KOMMENTARER 12
Morten Bo kommenterer billeder mailet til ham af fotointeresserede.



INDEX   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12  

HELT DIN EGEN
hvad synes du om de her tre? skriver katrine marie


IKKE DET DU SER, IKKE PIGEN ELLER DUKKEN, MEN DET DU F¯LER, AT BLIVE TAGET IMOD. NR DU G¯R DET S FINT SOM HER, S ER DET MERE END DIG, DER BLIVER TAGET IMOD, S ER DET ET BUDSKAB OM AT JEG SKAL TAGE IMOD.


IKKE DET, DU SER, IKKE HUSET ELLER HIMLEN, MEN DET AT HIMLEN HAR TO FARVER. NR DU G¯R DET S FINT SOM HER, S ER DET MERE END DIN IAGTTAGELSE, S ER DET BUDSKABET OM, AT VI ALLE HAR TO FARVER OGS JEG.


IKKE DET, DU SER, IKKE KLIPPEN OG TR®ET, MEN DET AT NOGET LEVENDE KAN GRO I EN SPR®KKE I KLIPPERNE. NR DU G¯R DET S FINT SOM HER, S ER DET MERE END INFORMATION, S ER DET BUDSKABET OM, AT ACCEPTERER DU VILKRENE, S KAN DU GRO OG V®RE HELT DIN EGEN.

index / top

TYRKISK TRUSSEL
Hej Morten. Jeg kom for et par dage siden hjem fra en tur til Istanbul, og i forbindelse med det bes¿g har jeg taget nogle billeder.
Mange hilsner fra Johan


DET ER S SP®NDENDE, AT DU ANTYDER OG IKKE INFORMERER.
DET ER FORNEMMELSEN AF UTRYGHED, DU SKILDRER. IKKE BARE I ISTANBUL MEN I ALLE HOVEDST®DER PARIS, BERLIN ER DER MASKINPISTOLER P GADEN. MEN SELVOM DET ER ET FORNEMME-BILLEDE, KAN DU GODT V®RE SUPERSKARP OG IKKE S SV¯MMENDE I UDTRYKKET.


UTRYGHEDEN I VINDUET, DET MATCHER DET SORTE BILLEDE, FLADT OG GRT HVOR DET ANDET ER M¯RKT, MEN MED SAMME SK®VHED.
ET ¯JEBLIKSBILLEDE AF TERRORTRUSLEN, GODT SET.


MEN NU ER DU FOR UKONCENTRERET, EN PIGE DER HOPPER OG EN MAND, DER DANSER, OG S EN K¯ AF FOLK, DER ER VED AT VISNE. JEG HAR SV®RT VED AT SE MENINGEN, LIDT FOR MUDRET I BDE KOMPOSITION OG FORT®LLING.


OG S DIGTER DU OM SK®BNE OG IDENTITET, OM ENSRETNING OG INDIVID, OM FORSKELLIGHED OG F®NGSEL, MEN DU SKAL GIVE DET NOGET KONTRAST, S DET BLIVER ET DIGT OG IKKE BARE ET SNAPSHOT.


AT FANGE ¯JEBLIKKET, DET ER GODT AT KUNNE, MEN DU SKAL BRUGE DET TIL NOGET MERE END AT FORT®LLE, AT EN BEDSTEFAR HAR FET ¯JE P DIG.


NEJ JOHAN, DET ER DU FOR GOD TIL. DET SER MSKE NOK SJOVT UD MED DE ANNONYME, STRITTENDE FISKEST®NGER, MEN DET ER REN FORM OG IKKE NOK TIL AT G¯RE MIG INTERESSERET. I EN ANDEN SAMMENH®NG MSKE, MEN HER BLANDT SERI¯SE SKUD FRA ISTANBUL, DER ER DET FOR DEKORATIVT. TAK FOR DINE BILLEDER, KH* MORTEN

Hej Morten, tusinde tak for dine kommentarer, utrolig brugbar kritik! Johan
index / top

SLUM OG SLOT
Jeg stŒr lidt ved en skillevej i mit liv og fors¿ger at finde mig selv midt i det hele. Jeg vil sŒ gerne l¾re mere og blive bedre.

HEJ LOUISE, TAK FOR DINE BILLEDER, DU ELSKER AT TAGE PORTR®TTER, OG DU ER GOD TIL DET.

BDE UDTRYK OG KOMPOSITION ER GOD, L®SEB¯GER P SENGEN, GEBIS I GLASSET OG T®PPE OM BENENE, SDAN ER LIVET P PLEJEHJEM. OG SIKKE ET BLIK HUN SENDER DIG, SOM HBER HUN SNART DET ER SLUT.


DET ER SUPER AT ¯JNENE ER FORSKELLIGE, DET GIVER PERSONEN LIV. GOD KOMPOSITION AT SKABE RUM MELLEM CIRARET OG ¯JE, BLIKKET FR PLADS TIL AT FYLDE RUMMET. GODT UDTRYK OG GODT SET.


OSSE HAN ER GOD I UDTRYK OG MUSIKALSK I BEV®GELSEN, SKULDRENE MOD H¯JRE, ANSIGTET MOD VENSTRE, DET ER GODT OG LYSET ER ST®RKT.


DU ELSKER AT KOMPONERE OG SKIKKELSEN AF DRENGEN MED TASKEN FORLADT I HJ¯RNET GIVER MURENE LIV. HAN SIDDER OG VENTER, SOM DU OGS KIGGER OG VENTER. FINE NYANCER I LYST OG M¯RKT, ET SMUKT HARMONISK BILLEDE.


OG HER ER DER DRAMATIK, R¯GEN, DRENGENES BEV®GELSER, KOMPOSITIONEN GIVER SP®NDING I BILLEDET, OGS SELVOM DET KUN ER AFFALD, DER BR®NDER. EN PIGE BAG R¯GEN OG EN PAPKASSE I GULT HOLDER FAST I DEN STRAMME KOMPOSITION, OG GIVER RUM TIL PLADSEN.


MEN OGS NR DET ER SLUMMENS MODS®TNING, DE VELSTENDES OVERDDIGE UDSMYKNING HAR DU BLIK FOR AT SKABE DET GODE BILLEDE. DU VISER S¯JLERNE OG N¯JES MED AT ANTYDE PERSONEN, DET G¯R DET TIL ET SP®NDENDE BILLEDE. HELD OG LYKKE MED DIT NYE LIV, DER VENTER DIG MANGE SK¯NNE TIMER MED KAMERAET. KMORTEN

Hej Morten Mange tak for din fine respons pŒ mine billeder. Din feedback gjorde mig utrolig glad. Og endnu vigtigere fik jeg meget mere mod pŒ at ville noget mere.. Det er faktisk sv¾rt at beskrive hvor meget det betyder.
index / top

KAOTISK FORHOLD
Hej Morten Bo Jeg kunne rigtig godt t¾nke mig at fŒ et par kommentarer og et kritisk blik pŒ dem.Ê

HEJ MARIE
TAK FOR DIN SERIE.

S FINT SOM DU GIVER UDTRYK FOR ET KAOTISK FORHOLD, SDAN SER DET UD OGS I LIVET, TRDENE FLETTER SIG SAMMEN OG ER UMULIGE AT REDE UD. KOMMUNIKATIONEN KORTSLUTTER.


UHA TO GULDFISK FANGET I EN PLASTICPOSE, MED DRBER OG KALKPLETTER OG EN M®RKELIG BUET LEDNING, GAD VIDE HVOR DE KOMMER HEN, OG HVORDAN DET GR DEM.


SOLEN SKINNER, MEN HUN ER ENDNU IIKKE STET OP. ER VGEN, MEN STRLER IKKE AF LYKKE. NOGET ER GALT. ER HUN FANGET I ET FORHOLD ELLER BARE BARE MORGENSUR?


DIN KONKLUSION ER SV®R AT TOLKE, SOM TR®KKER DU GARDINER FOR OG SIGER, AT DET IKKE RAGER MIG. MEN DET G¯R DET.Ê
FINT FORARBEJDET TEKSTIL, BL¯DE TONER, ER DET TILGIVELSENS SL¯R DU L®GGER OVER AFF®REN? ELLER SKAL DET HELE BARE GLEMMES BAG LIDT M¯NSTRET GARDIN?
index / top

BERLIN BERLIN
Jeg er sŒ sp¾ndt pŒ at h¿re dine kommentarer.
Rigtig mange hilsnerÊNanna Vedel-Hertz

HEJ NANNA, TAK FOR DINE PERSONLIGE REJSEBILLEDER OG DE UPERSONLIGE.


SDAN, HER ER HUN, VI SKAL IKKE V®RE I TVIVL. HRET UREDT, BENENE TR®TTE, MED TASKEN FORSVARLIGT BUNDET OM SKULDEREN OG ET FAST GREB OM DIN SPEJLREFLEKS STR DU DER, LIGE KOMMET OP FRA METROEN.


OG HER ER DU S IGEN, UDK¯RT OG AFKL®DT, S BEN SOM ET SR, DYB SOM EN HEMMELIGHED. ENGANG VAR DU BYENS STOLTHED, EN ORNAMENTERET GLASERET KAKKEL PORTAL, MEN TIDEN HAR SAT SINE SPOR, OG VILKRENE VAR IKKE DE BEDSTE. JO, DET ER GODT SET, ET PERSONLIGT BILLEDE.


SAMME TEMA, NU MED VARIATION, LILLE DIG OG STORT HAV. ROMANTISK SPEJLING AF FENIMIN SARTHED OG HVIDSKUMMET BULDRENDE B¯LGER. MEN PAS NU P, AT DET IKKE BLIVER ET SLOGAN ELLER EN PAROLE, FOR S GIDER JEG IKKE V®RE MED. HISTORIEN M IKKE DRUKNE I POMP¯ST SKILDERI.


JAMEN DET ER DA UTROLIGT, HVAD DU KAN F UD AF DEN KOMPOSITION: LILLE, ALENE, LIGE I MIDTEN. NU ER DET EN GRAVHUND, DU IKKE HAR IKKE STILLET OP MEN FET ¯JE P. MEN NANNA, DET ER ALTS FOR RODET OG FOR TYNDT.


OG NU EN BUS OG LIGE I MIDTEN EN FINGER, S STILLESTENDE OG STIFT. DU SV®RMER FOR PR®SENTATIONEN, OG DET KV®LER DET LIV, DER ELLERS ER I BDE BUS OG BILLEDE.


V®R VARSOM MED DET POMP¯SE, DET PR®SENTABLE, DU SKAL IKKE S®LGE EN UDSIGT, MEN GIVE MIG LYST TIL AT OPLEVE. IKKE BARE SE, MEN G NED AD TRAPPEN OG M®RKE. JEG SKAL IKKE IMPONERES, MEN FORF¯RES.


DU SENDER OGS EN STRIBE TURISTEDE SNAPSHOTS, SOM SLET IKKE ER HVERKEN POMP¯SE, IMPONERENDE ELLER PR®SENTABLE, DE ER BARE LIGEGYLDIGE. NR DER ER FREMMEDE I S¯GEREN, S LUKKER DU ¯JNENE, KNIPSER OG SKYNDER DIG V®K.


MEN HER ER DU P VEJ TIL NOGET. TAG MIG MED P OPLEVELSE, GIV MIG LOV AT LYTTE, IKKE FORST. MEN DU SKAL T®TTERE P, JEG VIL SE, HVEM DE ER, IKKE KENDE DERES HEMMELIGHED, MEN VIDE MERE END HVAD DU VISER. DET HER BILLEDE ER EN GOD BEGYNDELSE TIL EN SP®NDENDE HISTORIE.
OG KARRIERE. K*HILSEN MORTEN

Hej Morten boÊ
Rigtig mange gange tak for dine kommentarer - du formŒr at s¾tte ord pŒ billederne pŒ sŒdan en mŒde, at jeg forstŒr hvad du ser/ikke ser i hvert enkelt.
Tak for din hudl¿st ¾rlige kritik.Ê Nanna Vedel-Hertz
index / top

BARONESSEN P B®NKEN
Jeg br¾nder for genren street photography, og til historien h¿rer, at alle billeder er taget spontant ¯jeblikke fra storbyen, som i forbifarten umiddelbart virker ubetydelige. Men med en ¿get opm¾rksomhed blomstrer historierne og dr¿mmene.
Mange hilsner fra ÊJulie Krebs von Halling


HEJ JULIE, TAK FOR DINE SILHUETTER I BYEN, DINE FORMFULDENDTE V®RKER AF SKIKKELSER, DET ER DA ET WINNER-BILLEDE DET HER, HVAD?Ê HND I HND FRA SKYGGENS M¯RKE UD I SOLEN, DET LIGNER EN OPFYLDELSE AF DEN INDERSTE DR¯M. S RENT, S SMUKT, S OPLAGT.


DET ER DIN STIL, AT G¯RE MENNESKER TIL SKIKKELSER OG MILJ¯ET HIMMELSK, DET ER S FULDKOMMENT, PIGEN I LYSET, S JOMFRUELIGT, S IDEELT.
HER ER HUN I SIT KAMMER, BANK P OG MSKE HUN LUKKER OP.


MEN NR HUN S KOMMER FREM OG SKAL FINDE BALANCEN, S ER DU STADIG DEN STAVSBUNDNE ST¯TTE, DER BLIVER P DIN PLADS OG TROFAST MOD STILEN BESKRIVER HENDE SOM EN SKATENDE SKIKKELSE.Ê DU TAGER IKKE DEL, DANSER IKKE MED, PAS NU P DET IKKE ER ET SKILT DU SKAL LAVE, MEN EN OPLEVELSE DU SKAL SKILDRE.


SYMMETRI I DIAGONALEN, SOM DUKKER ER DE ANBRAGT P PERRONEN, S ENS, S UBEKYMRET BEGRAVET I HVER SIN BOG. DE ER IKKE MENNESKER, IKKE VENTENDE, MEN BRIKKER I DIT SPIL.Ê


KOM UD AF BUSKEN JULIE, MOR OG BARN, DER SPEJLER SIG I VDE FLISER, DET SER GODT UD, MEN GLEM IKKE HVAD DET ER, DU VIL VISE.Ê IKKE HVAD DU FINDER P, MEN HVAD DU MENER, IKKE HVAD DU SER, MEN HVEM DU ER.


HER SER DU, MED HATTEKL®DTE JAPANSKE TURISTER ER DU TILSKUER TIL ET OPTRIN AF TYL OG H¯JE H®LE, PERFORMANCE FOR TURISTER OG ALTS OGS DIG. ÊJEG M®RKER SELVIRONIEN.


OG TAK, HER ER HUN S, IKKE SKIKKELSE MEN KARAKTER. IKKE SYMMETRI MEN OPLEVELSE. SIKKE ET OUTFIT, ¯RENRINGE, HANDSKER, PRIKKET HAT OG RYNKER SOM TRDT UD AF EN ADELSKALENDER MIDT BLANDT FOLKET P BANEGRDEN, S STIV OG STRAM OG UOPNELIG. IRONIEN BLEV TIL SATIRE. GODT GET, JULIE!
KM**

K¾re Morten.
Et k¾mpe tak herfra for den virkelig nuancerede, pr¾cise og anvendelige kritik. Jeg oplever, du l¾ser mig gennem mine billeder og stiller skarpt pŒ netop de kvaliteter og udfordringer, jeg selv mener, jeg har.
Det er spot on - Du giÕr mig lyst til at forts¾tte! Mega-tak :-)
Bedste hilsner fra Julie
index / top

FARS DRENG
Hej Morten. Det var l¾rerigt at bruge aftenen pŒ at kigge billeder og ikke mindst at l¾se dine kommentarer. Det bliver sikkert kun mere l¾rerigt af at det kommer endnu t¾ttere pŒ. Jeg tror jeg fŒr mest ud af dit syn pŒ en gruppe billeder over samme tema. Uden mere forklaring. SŒ here goes. Jeg er sp¾ndt som en fjeder.

HEJ RASMUS, TAK FOR DIN FORT®LLING OM DIN DRENG, JEG T®NKER DET ER DIN S¯N, DER KLAREDE DEN TRODS SLANGER OG SONDE.
MON IKKE DET ER FRA MEMORYBUNKEN, ET TILBAGEBLIK P DET, SOM VAR SV®RT, MEN SOM GIK GODT?


ET KIG IND I DEN UBEHAGELIGE MEN N¯DVENDIGE VERDEN, HVOR MOR OG BARN ER SAMMEN UNDER L®GERS KONTROL, OG FARMAND BLOT KAN ST P ALTANEN OG SE ANDRES LYKKE SPEJLE SIG I RUDEN.


HER ER DU S INVITERET INDENFOR, RESPEKTFULDT BLIR DU STENDE, FOR MOR HAR F¯RSTERET.


T¯R DU N®RME DIG, HVORFOR IKKE? ER DET SYGDOMMEN, DU ER BANGE FOR ELLER L¯VEMORS BEBREJDELSE?


S SMUKT ET PAR, DU LINDER LIDT P LGEN TIL SKABET MED F¯LELSER, MON IKKE DET ER K®RLIGHEDEN, DER PIBLER FREM?


DET BLEV HAN TIL, TRODS L®BESPALTE ELLER HVAD DET VAR, EN FODBOLDFAN MED VANDGEV®R, NU KOMMER TIDEN, HVOR DU GODT M V®RE MED.
S BLEV HAN ALLIGEVEL FARS DRENG. . . . IKKE?


TAK FOR MINDERNE KM*
index / top

VILDMAND I DR¯MMELAND
Hej morten. Giver du disse billeder et spark med på vejen, de er jo lidt grå må man sige. VH Kim

HEJ KIM TAK FOR DINE STEMNINGFULDE LYSTER OG DRØMME, EN REJSE TIL LYSETS LAND OG MØRKETS.


STUDIE I LYSETS TONER OG KVINDELIGE FORMER, EN BAKKE, EN BULE OG EN BY SÅ LILLE OG UBETYDELIG I MØRKET. DET ER GUF-GUF FOR ØJE OG TANKE.


OG HER ER HAN SÅ, DEN SVÆRMERISKE YNGLING I DRØMMELAND, MON IKKE DE FINDER HINANDEN, DE BLØDE BAKKER OG DEN DRØMMENDE VILDMAND.


SÅ GRÅT OG SLØRET, SÅ SART OG FORSIGTIGT, NØGEN MEN UOPNÅELIG. DET ER LYSTEN DU SKILDRER OG DIN NÆNSOMHED.


HAN HAR SMIDT SIN T-SHIRT FOR AT VÆRE LIGE SÅ NØGEN, SOM HANEN, HAN HOLDER FREM. IKKE FOR AT JEG KAN VÆLGE MELLEM HANEN OG HAM, MEN FOR AT JEG KAN SE, AT HAN ER EN KAMPHANE, IKKE EN HAKKEKYLLING. KLAR BESKED LIGE I MIDTEN MED EN SNERT AF OFFER-CEREMONI.
MON IKKE ØKSE OG HUGGEBLOK STR PARAT?


DET MÅ VÆRE DEN SKØNNESTE SHOWER AF ALLE, DU KÆRTEGNER DEN NØGNE DRENGEKROP MED DINE BLØDE TONER OG F¯LSOMME BEVÆGELSES-USKARPHED. GØR HAM TIL EN NATURLIG DEL AF NATUREN.


LIGE VÅGNET? MYGGENET OG MORGENLYS, GAD VIDE HVAD DAGEN VIL BRINGE. SÅ TÅLMODIGT OG MODTAGELIGT, SÅ ÅBENT OG SMUKT.


OG SÅ ER DET HENDE HER, DER DUKKER OP, TRÆKKER MIG UD AF DRØMMEN OG MINDER MIG OM, AT TIDEN ER NU, OG AT DET HELE VAR FOR SJOVT.
OG AT DET HELE ER LAVET I ET MØRKEKAMMER.

K*HILSEN MORTEN

Lige over, tak. SΠmΠjeg da hellere se at fΠfundet 27 svin sΠtingene kan gΠmere i den retning :)
index / top

FESTEN P F¯RSTE
Hej Morten Bo! Jeg vil gerne have en vurdering af mine billeder; om de og jeg har den nysgerrighed og de kvalifikationer der skal til.
Billederne er taget sporadisk og intuitivt, som en integreret del af min hverdagsomstrejfen. På forhånd tak. Venlig hilsen Emilie Dalum 

HEJ EMILIE, DU ER RIGTIG GO TIL AT DISPONERE DIN BILLEDFLADE, HAR GODT BLIK FOR VISUEL DYNAMIK.
MEN NÅR DET KOMMER TIL INDHOLD OG FORTÆLLING, SÅ ER DU ALTSÅ FOR HEMMELIGHEDSFULD.


DET ER PLACERINGEN AF BALLON OG LAMPE I VINDUET OG VINDUET I BILLEDET, DU ER GO TIL, MEN HISTORIEN ER TYND, NYSGERRIG BLIVER JEG IKKE.


HER DET SAMME, DU NYDER AT FORME ET KVADRAT I HJØRNET AF HJØRNET, MEN ANDET END TO SORTE STÆNGER PÅ HVID BUND BLIVER DET IKKE.


SÅ ER DER LIDT LIDT FLERE BRIKKER HER, JEG KAN SÆTTE SAMMEN TIL EN FORTÆLLING. OM DEN LYSENDE STANDER OG MØRKE MAND FORAN DØREN TIL DEN FRISTENDE FORLYSTELSE.


DIAGONAL FRA MIDTEN TIL HJ¯RNET, SPÆNDENDE GEOMETRI, DRISTIG PLACERING, MEN NUL INTERESSE FOR DEN FODFORMEDE VANDRER.


NU MÅ DU ALTSÅ TAGE DIG SAMMEN EMILIE OG IKKE NØJES MED LINJER OG FLADER, DU ER ALT FOR TAVS, NÅR DET KOMMER TIL HISTORIEN.
K*HILSEN MORTEN

Hej Morten. Tak for dine kommentarer. Jeg fornemmer selv vagheden i min billedfort¾lling; en frustration over ikke at fŒ mine sande intentioner formidlet i billederne. Jeg skal gŒ t¾ttere pŒ og mere i k¿det pŒ mine subjekter - uden at udstille nogen eller noget... jeg har en nysgerrighed uden lige, men den bliver nok desv¾rre bl¾ndet af noget ber¿ringsangst.
Og igen, sŒ er det bare hamrende sv¾rt at se objektivt pŒ egne kreationer; jeg har jo f¿lt noget i fotografiets tilblivelse. Hilsner Emilie
index / top

LIGHT AND STRIBES
Good evening Mr. Morten, I'm a 25 years old girl from Italy, currently living in Copenhagen.
I'm looking for critiques and suggestions about my works and will be greatful if you'll see my pictures. Looking forward to have a reply.


DET ER EN RIGTIG GO IDE AT ARBEJDE MED LYSET, DET ST®RKE OG DET SVAGE.
MEN DU M IKKE GLEMME, AT DU SKAL BRUGE LYSET TIL NOGET, DET G¯R DU I DE HER TO BILLEDER.
JEG FR FORT®LLINGEN OM DEN RUNDE KABELTROMLE OG DE TO STOLE MED LYSETS HJ®LP. MEN SPORENE I SNEEN ER PRIM®RT EN LINJE, JEG VIL HAVE, DE G¯R MIG NYSGERRIG P HVEM, DER SATTE DEM.


DU SKAL I DEN KOMMENDE TID PRIORITERE HISTORIEN OG GLEMME FORMEN.
DU SKAL EKSPERIMENTERE MED LYSET, TONERNE OG S SKAL DU TIL AT FOTOGRAFERE MENNESKER, FOR DER ER DU ALTS IKKE S®RLIG MODIG.


HAN ER EN SLATTEN GUT, OGS SELVOM HAN LIGE HAR DRUKKET ET SHOT OG HAR STARS AND STRIBES P SKOENE.
TIL DISTORTION ER DER MERE FEST END DET HER,
K®RLIG HILSEN OG TAK FOR SYNET. MORTEN

Thank you very much for your precious advices and critiques, it is really important to me what you said about my pictures.
index / top

HJERTE OG SKOD
Jeg blev f¾rdig pŒ European Film College i maj, og vil nu gerne bygge videre pŒ det, jeg har l¾rt. Billederne er over et Œr gamle, og jeg f¿ler, at jeg har udviklet mig meget siden da.


GAB, HUN KEDER SIG. JEG HAR P FORNEMMELSEN, AT DER GEMMER SIG EN POINTE I KEDSOMHEDEN, MON DER ER SKARENTYDESAFT I KOPPEN ELLER NOGET I SERVIETTEN, HUN KAN D¯ AF? ELLER ER DET VIRKELIG S®TNINGEN P HOVEDET, DER ER N¯GLEN TIL EN FORSTELSE?




SAMME PIGE DER OGS HER ER VED AT FALDE I S¯VN, GAD VIDE OM DET ER EN GIFTPILLE HUN HAR I HNDEN - - N NEJ DET ER EN CIGARET. ET INTETSIGENDE R¯GL¯ST SM¯GSKOD, DER GEMMER SIG MELLEM FINGRENE, HVORFOR?




TO DAMPENDE STIVERIKKER, HVAD SKAL DET BETYDE? ELLER VISE? ELLER V®RE?


MODLYS ER GODT, USKARP PUNKTFORMET LYSKILDE ER FINT, PLACERINGEN OK, LINIERNE OGS. DET ER DIT NIVEAU. N®STE STEP ER AT GIVE MIG EN HISTORIE, GIVE MIG EN GRUND TIL AT KIGGE. HVEM ER DU, HVAD HAR DU P HJERTE, DET SKAL DU FORT®LLE I BILLEDER.


BEGEJSTRING FOR EN LIGGENDE B¯JE P HAVNEN, JO DET SER DA GODT UD, NR MAN GR NATTUR P MOLEN, MEN HAR DET EN BETYDNING? ER DER MERE I DET END HAVNEFEST?ER DET DIG, AT V®RE HEVET OP P KAJEN OG FORG®VES SENDE ADVARSEL OM VANDDYBDEN NED I ASFALTEN?
K*HILSEN MORTEN.

Hej Morten Tak for de ¾rlige vurderinger.
index / top

BEGRUNDELSE FOR AFSLAG
Jeg søgte ind på Fatamorgans 1-årig fotografuddannelse, men jeg blev desværre afvist. Jeg kunne godt tænke mig noget feedback på mine billeder, det ville virkelig være mig til stort hjælp hvis jeg kunne få noget respons. Jeg håber inderligt du har tid til at hjælpe mig.

DIN SKRIFTLIGE MOTIVERING VAR FIN, OG ALLE VAR ENIGE OM, DA JEG LÆSTE OP, HVAD DU HAVDE SKREVET, AT DU LØD SÆRDELES MOTIVERET OG VILLE BLIVE EN GOD ELEV, DER HAVDE BRUG FOR DET FATAMORGANA KAN TILBYDE.

MEN SÅ KOM BILLEDERNE PÅ BORDET, OG VI KUNNE SLET  IKKE KENDE DIG.
VI KUNNE IKKE I BILLEDERNE FINDE DET, DU OMTALER I TEKSTEN.
JEG HUSKER ENKELTE REPLIKKER OG VIL FORSØGE, NU DU BE'R OM DET AT FORKLARE, HVORFOR DU RØG UD I FØRSTE RUNDE.




AT BRUGE TRE AF DE TI BILLEDER PÅ INTETSIGENDE SOLNEDGANGE, HVOR NATUREN HAR LINET OP TIL NOGET STORT, OG DU UENGAGERET BARE TRYKKER PÅ KNAPPEN, DET ER ALTSÅ IKKE AT FORTÆLLE HISTORIER. 
VI VED GODT, AT BLIKSTILLE VAND OG LAVE SKYER VED SOLGANG ER SMUKT AT OPLEVE, MEN SKAL BILLEDERNE VÆRE GODE, SKAL FOTOGRAFEN VÆRE KREATIV. KOMPOSITIONEN ER HJERNEDØD, MOTIVERNE KEDELIGE, FOTOGRAFEN EN ENSOM PENSIONIST PÅ TUR MED HUNDEN OG BILLEDERNE LIGE TIL ALBUMMET. 


DU VIL LAVE KUNST, DU VIL LAVE HISTORIER, MEN SELVOM DU NU ER LIDT MERE KREATIV MED DYBDESKARPHED OG KOMPOSITION, SÅ ER DET STADIG GABENDE KEDSOMMELIGT. AT LYSPLETTEN STÅR LIGE MIDT I SPINNET ER ALTSÅ FOR MEGET, DET BLIVER ET SOFASTYKKE, EN TAM OG LIGEGYLDIG DEKORATION. 


GO IDE, AT LADE FLAMMERNE FORTÆRE SYMBOLET PÅ KÆRLIGHED.
UD MED NATUREN, FARVEL TIL SKØNHEDEN, SÆT ILD TIL DET HELE OG LAD EN NY KULTUR GRO FREM, DET TEGNER GODT.
MEN ALT DET RYGER PÅ GULVET, DA IDEEN BLI'R TIL FOTOGRAFI.
EN DØSIG SPRITFLAMME UDEN KRAFT OG SJÆL, EN UPÅVIRKET ROSE OG JULESTJERNE DEMONSTRATIVT ANBRAGT UDEN MENING ELLER HOLDNING, MALPLACERET I BILLEDFELTET, HVORFOR DEN STORE GRØNNE BAGVÆG SOM I ET STUDIE? HVORFOR KRONEN LIGE I CENTRUM?
DET ER HVERKEN VELOPLAGT ELLER GENNEMFØRT.


RUSKINDSJAKKE, VEST OG SLIPS OG ET PAR TAMT GESTIKULERENDE HÆNDER, PORTRÆTTET ER LIGE SÅ KEDELIGT, SOM BILLEDET AF URET. HVOR ER DU I DE BILLEDER?
MÅSKE DER LIGGER EN IDE BAG, SOM ER FORDUFTET I OPTAGELSEN, ELLER DU VIL FORTÆLLE, AT DU ENGANG HAR TAGET ET BILLEDE AF EN AF GÆSTERNE TIL GRAVØL PÅ KROEN.
KAFFEKOP, SNAPSEGLAS OG EN BEKYMRET MINE, DET ER ALTSÅ IKKE NOK TIL AT GØRE ET GODT PORTRÆT.


DIT BILLEDVALG VIRKER SOM EN OPREMSNING AF MOTIVER: LANDSKAB, NÆRBILLEDE, ISCENESÆTTELSE OG PORTRÆT OG HER TILSIDST BEARBEJDET FOTOGRAFI.
MEN PÅ INGEN AF OMRÅDERNE KAN VI SE, AT DU ER INTERESSERET I DET, DU SKRIVER I MOTIVERINGEN. DE HER KULISSER ER ALTSÅ UDEN GEJST OG LYST OG PERSONLIGHED.
DET ER HOLDNINGSLØS EFFEKT-ROMANTIK, DER KUN HAR TIL FORMÅL AT IMPONERE. MEN HVAD ER HISTORIEN, HVAD SYNES DU OM FORFALDNE HUSE, OG HVAD BETYDER VINDUERNE?
HVEM ER DU, DER SER DET HER - - - HVAD VIL DU MIG?

JEG HÅBER DU ER BLEVET LIDT KLOGERE, OG FÅR DU GANG I KAMERAET OG LAVER NOGLE NYE BILLEDER, DER MATCHER DET, DU VIL MED FOTOGRAFI, SÅ ER DU VELKOMMEN TIL AT SØGE IGEN, NÅR DER 1. NOVEMBER ER ANSØGNINGFRIST TIL 5-7 LEDIGE PLADSER PÅ FORÅRSHOLD.

K*HILSEN MORTEN
index / top

EN DAG NÅR DU ER KLAR
Hei,
Jeg synes fotografi er interessant fordi man har mulighet til å fange noe ubeskrivelig i mennesker. Man kan få fram sannheten i folk og fortelle historier som ikke er så synlig ellers. Nå har jeg har lyst til videreutvikle stilen min og satse på foto som noe mer enn bare en hobby.
Mvh Snorre, 24.

HEJ SNORRE, TAK FOR DINE BILLEDER!


SIKKE EN KRAFTKARL MED ØRN PÅ SKULDEREN OG KNYTTET NÆVE, ÆRGERLIGT AT DET KUN ER FORAN SPEJLET, HAN TØR POSERE. 
DU GÅR  NED I KNÆ OG FANGER DET AFGØRENDE ØJEBLIK, MEN OGSÅ DET ØNSKEDE, SÅDAN VIL HAN GERNE FOREVIGES.


SÅDAN VIL HAN GERNE SE UD, SOM DEN DEN MUSKULÆRE KING-KONG MED KNYTTEDE NÆVER, DET ER BARE AT TAGE HAM OVER HOVEDET OG SPILLE STÆRK. 


MEN VIRKELIGHEDEN ER ANDET END HEMMELIGE SPEJLE OG KING-KONG PÅ BRYSTET, DET ER NOK SNARERE AT FALDE I SØVN MIDT I SPILLET, FORDI MODSTANDEREN GIK HJEM.


DU FANGER GODT EN RAMMENDE SITUATION, SÅDAN ER DET AT VÆRE UNG IDAG. DER INGEN BRUG FOR KNYTTEDE NÆVER ELLER PUMPEDE MUSKLER, INGEN MODSTANDER ELLER MENING. 
MORGENSOL OG TØMMERMÆND OG EN HUND, DER SLIKKER DIG PÅ KINDEN, DET ER TIDEN, OG DET ER DIG.


OG SÅ ER DER SELVFØLGELIG ET PAR PIGER, DER SAGTENS KAN MATCHE BÅDE SPEJLBILLEDE OG KING-KONG, MASCAREN ER LAGT OG HÅRET FLETTET, OG DU FLASHER FACADEN, SOM DEN SÅ UD, INDEN FESTEN GIK IGANG.


FOR SELVFØLGELIG KRAKKELERER DET HELE, NÅR MUSIKKEN SKRUES OP. SELV EN GARVET DRANKER BLI'R SKÆV I FJÆSET.


GOD IDE AT SE DET HELE FRA OVEN. FÅ ET OVERBLIK. OVERVEJE TINGENE PÅ AFSTAND, ER DET BARE EN MYRETUE AF VIETNAMESERE DERNEDE, ELLER ER DER MENNESKELIGE VÆRDIER, SKÆBNER DER ER INTERESSANTE, IDEALER DER ER VÆRD AT SE OP TIL OG PIGER, DER ER ANDET END PLUKKEDE BRYN OG SMINKEDE VIPPER?


GO IDE, HVAD MED AT STARTE FORFRA OG GØRE DET RIGTIGT. HER ER EN FYR, DER ER INTERESSANT, EN DVÆRG PÅ SKATEBOARD. MÅSKE DET ER HAM, DU SKAL LYTTE TIL, HVIS DU VIL FINDE MENING MED LIVET. MON IKKE HAN KAN VISE DIG, HVAD STYRKE ER? 
EN DAG NÅR DU ER KLAR, SKAL DU FANGE HAM MED KAMERAET, FOTOGRAFERE HAM OG HANS SANDFÆRDIGE HISTORIE.

K*MORTEN
top

INDEX 

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12