEN, OM DET ER TRÆTTENDE AT KØBE IND, LÆG KAMERAET NED I GRØNTSAGERNE OG TAG ET BILLEDE, NÅR HUN RÆKKER UD EFTER TOMATERNE! DET ER FEDT, 1-2-3 DET ER EN FAMILIE, OG DU DISPONERER DIT BILLEDE GODT. GOD STEMNING, INFORMATION, MEN OGSÅ OPLEVELSE, FLOT! DU MÅ IKKE VÆRE SÅ KEDELIG, DIN PLACERING ER FOR LANGT FRA HENDES BLIKRETNING, DIN KOMPOSITION FOR LOUSY, DER ER INGEN HOLDNING TIL DET, HUN LAVER. ER DET SJOVT, TRIST, NØDVENDIGT ELLER IMPONERENDE? DU VISER BARE, AT DET FINDER STED. JAMEN HUN ER DA SØD, MEN PAS PÅ MED SYMBOLIKKEN: AT HUN STÅR ALENE OG SPEJDER EFTER FAR. MEN DET GÅR, FORDI STEMNINGEN ER SÅ FIN OG BILLEDET TROVÆRDIGT. TÆNK ALTID PÅ HVEM DET ER, DER SER DIT MOTIV. BUSBILLEDET HER ER SET AF EN HØJ MAND, DER STÅR OP I BUSSEN. STANGEN ER VOLDSOM, PERSPEKTIVET OVERDREVET, JEG VED GODT, DU BARE VIL INFORMERE OM AT SIDDE PÅ SKØDET I BUSSEN, MEN DU FORTÆLLER OGSÅ EN MASSE ANDET. KONCENTRER DIG OM DET, DU VIL SIGE OG SIG IKKE ANDET. DET ER ET GODT BILLEDE AF DATTEREN MELLEM MOR OG FAR, FOR DET ER VEL FADEREN PÅ SIT ÅRLIGE BESØG? IKKE UNDERLIGT, AT HUN SER SPLITTET UD. DU DISPONERER KONKLIKTEN FINT, DU INFORMERER OM FORHOLDET, DU HAR EN HOLDNING OG GIVER UDTRYK FOR DIN MENING. JAMEN JEG VIL GODT HAVE ET ACTIONBILLEDE, VIL SE PIGEN BEVÆGE SIG, OPLEVE, HANDLE, MEN DET HER ER DET LÆNGSTE, DU KOMMER OG DET ER IKKE NOK. SØSTERENS USKARPE ARM ER SJUSK, HANDLINGEN EN KLUMP I MIDTEN. MEN UDTRYKKENE I ANSIGTERNE FINE. HVORFOR MÅ VI IKKE SE HENDES BLIK? HUN LUKKER ØJNENE HVER GANG, DU LØFTER KAMERAET, DER KAN SAGTEN KOMME MERE NÆRHED I BILLEDERNE AF MOR. HUD OG NØGENHED, JA TAK, MEN DU SKAL OGSÅ MENE DET, IKKE FORTRYDE HALVVEJS. INFORMATION OM AT HUN GØR NOGET VED SIT YDRE, MEN INGEN OPLEVELSE. DÅRLIGT DISPONERET MED RAMMEN TIL HØJRE, BESLUT DIG FOR OM DU VIL KIGGE I SPEJLET ELLER PÅ MOR. JA, SÅDAN ENDER FORTÆLLINGEN, SOLEN ER GÅET NED, OG NU SKAL LYSET SLUKKES. DROP DEN STEREOTYPE FORM, CHARLOTTA, OG GIV OS OPLEVELSEN AF BARN, SØVN, BAMSER OG TRÆTHED. OG KIG PÅ HENDE MED MODERES ØJNE. MED ØMHED OG KÆRLIGHED. NÅ JA, DET GLEMTE DU VIST, AT FORTÆLLE AT MOR ER EN GEVINST FOR ENHVER MAND, DER LEDER EFTER EN SMILENDE GLAD KVINDE, DER OVERVINDER ALLE PROBLEMER. NEJ, CHARLOTTA, DIN VARME FORTÆLLING MÅ IKKE ENDE MED BLIVE EN DATING ANNONCE. SMIL OG NÆRHED SKAL INTEGRERES I REPORTAGEN. DU BLIVER DYGTIG, FOR DET HAR DU I DIG, LYSTEN TIL AT FORTÆLLE. HILSEN MORTEN |
Hei! Jeg sender deg et lille portræt af min landsby i Norge, og nogle sort/hvid-billeder fra nogle heste jeg hadde det sjov med på et jorde i Danmark.
Håper du måske kan give mig lidt feedback Venlig hilsen Elin Hansson DER ER GOD STEMNING I DINE SE-HVAD-JEG-HAR-FUNDET-FOTOS. EN SMADRET FLASKE, ET TRAFIKSPEJL OG ET LUKKET VINDUE, JEG ER SIKKER PÅ, NETOP DE GENSTANDE KARAKTERISERER LIVET I LANDSBYEN. OG MON SÅ IKKE DET ER DIG PÅ VÆGGEN I GLAS OG RAMME ELLER DIN MOR? JEG FØLER, DU HAR NOGET VIGTIGT OG PERSONLIGT PÅ HJERTE, MEN VIL GODT SE DIG VÆRE MERE KREATIV END BARE AT SAMLE ELLER PEGE PÅ GENSTANDENE. SIG OGSÅ HVAD DU FØLER OG SANSER, DET GØR DU I DE NÆSTE. KVINDE OG KORNMARK, DINE TO SNAPSHOT AF SENSOMMERSOL OG FARLIGHED ER RIGTIG GODE, JEG MÆRKER VARMEN FRA FLAMMERNE OG TRÆTHEDEN VED AFTENSTIDE. DU NÅR HELT UD I HJØRNERNE MED DIN FORTÆLLING, OG SELVOM HIMLEN ER BLÅ OM SOMMEREN, SÅ KAN JEG BEDRE LIDE AT DEN TAGER FARVE EFTER TRÆTHEDEN OG BLIVER GRÅTUNG SOM JEG FORESLÅR I MINE KORRIGEREDE UDGAVER. JEG HAR OGSÅ SAT LIDT MERE FUT I FLAMMERNE, DET MÅ DU GODT, BILLEDBEHANDLE ELLER BARE JUSTERE, SÅ AT MENINGEN BLIVER UNDERSTREGET OG DET DISTRAHERENDE DÆMPET. HER HAR DU OGSÅ FAT I NOGET VIGTIGT, OG DU VISER PERSONLIGHED. DER ER KVALITETSFLIMMER OG BEVÆGELSESUSKARPHED, SOM KØRER DU FORBI MEN HAVDE LYST TIL AT STANDSE. LYST JO, DER ER LYST I DET BILLEDE. TIL HESTE, TIL FRIHED, TIL AT SANSE. DEJLIGT AT SE DU DROPPER KULØR OG PRÆCISION OG FORTÆLLER NOGET, DU ER BANGE FOR AT GLEMME. TAK FOR DET! K*HILSEN MORTEN |
Jeg er 21 år - og læser sociologi på KU på andet år.
DU HAR RET, DET ER SÆRDELS OMKOSTNINGFYLDT AT GÅ PÅ FATAMORGANA. ØKONOMISK MEN ISÆR PERSONLIGT.Det har jeg nu ikke tænkt mig at blive ved med, for det er når jeg fotograferer at jeg har det sjovest... Mit problem er hovedsagelig mangel på mod... det er 'let nok' at gå på universitetet - men straks lidt mere usikkert at give sig hen til en passion som fotografi. Derfor vil jeg vældig gerne høre om du kender nogle 'gode' stier frem i denne verden. Fatamogana er selvfølgelig er rigtig godt bud - men hvis nu der fandtes noget der ikke var så dyrt...evt. i udlandet?! DET ER EN HØJ PRIS AT BETALE FOR AT GØRE SIN PASSION TIL EN LEVEVEJ, DET ERKENDER JEG, OG ANBEFALER DERFOR OGSÅ ALLE, DER IKKE FØLER DET SOM EN NØDVENDIGHED AT FOTOGRAFERE, AT FINDE PÅ NOGET ANDET. KUN HVIS LYSTEN ER STØRRE END FORNUFTEN, VIL DET KUNNE BETALE SIG. MEN UDEN MOD KOMMER DU INGEN VEGNE.
Tak for dit hurtige og fine svar - du har helt ret.
JAMEN, DE ER DA DEJLIGE, LIGE TIL AT SPISE, DINE TRE SOVENDE MEDPASSAGERER. ELLER KYSSE, FOR DET ER LÆBERNE DER INVITERER. Jeg har helt vildt meget lyst, tænker ikke på så meget andet end at fotografere eller rettere kan ikke koncentere mig om noget som helst andet. Jeg tager en dyb indånding, samler alt mit mod, og springer - på den ene eller anden måde - ud i det, der ER ikke andet at gøre. MEN JEG VÆKKER DEM IKKE, FOR DET ER SYNET OG LYDEN, DER VÆKKER MIT BEGÆR. SÅ HELLERE SELV LUKKE ØJNENE OG TAGE MED PÅ TUR TIL DRØMMELAND. HVOR ALT ER LYST OG SART OG STILLE. EN LYDLØS, GLIDENDE FLUGT OVER SKYERNE, VÆK FRA VERDEN. DET ER DIN DRØM. TAK FOR DIN SMUKKE, STILFÆRDIGE BEKENDELSE, MON IKKE DU SKAL LUKKE ØJNENE OP, FINDE KREDITKORTET FREM OG FÅ KØBT EN BILLET? ENKELTBILLET TIL DRØMMELAND. KH.MORTEN |
Jeg er 16 år, jeg fylder 17 her til juli.
Jeg har altid elsket at tage billeder.
Da jeg var yngre tog jeg billeder på engangskameraer, så fik jeg mobil, og tog billeder på den, og sendte dem til min computer og manipulerede med dem. Og jeg synes faktisk at det jeg lavede, var ret godt, og det var også sjovt. Nu har jeg så endelig købt et rigtigt kamera, som jeg er rigtig glad for. Jeg har ingen erfaring med mørkekammer overhovedet, men jeg vil helt vildt gerne lære det, så jeg kan blive professionel dokumentarist, billedkunstner en dag. Måske du vil se mine billeder? HVOR SER DET GODT UD, SILKE, DER ER INTENSITET OG FANTASI OG SPRÆLLENDE LIV, DET ER SKØNT AT SE, SOM DU KAN FORENE DET LIDENSKABELIGE OG DET FØLSOMME. AT DU KAN FÅ DET SARTE OG NÆNSOMME UDTRYKT I STÆRKE FARVER OG FORVRÆNGEDE FORMER, DET ER ALTSÅ STORT. HOLD STILEN, BLIV VED MED DET AT SKABE EXPRESSIONISTISK FOTOGRAFI, HVOR DU FRYGTLØST KASTER DIG UD I FARVELAND FOR AT FORTÆLLE OM GRÅVEJR. JEG KUNNE GODT TÆNKE MIG, AT DU FORTSATTE STILEN OGSÅ I DE HER TO. NÅR DU KOMMER I TVIVL OG LAVER ET FORSIGTIGT BILLEDE ELLER ET "ALMINDELIGT" BILLEDE, SÅ MATCHER DET DÅRLIGT MED DE ANDRE, PIGEN MÅ ALTSÅ IKKE BLIVE SLATTEN I VENSTRE SIDE OG SKOVEN IKKE EN SØNDAGS-SPADSERETUR-SKOV. K*HILSEN MORTEN Hej Morten Bo. Tak for dine gode kommentarer. Det har jeg virkelig sat pris på. Jeg har kigget på de 2 billeder igen, og har nu lavet dem om. Det har været lidt svært for mig at lave de her billeder, og ved heller ikke om de helt matcher de 4 første. SÅDAN, DET ER FANDENME FLOT! JEG VIDSTE DU KUNNE, TAK FOR DET! OG DEN HER BLEV OGSÅ LIGE I ØJET! KAN DU SE, DEN MATCHER SELVOM DEN ER DOUCE? SÅDAN MÅ DU GERNE BLANDE DET EFFEKTFULDE OG DET SARTE. M* |
Jeg er 19 år og går fotolinje i Lofoten i år. For tiden utvekslingsstudent i Sopot, Polen. Her jobber jeg med et prosjekt hvor jeg fotograferer togreisende mellom Gdynia og Gdansk.
HEJ KRISTINE, DU ER ALTSÅ RET DYGTIG, DER ER OVERBLIK OG NÆRVÆR I DINE FORTÆLLENDE REJSEBILLEDER. DET ER GODT SET, AT DET LYSE ANSIGT OG DEN SORTE NAKKE HÆNGER SAMMEN, DE TALER SAMMEN. DIN KREATIVE DIAGONAL AF DEN SIDDENDE MØRKE OG STÅENDE HVIDE PEGER UD GENNEM RUDEN, FLOT KOMPOSITION, SMUKT FORTÆLLING OM AT VENTE. JA, DU KAN DET DER MED TO TING I BILLEDET. IKKE KUN KÆRESTERI PÅ SÆDET, MEN OGSÅ ENLIGE ANSIGTER GENNEM KUPEDØREN, FLOT TODELT BILLEDE MED KÆRLIGHEDEN SOM TEMA. PIGEN OG DEN SKALDEDE, DE ER FLOTTE SOM BAGGRUND, MEN BEDSTEFAR I FORGRUNDEN ER DA LIDT FOR SLAP I UDTRYKKET, IKKE? HVAD MED AT TRÆKKE GARDINET FOR OG LADE HAM SIDDE I SKYGGE ISTEDET? NÅ, NEJ, DET KAN JEG GODT SE, DET GÅR IKKE SELVOM DET FREMHÆVER DE ENLIGE I BAGGRUNDEN SOM INTERESSERER MIG MERE. MEN DET HER ER GODT, MOBILKONTAKT OG MENNESKELIG KONTAKT, EN SOVENDE OG EN STÅENDE OG EN MOR MED BARN, DU HAR OVERBLIK OG SANS FOR BILLEDETS MANGE ELEMENTER. DET ER FLOT MED SOLEN FRA VENSTRE OG SPEJLINGEN FRA HØJRE, GIVER GOD FORNEMMELSE AF TOGETS SLINGREN OG MENNESKERS VENTEN. NÅ, JA, DU LEGER MED SOL OG SKYGGE OG HÅNDTAG MENS DU RUMLER DERUDAF, MEN PIGEN STJÆLER OPMÆRKSOMHEDEN OG DET ER SYND. MÅ JEG PRØVE AT FLYTTE HENDE TIL EN ANDEN KUPE? SÅ DET BLIVER EN HISTORIE OM ET HÅNDTAG OG EN DIAGONAL. REN PROFIL OG STORE ØJNE, MEN IKKE NOK TIL ET BILLEDE. MEN HER SVØMMER DU SOM EN FISK I VANDET, TRE PERSONER STRATEGISK PLACERET, DER ER FART PÅ TOGET, BÅDE GRIN OG SMØG OG FODSKAMMEL. FED MUSIK OG GOD OPLEVELSE, DET ER HAM TIL HØJRE, DER FÅR BILLEDET TIL AT TIPPE, MEN HAN ER OGSÅ TUNG, SOM VIPPER HAN MED GRINEBIDDEREN I HJØRNET. HVOR FÅR DU DET FRA, KRISTINE? BALANCEN OG MODET OG OVERBLIKKET, ER DET POLEN, DER FÅR DIG I HOPLA, ELLER KAN DU BARE DET DER? KHILSEN MORTEN |
Hej!
HEJ BEINTAFotografi er mit liv og jeg har en drøm om at gøre det til mit levebrød. Jeg er meget seriøs og målrettet med min fotografering og jeg vil gerne tage et seriøst skridt videre efter sommerferien. Jeg kommer ellers fra Færøerne og læser matematik på højniveau. Jeg ser, at nogle indsendte billeder bliver lagt ud på hjemmesiden med kritik og jeg vil bede om, at mine ikke kommer på siden, siden jeg kun sender dem ind for at se, hvor jeg står i forhold til skolens optagelsesstandarder. Med venlig hilsen Beinta Haraldsen JA, DET ER RIGTIGT, AT HVIS JEG BLIVER BEDT OM AT KOMMENTERE INDSENDTE BILLEDER, SÅ LÆGGER JEG DEM PÅ SIDEN KOMMENTARER. DET ER EN RIGTIG GOD ØVELSE FOR DEM, DER VIL GØRE FOTOGRAFI TIL DERES LEVEBRØD, AT DE HER FÅR OFFENTLIGGJORT DERES BILLEDER OG IKKE SELV KAN BESTEMME, HVEM, DER KIGGER PÅ DEM. DET ER OGSÅ EN GOD RETNINGSVISER FOR, OM EN KOMMENDE ELEV KAN TÅLE AT FÅ KRITIK, MENS ANDRE HØRER PÅ DET. KAN MAN IKKE DET, ER FATAMORGANA NOK IKKE DET RIGTIGE STED, AL KRITIK FOREGÅR VED FÆLLES GENNEMGANGE. KAN DU IKKE SENDE MIG NOGLE BILLEDER, SOM DU IKKE ER FLOV OVER, OG SOM IKKE ER SÅ HEMMELIGE, AT DE IKKE MÅ BLIVE VIST FREM? Hej igen!
Jeg er på ingen måde flov af mine billeder. Jeg står inde for det jeg laver og modtager gerne konstruktiv kritik. Jeg er som sagt meget målrettet og arbejder hårdt med det, jeg laver, hvilket har resulteret i, at mine billeder har været på store forsider derhjemme. I sidste uge var flere billeder og et interview med mig også med i amerikanske Urban Mainstream Magazine http://www.pagegangster.com/shop/publications/view/19242 som er et blad med over 450.000 læsere. Dette siger jeg for at forvisse dig om, at jeg har ikke noget problem med at vise billeder frem og jeg går ikke ned med flaget, hvis jeg får et par negative ord med på vejen. Her er nogle, som du gerne må kritisere på siden. Med venlig hilsen Beinta Haraldsen. HEY BEINTA TAK FOR DINE SKØNNE FASHION BILLEDER, ÆRGERLIGT JEG KUN MÅ VISE TO. DU SPRUDLER AF KREATIVITET OG VELOPLAGT FORTÆLLELYST, BRÆNDER FOR AT FÅ DET UD, DET GROTESKE, AT DU UDENPÅ KAN VÆRE SÅ GLAT OG FEJLFRI, SOM ER DU NETOP KOMMET UD AF EMBALLAGEN OG TAGET I BRUG FOR FØRSTE GANG OG INDENI, EN GANSKE ALMINDELIG PIGE, MED GANSKE ALMINDELIGE BEHOV. DU ER EN MESTER I LYSSÆTNING OG EN EXPERT I UDGLATNING, TEKNIK OG KOMPOSITION ER I TOP, MEN DET ER BUDSKABET OGSÅ. JEG FORSTÅR GODT HUN SER BEKYMRET UD, DEN FORVOKSEDE BARBIEMODEL, FOR DET MÅ IKKE VÆRE LYKKEN ALDRIG AT KUNNE HOLDE FRI FOR JOBBET. DU HAR STYR PÅ LEMMERNE OG FARVEN OG LYSET I DIN GROTESKE EVIGHEDSMODEL. DU VIL GERNE PAKKE HENDE UD, DIN FASHIONKVINDE, FÅ HENDE TIL AT LÆGGE MASKEN TRÆDE UD AF ROLLEN, DU VIL GIVE HENDE FRIHEDEN TIL AT VÆRE MENNESKE, MEN DET MAGTER HUN IKKE. TROVÆRDIGHEDEN ER I BUND, JEG STOLER IKKE PÅ HENDE. HVOR DE FØRSTE BILLEDER VAR FANTASTISKE FORESTILLINGER ER DET HER FORSØG PÅ BEDRAGERI. |