Under min samfunds-rejse i Asien, opdagede jeg en kærlighed til fotografering og jeg planlægger derfor, at tage en bachelor i fotografisk kommunikation. Jeg sender dig nogle af de billeder for at få en vurdering af, om jeg har den visuelle egenskab, som er en nødvendighed i faget.
Venlige hilsner Sofie Weinreich HEJ SOFIE, DINE VISUELLE FÆRDIGHEDER FEJLER IKKE NOGET, DU SKAL ENDELIG SIGTE EFTER DEN kursus, DU HAR LYST TIL. OG DU ELSKER AT FORME OG KOMBINERE OG PLACERE OG PROPORTIONERE SOM HER I BUNDEN AF EN BRØND. DET ER IKKE DET MYSTISKE, DET FARLIGE, DET OVERRASKENDE SOM INTERESSERER DIG, MEN FORMEN, MØNSTER OG MUSIK DU LEGER MED SKIKKELSEN, ARMERINGSJERN OG KRAN FOR AT SKABE EN NY OG ANDEN FORTÆLLING, FOR DET ER IKKE BYGGERIET, DER INTERESSERER DIG MEN LINJERNES SPIL OG RETNING, OG DET ER DU GO' TIL. OM LIDT FÅR HAN NOGET I NAKKEN, GAD VIDE OM HAN SÅ FALDER NED? OG GAD VIDE HVAD DER SKER, NÅR DE MØDER HINANDEN, DRENGEN OG PINDEN, DEN LEVENDE I VANDET OG DEN DØDE PÅ STRADEN, DER ER EN FIN HARMONI, EN KVALIFICERET VENTEN OG REN, USKYLDIG ENKELHED. HAN ER IKKE KUN EN DRENG MEN DET FØRSTE MENNESKE PÅ JORDEN. ELLER DET SIDSTE. MEN ÆRGERLIGT, AT DU IKKE LADER DIG LOKKE HEN TIL GADEFOTOGRAFEN, SOM JEG TROR DET ER, FOR DER LIGGER ALTSÅ EN STOR OG SPÆNDENDE HISTOIRE OG GEMMER SIG. MEN DU BLIVER PÅ AFSTAND OG BRUGER HAM OG HANS LILLE FORRETNING I DIN LEG MED KOPOSITION OG PLACERING. VIL JEG VIDE NOGET OM HVAD, DER FOREGÅR MÅ JEG HAVE LUPPEN FREM. MEN HER VIL DU GODT FORTÆLLE HISTORIEN OM ENGELSKTIME OG KLASSEVÆRELSE, OG DU ER GOD TIL STRUKTURER OG KULØR, DET SPILLER I KONTRASTFARVERNE OG DU PALACERER DIG RIGTIGT OG FYLDER FLADEN MED KARAKTER. OG HVOR HERLIGT AT DU GÅR SÅ TÆT PÅ, DER ER BÅDE LIV OG FORTÆLLING OG FLOTTE DIAGONALER, DET ER LIGE HAN KAN VÆRE DER PÅ SKRÅ I BILLEDFELTET, ET DEJLIGT ØJEBLIKSBILLEDE AF SJOV MED FOTOGRAFEN. DU KAN EN MASSE OG VIL KOMME TIL AT KUNNE EN MASSE MERE, FOR SELVFØLGELIG SKAL DU VÆRE FOTOGRAF. NÅR DU HAR BÅDE LYST OG EVNER. K*MORTEN
Tak for hurtigt svar. Du er ufattelig god til at se historien i billederne, og dine kommentarer er enormt inspirerende. Jeg ser frem til at lære mere og udvikle min fotografiske kunnen. Sofie Weinreich
|
Jeg er snart en IB-student som skal til at vælge karriere og har i nogle år leget med tanken om at blive dokumentarist, billedkunstner. Jeg tror det er en dokumentarist, der ligger gemt i maven på mig, men jeg er stadig ikke helt sikker. HEJ PETER TAK FOR DINE BILLEDER, BÅDE DE FANTASIFULDE OG REGISTRERENDE. DEJLIGT AT SE SOM DU EKSPERIMENTERER I DIT BILLEDBEHANDLINGS- PROGRAM, DER ER BÅDE UDTRYK OG ENERGI I DINE MANIPULEREDE PORTRÆTTER. DEN LYST TIL AT BILLEDBEHANDLE MÅ DU OGSÅ GODT BRUGE PÅ DINE SNAPSHOTS, SÅ AT BILLEDERNE BLIVER IKKE SOM KAMERAET OG FLASHEN VIL HAVE DET, MEN SOM DU VIL HAVE DET. DINE BØVEDE FESTVENNER SKAL ALTSÅ IKKE SIDDE I ET FULDT OPLYST LOKALE OG KEDE SIG, DE SKAL HAVE LYS PÅ BORDET OG SKYGGE I KROGENE. BESLUT DIG FOR EN STEMNING, OG FINDES DEN IKKE I OPTAGELSEN, MÅ DU LAVE DEN I DIN BILLEDBEHANDLING. HVAD SIGER DU TIL MIN UDGAVE AF DIN NYTÅRSFEST MED DRENGENE? OG NÅR DU PÅ EN MARKEDSPLADS I MALAJSIA FOTOGRAFERER EN BUNKE BLANKE LAKS, DER BLIVER HOLDT VÅDE, SÅ SKAL DU IKKE FINDE DIG I AT KAMERAET FOTOGRAFERER HIMMEL OG T-SHIRT OG GLEMMER, AT DET HANDLER OM FISK. JEG HAR PRØVET AT ÆNDRE BALANCEN I BILLEDET, SÅ DET IKKE ER TUNGT I BUNDEN OG LET I TOPPEN, MEN OMVENDT. OG SÅ MÅ KUN DEN RØDE PIGE KONKURRERE MED FISKENS RØDE FARVE. GODT SET, MEN KLODSET BEHANDLET. JEG SKAL SE HVEM HAN ER, OG SÅ SKAL DER LUFT UNDER STOLEN FOR AT SKABE KARAKTER. VÆR LIGE SÅ NÆRVÆRENDE OG UDTRYKSFULD NÅR DU BILLEDBEHANDLER, SOM NÅR DU FOTOGRAFERER, FOR DER ER MASSER AF KRUDT I DINE OPTAGELSER. K*HILSEN MORTEN |
Med min alder på 45 år har jeg stået i det analoge mørkekammer siden 14 års alderen, men i dag er det digitale optagelser.
Jeg er nok lidt nostalgisk og sværmer til tider for 70ernes dokumentar s/h stil hvor man som beskuer selv skal finde meningen med motivet.
Nb: jeg har en gang været på kursus/sommerworkshop på Fatamorgana og skal bestemt af sted igen. Mvh Carsten M. Pedersen HEJ CARSTEN, TAK FOR DINE BILLEDER, DU ER DA FANTASTISK TIL FULDENDTE FORMER OG FLADER OG LINJER OG NYANCESPIL, SKIDT MED AT PIGEN SKAL VENTE PÅ DIG, HUN HAR SIKKERT NOK AT KIGGE PÅ, MEN SKØNT AT HUN GIDER AGERE MODEL. LINJER OG FORMER OG SPIL I NYANCERNE, PRÆCIS SÅDAN HAR ARKITEKTEN HÅBET, DET VILLE KOMME TIL AT SE UD, MARMOR-RADIALER OG EN CENTRERET SØJLE, SÅ KAN DET IKKE BLIVE BEDRE, NÅ JO EN MENNESKELIG FORM I HJØRNET, DET GIVER BILLEDET DYNAMIK OG TRAPPEN FUNKTION. FULDENDT HARMONI. OG MERE HARMONI, SUPERLYKKE OG STJERNESOL, VIFTENDE BANNER OG VÆGTLØSE SKABNINGER, SÅDAN VIL FORÆLDRE GERNE HUSKE SOMMEREN OG DE VIDUNDERLIGE STUNDER MED ÅBEN HIMMEL BAG TRYGHEDENS STAKIT. AT UNGERNE SPILLER BOLD PÅ EN LUFTPUDE ER IKKE VIGTIG, FOR DET ER IKKE DERES BILLEDE, MEN FARMANDS, PÅ JAGT EFTER GULDMOTIV OG PRÆMIESKUD. MEN DU VIL MERE END GULD OG POKAL, DU VIL OGSÅ DET ANDET, DET VIRKELIGE, DET MENNESKELIGE, DET ÆRLIGE, DET BESKRIVENDE OG MEDLEVENDE, SÅ DU TOG PÅ SOMMERWORKSHOP MED MARTIN LEHMANN, EN FOTOGRAFISK EKSPERT I NÆRVÆR. OG SELVOM DET ER NYT LAND FOR DIG, SÅ ER DET VEJEN, DU SKAL GÅ, HVIS DU STADIG VIL UDVIKLE DIG SOM FOTOGRAF. K*HILSEN MORTEN
Tak for dine fine kommentarer, du afdækker og gennemskuer så meget og siger endnu mere med få ord og mellem linjerne.
Netop nærværet og det virkelige vil jeg så gerne, så jeg vil forsøge at finde ud ad vejen du anbefaler! Carsten
|
Jeg er 19 år gammel og lige nu går jeg på Krabbesholms fotolinje, hvor vi for lidt siden skulle producere en analog billedserie. Vi havde til opgave, at forholde os til ordene "spiritisme" og det "uendelige". Jeg ville glæde mig utrolig meget, hvis du havde lyst og tid til at kommentere min billedserie. Venlig hilsen Anne
HEJ ANNE, SIKKE ET LYS SÅ FLOT, SKARP SOL PÅ KINDEN OG ANSIGTET I SKYGGE. OG SÅ EN SKARP TREKANT, DER NÆSTEN RAMMER HENDE, MENS ÅNDEN FRA DYBET STIGER OP, DET ER STÆRKT. SPIRITISME MÅSKE MEN I HVERTFALD EN MYSTISK, LYSENDE SKY, SOM HUN ER EN LILLE SMULE BANGE FOR. P UDSNITTET HER KAN MAN SE, AT DER ER BÅDE GNISTER OG SPÆNDE OG ET FEDT UDTRYK I ANSIGTET. OG HER EN ANDEN VERSION AF SAMME SCENERI, MEN NU ER PIGEN I TRANCE OG ÅNDEN TUNG OG HALLUCINERENDE. FLOT KOMPOSITION MED VINDUERNES KANTEDE LYS OG SOLENS LYSENDE PLETTER, OG GODT DU LADER ANSIGTET KRIDTE I HVIDT OG HAR GIVET HENDE EN SORT TRØJE PÅ. MEN LIDT FOR DEMONSTRATIVT MÅSKE, SOM SKAL HUN VISE FOR FOTOGRAFEN, HVAD HUN KAN. MEN NÅR DU AFSLØRER, AT HUN SELV ER EN RØGBLÆSER OG MUNDEN ET KAKKELOVSRØR, SÅ FORSVINDER MAGIEN, OG JEG ER BARE TIL ÅBENT HUS PÅ HØJSKOLEN, DET DUR IKKE. NÅR DU LAVER FIKTION, SKAL DU BLIVE I FANTASIEN, SÅ MÅ DU IKKE RØBE, AT DET BARE ER EN FORSTILLING. K*MORTEN
Mange tak for dit hurtige svar og endnu mere tak for din konstruktive kritik. Jeg synes, at jeg fint kan følge dig og vil have din kommentar i baghovedet næste gang jeg laver et billede eller en serie.
Tak for det. Hilsen Anne |
Hej Morten Bo.
Jeg hedder Kristine og er 18 år. Jeg går på gymnasiet og er meget interesseret i at fotografere. Jeg sender nogle af mine billeder i håb om, at du vil kommentere dem og give mig noget konstruktiv kritik. HEJ KRISTINE, TAK FOR DINE SANSEDE BILLEDER, DU HAR NOGET PÅ HJERTE OG ER GO' TIL AT FORTÆLLE. OG DET ER SLET IKKE SÅ NEMT AT FORTÆLLE I ET BILLEDE, HVAD DER RØRER SIG I EN TEENAGERS HOVEDE, NÅR HUN DRØMMER. MEN SANDET PÅ KINDEN OG GLIMTET I ØJET FORTÆLLER EN DEL. OG AT VI SÅ KUN FÅR DEN ENE HALVDEL AF ANSIGTET SIGER MIG, AT JEG IKKE SKAL SE, HVORDAN HUN SER UD, MEN VIDE HUN ER DER. OG AT DRØMMEN KUN ER HENDES. OG DET ER IKKE SÅ NEMT AT FORTÆLLE I ET BILLEDE, AT NOK ER DE FORSKELLIGE, DET GAMLE PAR, MEN ALLIGEVEL PASSER DE SAMMEN. AT SIGE I ET BILLEDE, AT SELVOM DEN ENE ER RØD OG HØJRØSTET OG DEN ANDEN SORT OG BESKEDEN, SÅ KAN DE ALLIGEVEL IKKE UNDVÆRE HINANDEN. FALMEDE, SLIDTE PÅ RUSTNE STÆNGER MEN STADIG LEVENDE I BLÆSTEN. HVOR ER DET SMUKT OG PERSONLIGT. MEN DEN HER MÅGE ER ALTSÅ FOR LILLE TIL AT VEJE DEN GRÅHÅREDE BEDSTEFAR OP, MON IKKE DET ER TRÆKRONENS SKYGGE, DU ER FALDET FOR. MEN DET ANDET ER OGSÅ MED, DET KUNSTIGE BASSIN, HANS SMARTE BADEBUKSER, DE ARRANGEREDE BETONBLOKKE, DER SKAL LIGNE NATUR. NÅR HOLDNINGEN ER UKLAR, HOVEDET FORSVINDER I STENENE OG MÅGEN ER FORSVINDENDE LILLE, SÅ BLIVER FORTÆLLINGEN LIDT FOR SLØRET. OG NÅR DET KOMMER TIL BLOMSTERPLUKKENDE BEDSTEMOR, SÅ SKAL DER ALTSÅ MERE END EN ENKELT EKSPONERING TIL FOR AT FANGE MIG. HVIS JEG SKAL INTERESSERE MIG FOR DAMEN, SKAL DU IKKE BARE TRYKKE PÅ KNAPPEN, NÅR HUN ER I BILLEDET, MEN BLIVE VED TIL DU HAR SKABT EN HISTORIE. IKKE HISTORIEN OM AT BEDSTE BLIVER FOTOGRAFERET, MEN HISTORIEN OM AT PLUKKE BLOMSTER NÅR MAN ER BEDSTEMOR. OG LILLEBROR ER ALTSÅ LIGE SÅ STIV OG TOM I BLIKKET, JEG FÅR INTET AT VIDE OM HVAD, HAN DRØMMER ELLER ELSKER ELLER FORAGTER ELLER TROR PÅ ELLER ØNSKER SIG, BLOT AT HAN BLIVER FOTOGRAFERET, OG DET ER IKKE NOK DU SKAL BESLUTTE DINE EKSPONERINGER, VÆLGE DE BEDSTE SKUD OG SKABE DEN GODE FORTÆLLING. HELD OG LYKKE MED FOTOGRAFERINGEN, DU HAR DET VIGTIGSTE, OG DET ER LYSTEN. K*HILSEN MORTEN
Mange tak for dine kommentarer og din gode konstruktive kritik.
Jeg viltagedet til mig og øve mig, såjeg bliver bedre til atfotografere. Hilsen Kristine |
Hej Morten
Jeg er 28 og har elsket at fotografere så længe jeg kan huske, men jeg har uddannet mig i en helt anden retning. Nogle gange overvejer jeg om jeg skulle skifte spor, så jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad du har af kritik til mine billeder, og om du 'tror' på nogle af dem. Tak for din tid. Elisabeth HEJ ELISABETH, TAK FOR DINE ÆRLIGE OG INTENSE BILLEDER. DER ER NOGET STEMNINGSFULDT I DIT TRAPPEBILLEDE AF HAM, DU ELSKER. LYSET ER SMUKT, KOMPOSITIONEN MARKANT, KØKKENDØREN MØRK OG TRAPPEN GÅR MOD LYSET, DET EMMER AF EN MORS OPTIMISTISKE OG OMFAVNENDE KÆRLIGHED. NÅ, NU HAR HAN FÅET SELSKAB, OG DU GEMMER DIG BAG GELÆNDERET, LYTTER I DET SKJULTE. MEN HVEM ER DU? EN NABO, EN LEGEKAMMERAT ELLER BARE EN MOR, DER HOLDER ØJE? OG SÅ DET MODSATTE, EN UDSLUKT JOINT I RENDESTENEN, TABT OG FORTABT UNDER DET GRØNNE GRÆS. GODT SET, MEN IKKE NOK TIL AT BÆRE EN FORTÆLLING. DU NYDER DEN GODE HISTORIE, MOR OG BARN PÅ VEJ VÆK FRA DEN FORTABTE FAR. DU ER ÆRLIG OG ILLUSTRATIV, EN TÅGESMUK TONE HYLLER BEGIVENHEDEN I GLEMSLENS SLØR, DET ER IKKE KUN DIG, DER FORLADER HYTTEN, MEN MINDET OM, AT DET VAR EN NØDVENDIGHED. DET ER SKØNT, AT DU FANGER ET UDTRYK MED SKARPHEDEN, EN SURMULENDE GYNGEPIGE DER SYNES DET GÅR FOR LANGSOMT. JAMEN HUN ER DA DEJLIG - FOR DIG OG ALLE, DER HAR BØRN I DEN ALDER. ELLER DRØMMER OM AT FÅ DET. MØLKEBØTTEFRØ PÅ VEJ FRA PLANTE TIL JORD, IKKE ALLE KLARER DET, MEN DIT SPERMATOSOISKE NÆRBILLEDE ER DRAMATISK SOM REJSEN, DEN URIMELIGE REJSE HVOR NEDERLAGET ER ALMINDELIGT OG SUCCESSEN ENESTÅENDE. MEN NU TIL NOGET HELT ANDET, ET ABSTRAKT BILLEDE. DU VÆLGER ORANGE TONER OG BLØDE STRØG UNDER MYLDRENDE SKARPE PRIKKER, HER ER DET HELE. DEN SYMMETRISKE HARMONI, DEN HEMMELIGHEDSFULDE DYBDE, DET FEJLAGTIGE HULLEDE LOOK, SÅDAN ER DET AT VÆRE DIG. OG SÅ KAN DU JO VÆLGE, NÅR HUMØRET SKIFTER, NOGLE NYE FARVEKOMBINATIONER SOM FORTÆLLER HVER DERES HISTORIE, DEN BLÅ-LILLA, DEN GRØN-CYAN ELLER DEN RØD-VIOLETTE. HILSEN FRA MORTEN
Mange tak for dine kommentarer. Det er virkelig dejligt at du giver dig tid til at sætte ord på vores billeder.
Elisabeth
|
Hej Morten Bo Jeg læser ofte dine kommentarer til indsendte billeder og synes det kunne være rigtig spændende at få kritik på nogle af mine egne billeder. Her sender jeg et par naturbilleder jeg håber du kan få noget ud af. Hilsen Anne-Mette
HEJ ANNE-METTE DU STÅR VED EN SKILLEVEJ OG SKAL VÆLGE, OM DU TØR FØLGE DIT HJERTE, ELLER DU SKAL BLIVE I ANNONYMITENS STILFÆRDIGE FLOK. DET KRÆVER MOD AT BESLUTTE SIG, MEN VÆLGER DU FOTOGRAFI, SKAL DU IKKE HOLDE DIG TILBAGE. SÅ NYTTER DET IKKE AT LAVE BEHAGE-BILLEDER, SOM DINE NÆRMESTE KAN ROSE FOR AT VÆRE SMUKKE OG FØLSOMME, SÅ SKAL DU GIVE DIG SELV, OG LADE BILLEDERNE STRÅLE AF KARAKTER OG PERSONLIGHED, AF ENGAGEMENT OG BESLUTSOMHED. SÅ SKAL DU VILLE NOGET MED DIT FOTOGRAFI. HER VIL DU NOGET, EN SLUMRENDE CITRONSKIVE OG EN AKTIV STRÅLE, DET ER EN SEXET KONTRAST, MEN DET KAN GODT BLIVE BEDRE, SÅ DET IKKE BARE LIGNER EN OPVASK DAGEN DERPÅ. NU VIL DU NOGET MERE END OPVASK, TÅRNHØJ MAST OG EN LÆKKER FYR. DET ER GODT SET OG SUPERENKELT. SMØG I HÅNDEN OG KLAR TIL DATE, MAND OG MAST, SÅ ER DET SAGT. MEN OGSÅ DINE BLOMSTER HER ER SEXEDE, DET KRIBLER OG KRABLER OG MYLDRER AF ENERGI OG FAMLENDE TRÅDE. SÅ SMUKT AT DET IKKE ER BLOMSTERNE, DER ER CENTRUM, MEN MELLEMRUMMET, DER OM LIDT BLIVER SLUGT AF PLANTENS BEGÆRLIGE VÆKST. OG DET STILFÆRDIGE EFTERTÆNKSOMME BILLEDE MED BESINDIGE BØLGER ER DU OGSÅ GO TIL, OG HER ER DET HELT RIGTIGT AT STILLE CYKLEN I MIDTEN OG GIVE DIG TID, MENS ANDRE HAR TID TIL HINANDEN. DU HAR DET I DIG, ENERGIEN OG LYSTEN TIL FOTOGRAFI, MEN HVORFOR, ANNE-METTE, SKAL JEG FINDE DINE BILLEDER GEMT PÅ NETTET, MENS DET, DU SENDER MIG, ER TRIVIELLE MOTIVER SOM DAMPER AF KEDSOMHED? K*H MORTEN
Tusind tak for dine kommentar! Dejligt at få noget konstruktiv kritik, af en som har forstand på det. Derudover tak for dine råd, når jeg skal skyde min fotoraportage. Dem vil jeg helt sikkert tage med, når jeg skal i gang!
|
Hej Morten!
Jeg hedder Emma og er 16 år. Her er lidt billeder fra efterskolelivet. Det ville være dejligt, hvis du gad at kommentere lidt på dem! HEJ EMMA, HVOR ER DEN SMUK, DIN KÆRLIGHEDSHISTORIE, SÅ HEMMELIGHEDSFULD, SOM VAR DET DIN EGEN. DET KAN DU ALTSÅ, FANGE DEN SPØRGENDE PAUSE MELLEM ORDENE, EN EFTERTÆNKSOM MINE SOM LYTTER HUN TIL NOGET VIGTIGT ELLER TÆNKER PÅ HAM SÅ SMUKT I LINJER OG FORM, DET GØR IKKE NOGET, DER ER SNAVS PÅ SKULDEREN, SÅ KAN MAN SE, DU SELV HAR FREMKALDT FILMEN, OG PIGENS ØMHED BLIVER IKKE MINDRE AF DET ANALOGE SMUDS. MEN FØDDER I SKYERNE, HVAD ER DET NU FOR NOGET, HOPPER HAN I VEJRET AF GLÆDE, ELLER HAR DU VENDT DET PÅ HOVEDET, AT HAN STÅR PÅ HÆNDER? JEG PRØVER LIGE AT VENDE HAM OM. NÅ JA, SELVFØLGELIG LYSET KOMMER OPPEFRA, HAN LIGGER BARE PÅ RYGGEN OG SPJÆTTER MED STILKENE, DIN SNYDER! MEN HUN HER ER RIGTIG NOK. LYSET OG KRØLLERNE OG MANDEN I MØRKET SOM TYSSER PÅ HENDE. JEG KIGGER OG HUN LYTTER. FINT I FARVE, LYS OG BAGGRUND, SMUKT FORTALT. JEG HAR LAVET ET UDSNIT FOR AT SE HAM BEDRE. DRISTIGT AT FOTOGRAFERE DIREKTE MOD SOLEN, MEN DET PASSER GODT TIL DIN HEMMELIGHEDSFULDE STIL, JEG KAN GÆTTE MIG TIL, HVAD DE HVISKER OM, MEN JEG FORTÆLLER DET IKKE TIL NOGEN. LADER BARE SOM OM JEG KIGGER PÅ SOLEN FØR DEN GÅR NED TAK FOR SYNET M* |
Jeg går i gymnasiet på 3. år og er 18 år gammel. Jeg har aldrig rigtig fået nogen kritik af mine billeder fra en dokumentarist, billedkunstner. Så hvis du har tid, ville jeg blive glad.
Venlig hilsen Jens Jacob
HEJ JACOB EN TOPLØS MAND FALDER OM PÅ GADEN, MENS FORBIPASSERENDE SKÆVER TIL HAM, OPDAGER MÅSKE IKKE AT DET ER ET GADETEATER. ET STUNT, EN OPMÆRKSOMHEDS-EVENT DER SKAL RUSKE OP I DE HJERNEDØDE, SLENTRENDE SHOPPINGDYR. DU KASTER ET BLIK UD AF ØJENKROGEN OG SPADSERER VIDERE. OG HJEMME I DEN BESKYTTEDE BOLIG BESKÆRER DU SÅ BILLEDET OG LAVER DIT EGET STUNT, MEN DET ER IKKE NÆR SÅ GODT, SOM DET PÅ GADEN. DET HAR SIKKERT VÆRET EN GOD FORESTILLING, ET SJOVT GADETEATER, MEN DIN FARVELØSE, TAVSE FORTÆLLING ER ALTSÅ KEDELIG, DET ER SOM AT GÅ FORBI EN PØLSEVOGN MED LUKKEDE ØJNE. DU KAN LUGTE NOGET, MEN HVERKEN SE ELLER SMAGE. NEJ, JENS JACOB, DER SKAL MERE KØD I FARSEN END DET HER. DINE STRINGENTE VINDUESFAG MED HVER SIN BEBOER: ARBEJDSLØS, STUDINE, SPEJLING I RUDERNE OG NEDRULLET PERSIENNE, DET ER - GAB - FOR TRIST OG KE-E--E-E-EDELIGT. DU MÅ SE AT FÅ GANG I DIT PERSONLIGE TEATER, VERDEN ER FULD AF SPÆNDENDE MENNESKER OG DRABELIGE URETFÆRDIGHEDER. K*M |
Hej Morten Bo
HEJ STINE TAK FOR DINE FARVERIGE BILLEDER, DU ER IKKE BANGE FOR HVERKEN KRAFTIGE KULØRER ELLER SPÆNDENDE OPLEVELSER, OG DU HAR ØJNENE MED DIG.Jeg kunne rigtig godt tænke mig lidt feedback på mine billeder, da jeg indtil nu kun har været fritidsfotograf. HVAD DET ER, OG HVORDAN DET ER LAVET, VED JEG IKKE, MEN DET ER OGSÅ LIGEMEGET, DIN BLOMSTERKUNST MED HALVBRÆNDT RØDLILLA RØGELSESPIND ER ET SPÆNDENDE SKULPTURELT VÆRK MED STRAM KOMPOSITION, STRUKTUR OG GODE LINJER. MEN OGSÅ UNDER VANDET FINDER DU MOTIVER, HER EN BRANDMAND I EN ALGESUPPE, NYSGERRIGHEDEN SPRUDLER OG FARLIGHEDEN LURER. OG MODIG ER DU, AT FOTOGRAFERE LIGE MOD SOLEN ER DRISTIGT, MEN HER LYKKES DET DIG AT BRUGE MODLYSET KONSTRUKTIVT OG STEMNINGSFULDT, DEN BLÆNDER MED SINE KØLIGE STRÅLER OG KÆRTEGNER BÅDE BAKKE OG FÅR. OG DU FANGER DEN, SOLEN, I DEN STILFÆRDIGE AFTENBRISE, LYSET ER GYLDENT OG LAVT, OG SELVFØLGELIG SKAL DET ROMANTISKE PAR MED PÅ BILLEDET, OGSÅ SELVOM DET HELE BLIVER NOGET LANGSTRAKT. SÅDAN ER DIN VERDEN, DU SER DEN GENNEM ET HUL. DU ELSKER AT FLYTTE RAMMEN, HVORHEN DU VIL OG NYDER AT FASTFRYSE, HVAD DU FIK ØJE PÅ. HELST EN TING, ET DYR ELLER STEMNING, MEN ER DER KUN EN SKY I HULLET, SÅ BLIVER DEN OGSÅ TIL ET MOTIV, FOR DU ER LYSETS FOTOGRAF OG ELSKER DE FINE NYANCER. OG AT SOLEN GÅR NED OG MØRKET SÆNKER SIG ER INGEN HINDRING, DU BULDRER DERUDAF MED HUL OG FLASH OG SÆTTER FUT I NATTENS KULØRER. OG FANGER SPØJSE, SJOVE SYN. TAK FOR DINE SPRUDLENDE BILLEDER. K*MORTEN |
Jeg er 23 år, og jeg har netop læst dine mange kommentarer til folks indsendte billeder. Jeg fik lyst til selv at få knyttet et par til nogle af mine egne billeder. Du ser på billeder på en helt anden måde, end mange af dem jeg normalt omgås og taler om fotografi med.
På forhånd mange tak. Vh Magnus HEJ MAGNUS DET ER DIG I EN NØDDESKAL, DU ELSKER FART, DU ELSKER AT FOTOGRAFERE, OG DU ELSKER AT KUNNE. AT VÆRE DEN BEDSTE UDEN AT ANSTRENGE DIG. OG DU ER DEN BEDSTE. TIL KOMPOSITION, TIL BAGGRUND OG BUDSKAB. HÆNDERNE HER BÆRER ANSTRENGELSERNES SPOR. MEN NU TAR DU SGU EN SLAPPER, KYSSET PÅ DEN LOKALE PUB SKAL ALTSÅ IKKE VÆRE ET PACK-SHOT, SOM VAR DET ET KØLESKAB. DER SKAL HOLDNING OG MENING I DET SYN. ER HAN VERDENS DUMMESTE I VERDEN, ELLER ELSKER DU HAM? DU MÅ IKKE VÆRE SÅ IAGTTAGENDE ÆDRU, NÅR DU FOTOGRAFERER DE BERUSEDE. NO WAY, MAGNUS HAN ER FOR LILLE TIL AT KUNNE BÆRE DEN ENORME SANDHED, DU VISER. SÅ FULDT AF SYSTEMATISKE LEJLIGHEDER OG SÅ EN ENSOM LILLE BLÅ MAND, DET TROR JEG IKKE PÅ. FORDUMMENDE MANIPULATION. EN ØJENBEDRAGER. MEN HER ER NOGET SPÆNDENDE TIL DEBAT, HVID RASCISME PÅ ARMENE. OG I NÆVERNE OG I HOVEDET, DER ER NOGET VIGTIGT AT FORTÆLLE OM AT VÆRE MENNESKE. FINT MED BÅDE RYGSKUD OG ANSIGT I SAMME BILLEDE. OG NOGET VIGTIGT AT FORTÆLLE OM AT VÆRE I KRIG. SÅ SMUKT DU DISPONERER FLADEN. BÅDE CHAUFFØR OG SOLDATER, INDE OG UDE, BÅDE HVID OG SORT, SÅDAN ER KRIGEN. KNOERNE SIGNALERER VIGTIGHED, KONCENTRATION, ALVOR OG ET HURTIGT DREJ PÅ RATTET. MEN HVAD BLEV DER AF VIGTIGHEDEN HER? HVORFOR FORTÆLLE DU ER 1.83 HØJ OG MERE INTERESSERET I STUEN END DEN LILLE FADERLØSE FAMILIE? MEN NU ER DER EN GRUND TIL, AT DU BLIVER STÅENDE, HAN RÆKKER HÅNDEN UD OG BLIVER HOLDT TILBAGE, DET ER DA EN NYHED. BROSTENENS STRUKTUR ER GO OG SKYGGERNE OG LINJERNE, HER ER MYSTIK OG SPÆNDING. OG HER ER LIDT TIL FANTASIEN. HVORFOR GÅR HAN RUNDT OM SIG SELV I NYFALDEN SNE, OG HVEM ER HAN? DIG ELLER MIG? ELLER MÅSKE VI ALLE GÅR RUNDT OM OS SELV I NYFALDEN SNE UDEN AT KOMME NOGEN VEJE. EN MENING DER ER VÆRD AT TÆNKE OVER. TAK FOR DINE SYN OG DINE MENINGER. MORTEN |
Hej Morten. Jeg er en 17 årig pige, der ønsker en dag at blive dokumentarist, billedkunstner. Jeg vil gerne høre din mening om nogle af mine billeder. Med venlig hilsen Kathrine Ottander.
HEJ KATHRINE TUSIND TAK FOR DINE SPÆNDENDE BILLEDER, DU ER IKKE BANGE FOR AT PRØVE KRÆFTER MED MANGE FORSKELLIGE GENRER, DET ER EN GOD IDE. DET ER HER DET HELE BEGYNDER. INGEN MØBLER, INGEN TÆPPER, INGEN OVN, KUN ET HJØRNE. INGEN BILLEDER PÅ VÆGGEN, DET SYDER AF IMØDEKOMMENDE TOMHED, SOM VENTER DET PÅ, AT NOGEN SKAL FLYTTE IND. SMUKT SOM DU HAR LADET VINDUET LYSE OP I EN PLET I MIDTEN, KVALIFICERET SNYD, DET ER DIG, DER SKABER STEMNINGEN. TILFÆLDIGHEDSNIPSERI, DET ER HELT RIGTIGT MED DET ASSYMMETRISKE LYSHJØRNE, DER GIVER DIG LOV AT PLACERER NÅLEBUNKEN I MIDTEN. ENKELT OG STRAMT, JEG HAR PÅ FORNEMMELSEN, DER LIGGER NOGET SKJULT SYMBOLIK I NÅLEBUNKEN, ER DET ER EN FAMILIE, DER ER VED AT GÅ I OPLØSNING ELLER DIG, DER TILTRÆKKER VENNER? GODT SET, SPÆNDENDE AT DU LIGGER PÅ GULVET OG ER FORTROLIG MED KATTEN. ØRET I SILHUET OG HJØRNERNE MØRKNET, SOM LYTTER VI EFTER SKRIDT PÅ TRAPPEN OG HOLDER ØJE MED DEN HVIDE DØR, KOMMER DER NOGEN? SPOOKY TILSTAND AF AT VÆRE PÅ VAGT. OG HER TESTER DU SÅ EN SUPERVIDVINKEL, MEGET GULT OG LIDT KEDELIGT, MEN GOD ØVELSE DER GØR DIG KLOGERE PÅ DEN PERSPEKTIVISKE FORVRÆNGNING. OGSÅ EN ØVELSE, NU MED TRYLLERI: USKARPE FINGRE DER HOLDER EN SKARP KNAP. MON IKKE HEMMELIGHEDEN ER, AT FINGRENE ER PÅ DEN ANDEN SIDE GLASSET, SOM KNAPPEN LIGGER PÅ. MEN DET SER MAN IKKE, MAGIEN LYKKES, DU ER EN RIGTIG DRILLEPIND HVOR LILLE KAN EN PERSON VÆRE UDEN AT FORSVINDE HELT, NU TESTER DU OPMÆRKSOMHEDEN, OG DET ER RIGTIGT, AT HVIS HUN HAR BLÅ FRAKKE PÅ OG DU ØGER DEN BLÅ FARVEMÆTNING, SÅ VIL HUN SKILLE SIG UD SELVOM HUN ER MINDRE END ET PINDSVIN. MEN DET KRÆVER AT HUN SPADSERER I EN FARVELØS SKOV OG AT HIMLEN ER GRÅ OG SÅ TIL SENGEØVELSERNE: HVAD KAN JEG BRUGE MINE BEN TIL? VISE VENSKAB MELLEM ZEBRA OG LEOPARD ELLER TUGTHUSFANGE OG JÆGERSOLDAT? ELLER HVAD MED AT GØRE SKOEN TIL EN KORTHOLDER, DER SIDDER TILBAGE MED JOKEREN? KÆRESTERIET SNIGER SIG IND PÅ LAGNET MEN DET ER BARE EN ØVELSE, DER ER IKKE NOGET BUDSKAB, DER SKAL UD ELLER VARE, DER SKAL SÆLGES. JA JA, DET MÅ DU GODT, MEN JEG ER IKKE IMPONERET. NÅR DU KAN ALT DET ANDET SÅ ER SOLSTRÅLER EN SOMMERDAG EN SELVFØLGE. SELVFØLGELIG KAN DU DET. K*HILSEN MORTEN |
Kære Morten Bo,
Jeg er fotografistuderende på mit andet år i London. Jeg skriver til dig, for at spørge dig om gode råd til, hvordan man søger om praktikplads indenfor fotografi her i Danmark, da jeg er er interesseret i at få noget mere erhvervserfaring. På forhånd tak for hjælpen! HEJ MIA HVORDAN MAN SØGER PRAKTIKPLADS? - - HMM... DU FINDER EN PÅ NETTET, SOM DU RESPEKTERER, OG SÅ MAILER DU ELLER RINGER OG AFTALER AT KOMME PÅ BESØG MED DIN PORTEFOLIO. OG HVIS FOTOGRAFEN SÅ HAR BRUG FOR EN OG SYNES OM DIG, SÅ AFTALER I AT DU SKAL I ULØNNET ERHVERVSPRAKTIK I EN PERIODE ELLER DU KAN BLIVE ANSAT SOM LØNNET ASSISTENT. SÅDAN SØGER MAN PRAKTIKPLADS INDENFOR FOTOGRAFI HER I DANMARK. HELD OG LYKKE MORTEN BO |
Hej Morten. Er lige kommet hjem fra en uges ferie i Berlin og tænkte, at jeg ville sende nogle af mine billeder derfra til dig.
HEJ MADSJeg glæder mig til at høre din kritik. Mads. GODT DU FOTOGRAFERER, MEN JEG SYNES DET GÅR FOR LANGSOMT MED AT BLIVE DYGTIG. DU SKAL HELE TIDEN TAGE BEDRE BILLEDER OG TAGE VED LÆRE AF DINE FEJL. OG SÅ SKAL DU ALTSÅ TÆTTERE PÅ OG IKKE FOTOGRAFERE FOLK SÅ MEGET FRA RYGGEN. DER SKAL VÆRE NOGET AT SE PÅ HELT UD I HJØRNERNE, EN GAMMEL KONE MED TRILLETASKEN LIGE MIDT I BILLEDET ER ALTSÅ RØVSYGT, OG SÅ ER HUN IKKE ENGANG SKARP. DET ER LIGE TIL SKRALDESPANDEN. DU MÅ ALTSÅ ØVE DIG I AT FYLDE BILLEDET UD, SKABE DRAMA, FORTÆLLE HISTORIER, HAM HER ER RIGTIG SJOV, MEN BILLEDET FORFÆRDELIGT. ELENDIG RODET BAGGRUND, EN HVID STANDER UNDER HANS HJUL - SÅDAN NOGET SKAL DU SE OG GØRE NOGET VED. VÆR MOBIL, NÅR DU FOTOGRAFERER, DU SKAL IKKE BARE SIDDE PÅ DIN RØV PÅ CAFEEN OG KNIPSE NÅR NOGEN KØRER FORBI, DET ER IKKE NOK. DU MÅ OPSØGE MOTIVET, JAGTE DET OG BILLEDBEHANDLE DET BAGEFTER, SÅ DET SIGER DET DU VIL SIGE OG IKKE EN MASSE ANDET. GAB JEG KEDER MIG. MED HELDIGVIS ER DER NOGET STEMNING HER TILSIDST - SELVOM DU SIDDER KLISTRET TIL STOLEN. TAK FOR SYNET K*MORTEN
Hej morten Tak for din kritik. Jeg håber og tror at den kan hjælpe mig til at blive dygtigere i en fart. Mads.
|
HEJ TILDE JEG HAR FORSØGT PÅ DET NEDERSTE BILLEDE AT GIVE DIN SMÅFRYSENDE VEN FORAN MUREN LIDT MERE KARAKTER, HVAD SYNES DU OM DET?
UDTRYKKET, BESKÆRINGEN ETC. ER FIN, MEN DET ER ET GRIMT FILTER, DU HAR LAGT OVER. DET NATURLIGE UDTRYK ER BEDRE.
DET ER, SOM DET VAR, DA DET BLEV TAGET - - - - DU KAN BEDST LIDE DET NATURLIGE, SIGER DU, MEN DET ER ET SPØRGSMÅL, MAN ALTID SOM FOTOGRAF MÅ STILLE SIG SELV: HVAD ER NATURLIGT? MANGE TROR, AT DET BLIVER NATURLIGE BILLEDER, NÅR BARE DE LØFTER KAMERAET OG TRYKKER AF, MEN SANDHEDEN ER, AT DE ALTID TAGER BILLEDER AF PERSONER, DER BLIVER FOTOGRAFERET, OG DE ER SJÆLDENT NATURLIGE. DET NATURLIGE MÅ KONSTRUERES. GENSKABES. KAMERAET ER INDSTILLET AF EN AUTOMATIK, FARVERNE ER SKABT AF EN TEKNIK, HVIS BILLEDET SKAL VÆRE NATURLIGT, SKAL DET LIGNE DET VI SER, OG DET GØR DET SJÆLDENT, NÅR MAN FOTOGRAFERER. GRÆSSET ER ALDRIG SÅ GRØNT, HIMLEN SJÆLDENT SÅ BLÅ OG ANSIGTER IKKE SÅ ORANGE. ALLE BILLEDER ER SKABT, OGSÅ DE NATURLIGE. HVILKET AF DISSE ER DET MEST NATURLIGE, SYNES DU? DET ØVERSTE ER UBEHANDLET, DET NEDERSTE KORRIGERET I PHOTOSHOP. DER ER 10% FORSKEL FRA HVERT BILLEDE TIL DET NÆSTE.
JEG KAN RET GODT LIDE DET UDTRYK, ENGANGSKAMERAETS BILLEDER OFTE HAR, DE ER ALLE TAGET IGÅR AFTES UNDER SAMME KONCERT.
DER ER GANG I DEN OG DET ER FEDT! FOTOGRAFEN ER LIGE SÅ VIGTIG SOM MUSIKKEN, DET ER TYDELIGT, AT DU HAR GANG I NOGET MED PUBLIKUM, OG VI SLUGER RÅT, HVAD DU SERVERER. DET ER SOM SELV AT VÆRE DER, SIDDE FORAN SCENEN OG KIGGE BAGUD - SKØNT, AT DU BLIVER SKUBBET, OG FLASHEN DROPPER UD, OG FARVERNE SKIFTER, OG EN ENKELT HAR FÅET ØJE PÅ DIG. SUBJEKTIVT FOTOGRAFI DER NOK VISER PUBLIKUMS BEGEJSTRING MEN ENDNU MERE FOTOGRAFENS. DET OSER AF NÆRVÆR OG ENTUSIASME. - JO DET ER SUPERNATURLIGT. MORTEN
tak, morten. Det er fedt at vise dig billeder!
Både for den fantastiske ros men osse kritik, som jeg egentlig kan følge i de fleste tilfælde. -tildæ |
Kære Morten
DU VIL I NÆRHEDEN AF DET SOM KUN FINDES I DET SKJULTE, DET MAN IKKE TALER OM ELLER ER UMULIGT AT SÆTTE ORD PÅ, DERFOR VIL DU FOTOGRAFI.Jeg er 27 år og har arbejdet med ord, lyd og billeder siden jeg blev færdig som journalist fra Journalisthøjskolen for tre år siden. Det er siden gået op for mig, at jeg faktisk ikke er særligt dygtig til at bruge mig selv i en fortælling, eller i hvert fald føler mig utryg ved at gøre det. Jeg vil enormt gerne lave dokumentar, for det er her, at jeg kan mærke tingene for mig går op i en højere enhed i forhold til min plads i verden, men det er også her, at jeg har flest barrierer i forhold til at fortælle. Den nerve jeg når, når jeg skriver frit, har jeg bare svært ved at give af, når jeg arbejder med billeder, selvom jeg godt inderst inde ved, at det er her, noget virkelig smukt kan tage form. Det kan af og til føles som enormt frustrerende, som at sidde fast i sit eget lille net af paradokser. Jeg sender dig her et link til nogle af mine billeder og her er nogle digte, jeg har skrevet indenfor de sidste måneder, det er meget nyt for mig og svært, men nok endnu sværere ikke at gøre det. Jeg håber, at du har tid til et lille råd på vejen, det vil blive taget godt imod. MEN FOTOGRAFI ER KOMMUNIKATION, SÅ MENINGEN ER AT ANDRE SKAL SE BILLEDERNE OG LÆSE DEM, OG SÅDAN ER DET OGSÅ MED DIGTE. DU VÅGNER OM NATTEN FORDI DET REGNER OG MÆRKER INDERLIGHEDEN. AT FINDES. FUNDERER OVER DET USIGELIGE, LÆNGSLEN. OG FOR AT FASTHOLDE DEN VARME FORNEMMELSE AF SANSELIGHED OG DE SPÆDE FORBUDTE TANKER, SKRIVER DU ET DAGBOGSDIGT, SMUKT.
KLIRRENDE STRÅLE
VINDUETS VANDPYT BØLGER OVER GULVBRÆDDERNE NATTENS SIDSTE STJERNER DRUKNER SIG SELV IGEN I DAG VI VÅGNER HER ER EN OPGAVE: TAG ET FOTOGRAFI AF HVER ENKELT LINJE: OPGAVE 1: KLIRRENDE STRÅLE. FORTÆL OM DIG SELV I STRÅLEN OM DET ER DEJLIGT ELLER DET LUGTER. OM DEN ER SENSUEL ELLER DET ER EN KEDSOMMELIG STRÅLE. GIV DIG SELV I BILLEDET AF EN STRÅLE, HVEM ER DU, HVAD SYNES DU OG HVAD ER INTERESSANT AT FORTÆLLE OM KLIRRENDE STRÅLE? OPGAVE 2: VINDUETS VANDPYT. FORTÆL OM DIG SELV I VANDPYTTEN OM DET ER DEJLIGT ELLER UBEHAGELIGT. OM DEN ER SENSUEL OG FULD AF FREMTID ELLER DET ER EN KEDSOMMELIG TRUMMERUM. GIV DIG SELV I BILLEDET AF EN VANDPYT, HVEM ER DU, HVAD SYNES DU OG HVAD ER INTERESSANT AT FORTÆLLE OM VINDUETS VANDPYT? OPGAVE 3: BØLGER OVER GULVBRÆDDERNE. FORTÆL OM DIG SELV I BØLGERNE OM DET ER TRYGT ELLER FARLIGT OM DET ER SEXET OG FRÆKT ELLER TRIST OG KEDELIGT. GIV DIG SELV I BILLEDET AF EN BØLGE, HVEM ER DU, HVAD SYNES DU OG HVAD ER INTERESSANT AT FORTÆLLE OM BØLGER OVER GULVBRÆDDERNE? OPGAVE 4: NATTENS SIDSTE STJERNE, DRUKNER SIG SELV. FORTÆL OM EN STJERNE, DER BEGÅR SELVMORD. HVEM ER STJERNEN? KAN DU LIDE DEN ELLER HADER DU DEN? ER DET SYND, DEN SKAL DØ? HVORFOR TAGER DEN LIVET AF SIG SELV? ELSKER DU DEN ELLER ER DU LIGEGLAD? OPGAVE 5: IGEN I DAG. VI VÅGNER. FORTÆL OM VI, HVEM ER DEN ANDEN, KAN DU LIDE PERSONEN? ER DET GODT AT DE VÅGNER ELLER VAR DET BEDRE OM DE BLEV I DRØMMELAND? HAR DU LYST TIL AT FLYGTE ELLER RÅBER DU BARE OM HJÆLP? SÆT SÅ BILLEDERNE SAMMEN SOM ET BILLEDDIGT, 5 FOTOGRAFIER EFTER HINANDEN 1, 2, 3, 4, 5 OG SEND DEM TIL MIG. KÆRLIG HILSEN MORTEN
Kære Morten
Jeg har taget billederne for flere uger siden, men vil dog be' dig om ikke at lægge dem på din hjemmeside. Det må du gerne synes, er en mærkelig forudsætning for at lave kunst, ikke at ville dele. Det er det også. Men lige nu står jeg et dumt sted og er ret sårbar. Jeg skal først lidt længere væk, og der er jeg ikke helt lige nu. Det er ikke sikkert, du kan li' dem - det er helt i orden. Nu ved du, at jeg ikke er pigen, som ikke forsøgte at svare på mit eget digt. De bedste hilsener HEJ TAK FOR BILLEDERNE. HER ER MIN VERSION AF DET BEDSTE, DU SENDTE:
Kære Morten
Jeg synes, at det er fantastisk, hvad du har gjort ved mit billede. Både fordi, jeg var ked af farverne før, og fordi du får det blødt op for motivet, så det føles mere nuanceret - og dermed tættere på sandheden. Bedste hilsener |